>Recension: Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2

>

”Ge ditt barn 100 möjligheter istället för två” av Kristina Henkel och Marie Tomicic är en bok för den som vill bemöta barn som just barn istället för bara pojke eller flicka.

Boken är indelad i flera kapitel som var och en behandlar ett område där barnen könas – lek, självkänsla, språk, vänskap, känslor och kroppen. Varje kapitel avslutas med ett gäng konkreta tips kring vad man kan göra praktiskt för att motverka att lära våra barn könsroller. Det gör att boken fungerar mer som en handledning än en konkret faktabok. Citat från föräldrar och förskolepersonal tillsammans med härliga bilder ger en humorisk ton.

Jag brukar inte ha jättemycket till övers för den här typen av böcker – oftast är de lite för mycket ”skrapa på ytan” för att passa för den som tänkt lite mer än några enstaka tankar i ämnet – men den här boken gillar jag skarpt. Den är väldigt enkel och lättöverskådlig samtidigt som den är konkret på ett sätt som gör att även den med större kunskap kring genus kan ha stort utbyte av boken.

I slutet finns också ett kapitel om förskolan där både pedagoger och föräldrar får råd kring hur man kan hantera jämställdhetsfrågan när föräldrar eller förskolepersonal inte ser det som lika viktigt. Med tanke på hur mycket av sin vakna tid barnen tillbringar på förskolan känns det väldigt bra att ett kapitel har ägnats specifikt åt det.

Jag försöker att undvika att spara böcker jag redan har läst, men den här boken känner jag att jag faktiskt måste äga. Den är absolut värd att läsas flera gånger och att använda som uppslagsverk kring konkreta situationer. Jag kommer själv att ta till mig många av de råd som ges i boken; som att byta ut könet i sagor och sånger, ta bort könsstereotypa förpackningar innan presenten ges bort, att byta ut ord med negativ klang och att säga vad barnet ska göra istället för att säga ”inte xxx”, ”akta” och så vidare.

Jag kommer också att till mig synsättet att man ska utgå från att alla tycker att det är positivt med jämställdhet, och att man ska vara lika självklar i sitt genusöverskridande som de som följer genusramarna. Idag är jag allt för medveten om att min inställning till genus ofta är annorlunda vilket påverkar hur jag kommunicerar med andra, men nu ska jag gå in med utgångsläget att alla andra också tycker att rosa är en färg för både killar och tjejer.

Annonser

4 reaktioner på ”>Recension: Ge ditt barn 100 möjligheter istället för 2

1. >Jag blir ännu mer sugen att läsa boken nu.På Henryss dagis brukar de större barnen fråga mig: "Vad heter hon?" och jag svarar Henry. Då blir de lite konfusa. "Är det en kille?" "Ja." "Men han har ju rosa halsduk." Varpå jag frågar dem lite försynt vad det spelar för roll och de sedan självklart håller med om att killar också kan ha rosa kläder. Sen tycker jag att det viktigaste inte ligger i klädfärger utan i hur man bemöter barnen.

2. >Jag tycker inte heller att det viktigaste ligger i klädfärgen men det är rätt tröttsamt att hela tiden behöva påpeka att min dotter är just tjej. Vi fortsätter dock att sätta på henne kläder som vi gillar såklart utan större reflektion om tjej/killkläder (det är just i mötet med andra människor som man upptäcker att jaha, det här var visst en pojktröja)Jag gillar ju inte den rosa färgen i största allmänhet (precis som att jag inte gillar orange) men om det är ett fint plagg så varför inte!Jag gillade också boken. Kändes konkret som du säger med en del bra tips. Har också tänkt försöka hitta den på typ loppis eller liknande, dock är det en sån bok som "växa och upptäcka världen" = alla vill behålla sitt eget ex…

3. >Jag har också hört att den boken ska vara bra. Och vad bra att den är givande även om man läst endel om ämnet redan! Jag skulle definitivt köpa den om jag skulle välja att skaffa barn.

4. >Gillar också den där boken och gör precis som du att jag behåller den för att läsa den flera gånger.