>100 sätt att leva mer ekologiskt/klimatsmart

>

I början av sommaren fick jag en förfrågan om tips för den som vill börja leva mer eko. Jag skrev ett inlägg, men fortsatte att fundera i de här banorna så jag lånade en bok på temat: ”100 sätt att leva mer ekologiskt/klimatsmart”.

Boken är uppdelad i två halvor med varsin framsida så att man kan läsa från vardera hållet – antingen om att vara ekologiskt eller klimatsmart. Min första fråga är varför, när så många av tipsen tangerar varandra? Ofta är ju det som är ekologiskt klimatsmart och tvärtom. Förordet är dessutom detsamma i båda sidorna förutom att det ena innehåller ordet ”klimatsmart” och det andra ”ekologiskt”. Lite trist, tycker jag, som dessutom önskat en förklaring om hur de har tänkt med boken och med uppdelningen – vad är egentligen ”ekologiskt” och vad är ”klimatsmart” och varför har författarna skiljt på detta?

Själva tipsen är helt klart läsvärda. De är uppdelade i sektioner som ”hemmet”, ”maten” och ”resor”, vilket jag tycker funkar väldigt bra. Trist är bara återigen att de tenderar att vara väldigt lika – många punkter känns som att de upprepar varandra. Dessutom känns inte alla tips helt hundra, och det är en del produktnämnande som jag inte är så förtjust i. T ex tas ”Body Shop” och ”Lush” upp som två företag som avänder ekologiska och naturliga ingredienser, vilket inte alltid stämmer om man tänker på att jag sett både SLS, PEG och parfym i INCI för deras produkter. (T ex i detta schampo.) Under kapitlet om ”märkningar” (som annars är ganska bra) skrivs det dessutom att det inte ”spelar någon roll” vilken siffra som plasten är märkt med. Inte helt rätt tycker jag som skrivit om detta här.

Generellt passar nog tipsen bättre för någon som är relativt ny på området ”hållbart leverne” än den som redan haft tid att tänka till och vill lära sig mer. Trots allt jag haft invändningar om tycker jag ändå att detta är en bra introduktion till att leva mer miljövänligt och jag skulle absolut kunna rekommendera boken för nybörjare på området.

2 reaktioner på ”>100 sätt att leva mer ekologiskt/klimatsmart

  1. >Åh, tack för tipset! Skulle verkligen kunna vara något för mig! :)Sv: Ja, det är spännande med ökat besöksantal, men fortfarande har ingen gett sig till känna..Lustigt! :)Haha, det var min yngsta storasyster som gifte sig 🙂 På bilden är det jag, mellanstorasystern och hennes kille, och vi sjöng låten jag snott rubriken från hela vägen hem på pendeln från bröllopsfesten 🙂

Kommentera

