Fina sandleksaker från Kabati

sandleksaker

De vanligaste produkterna jag får frågor om när det gäller plastfria alternativ är barnserviser, nappflaskor, badleksaker och sandleksaker. De senare har stora E nu fått ett set av från den nya webbutiken Kabati, och de är en hit både hos mamman och barnet.

Det jag framför allt gillar (förutom materialet) är de små formarna som blir väldigt fina kakor. Jag har tidigare köpt sandleksaker i hinkset av återvunnen plast och då följde det med en enda form och gick inte att köpa till flera. Här finns för det första flera olika formar, och du kan välja att köpa formarna separat. Perfekt om en form kommit bort i lekparken eller om du vill köpa till flera formar i efterhand utan att behöva köpa flera hink och spadar. Dessutom känns sandsakerna väldigt robusta och hållbara, vilket märks framför allt på spaden där handtaget är väldigt ordentligt fastsatt. Det här hinksetet kommer att bli flitigt använt i parken i sommar, och varför inte ta med till stranden?

Gillar du också hinksetet? Nu ger Kabati 15 procents rabatt på hela sortimentet till Ekomamma i stans läsare, fram till 15 juli. Ange bara ”ekomammaistan” i kassan. Spana gärna in deras övriga utbud av leksaker och barnprodukter i hållbara material.

7 comments

  1. Kristina

    Fina! Vi har i plast från ica maxi…ett set i badkaret å ett att ta med ut i sandlåadn. De är inte fina, sannolikt fulla av gift – men billiga…skäms på mig!

    Det diskuteras hemma om inköp av sparkcykel å hjälm. Jag har spanat runt lite men hittar ingen info alls om ekotankar kring dessa produkter. Har du nån aning? Allt fokus på hjämar tycks vara på säkerhet å det är ju naturligt men eftersom de alltid är gjorda i plastiga material undrar jag ändå över detta.

    • ekomammaistan

      Det där med cyklar och hjälmar är något för mig att sätta mig in i. Vi fick ärva en trehjuling, men har ännu inte fixat hjälm då vi knappt varit ute med den. Har också funderat på sparkcykel då den är lättare att ta med när i vagnen ungen tröttnar på att sparka, men har inte gjort några seriösa efterforskningar. Kan återkomma i ämnet om /när jag hittar någon bra info.

  2. Anna E

    Hej
    Satt nyligen med detta så jag kanske kan ge lite info:
    Angående hjälmar så verkar det finnas tre slags, en i ABS dvs akrylbutadienstyren, en som är gjord i en sk inmoldteknik vilket är av EPU och det står för expanderad polyurethan och så den tredje i frigolit vilket egentligen heter expanderad polystyren, EPS. Vad själva höljet utanpå är gjort av är det svårare att få fram.
    Styren är ju plast av gruppen 6 enligt plastguiden vilket inte är att föredra, men polyurethan är inte heller så roligt då skummningen sker med hjälp av isocyanater vilket enligt bland annat kemikaliedetektiven är giftigt, men det är bara att söka på isocyanater så blir man mörkrädd. Frigoliten är ju också styren så det kändes som att välja mellan pest eller kolera…Men hjälm måste man ju ha så jag valde en av frigolit eftersom det kändes minst farligt. Tänk på att köpa en hjälm med grönt spänne på hakbandet, det ska vara en småbarnshjälm som löser ut vid lek så att barnet inte stryps om det glömmer att ta av sig hjälmen.
    Angående cyklar så köpte jag en ekologisk 3 i 1 cykel från Wishbone, det är en balanscykel utan trampor som man kan ha tre hjul och två hjul på. Underbar kvalitet. Finns på ABC leksaker.

Kommentera

