>När blir liten stor?

>Imorrn är vi bjudna på festligheter. Jag, maken och eventuellt ett ammande barn. Vi diskuterar. Det här med definitionerna. Lilla E är ju de facto ett ammande barn, men det kan ju en tvååring vara också. Likaväl som en två månaders bebis kan födas upp på ersättning och rent praktiskt alltså kunna ha barnvakt. Vi är lite oense där jag och maken. Han tycker att hon är ju så liten att det är klart att hon får följa med, medan för mig känns hon lite stor för att räknas som ”ammande bebis”. När blir en liten så stor egentligen att det är dags för barnvakt? Jag fattar ju att det är ”när det känns rätt för en själv och barnet”, men vad jag egentligen menar är när det är slut på att kunna släpa med sig bebisen på annars barnförbjudna saker för att ”hon är ju så liten”?

6 reaktioner på ”>När blir liten stor?

  1. >Jag tänker nog att ett barn som förflyttar sig för egen maskin, och således inte kommer sitta nöjd i ett knä, nog kommer anses för stor. Av andra. Kanske?

  2. >Svårt att veta. Man vill ju inte att folk ska tycka att det är jobbigt samtidigt som man måste göra som det känns bäst för ens själv.

  3. >Håller med Anna. En bebis som inte sitter nöjt i knät eller ligger snällt i vagnen tycker jag är för stor. Sen beror det väl på vad det är för fest, men vid sittande middag blir det nog jobbigt för både barn, föräldrar och övriga deltagare om barnet ska krypa runt…

  4. >Anna – Bra tänk! Tea – Ja eller hur, men ibland är det blir svårt.Milo och Hanna – Ja, visst beror det lite på tillställning också. Sittande middag känns ju lite "striktare" än mingel…Ang kvällens fest så slutade det med att vi pratade med värdparet och att jag och E går dit över middagen (som inte är sittande) och går hem sen så får maken stanna kvar och festa. (Så kommer också flera andra med småbarn att göra.) E är ju lite på gränsen tycker jag, både ammar och äter mat, kryper omkring men är lika nöjd i knät. Kanske blir barnvakt nästa fest?

  5. >Jag tänkte spontant också som Anna skriver ovan; ett barn som kan krypa/gå omkring kommer sannolikt inte att vara nöjd med att sitta i knä eller vagn och kommer kanske att utgöra ett "störande moment" på festen, men det beror nog också lite på vad det är för tillställning.

  6. >Är nu hemkommen från festen och kan berätta att det var större barn där! E satt dessutom i någon av våra famnar hela kvällen så nöjt med någon leksak så det kändes helt ok att ha med henne.

Kommentera

