>Vill ha mer

>

Här är en bok som känns helt rätt att läsa just nu – ”Vill ha mer – om barn, tid och konsumtion” av Katarina Bjärvall.

Boken är en samtidsundersökning av svenska familjers relation till konsumtion, och innehåller både nedslag hos enskilda familjer, intervjuer med marknadsförare och leksaksföretag, aktuell forskning och egna tankar. Detta gör boken lätt att ta till sig och är en bra ingång för den som vill börja tänka till i ämnet.

Jag tycker att boken väcker intressanta tankar. Framför allt en fråga om ”är det värt det?”. Föräldrar som bägge jobbar heltid och får saxa med hämtningar och lämningar för att hinna med, för att man har vant sig vid en hög konsumtion av saker, tjänster, aktiviteter och resor. Bjärvall tar också ett genusgrepp på frågan och diskuterar skillnaden mellan mammors och pappors stress, vilket känns som ett välkommet inslag i boken. En stor del av boken behandlar också barn som konsumenter.

På sina ställen känns det dock lite väl enkelspårigt. Intervjuerna är som sagt en bra ingång och lättar upp boken, men känns på samma gång en aning tillspetsade. För de flesta är det inte ett alternativ att bli självförsörjande och flytta ut på landet, eller att helt välja bort tv:n och ha högläsning för barnen på kvällarna istället. Ett av spåren jag stör mig på är när författaren ska argumentera för att märkesprodukter inte är bättre än andra, billigare, produkter. Visst, ofta får man tyvärr betala för varumärket, men lika ofta kan det vara så att du får den kvalitet du betalar för. För att inte tala om hur det ser ut med miljöpåverkan och arbetsvillkor för arbetarna när det gäller de billigaste plaggen.

Boken levererar dock intressanta poänger och frågor. En av dessa är vikten av att vara en god förebild. Hur ska man kunna lära sina barn att konsumera medvetet, att köpa mindre och kvalitetssaker, om man själv impulsshoppar snygga t-shirts på Hm och slöbläddrar i Ikea-katalogen och planerar hur vardagsrummet ska göras om när lönen kommer? En annan är frågan om barns egna val. Hur kan man tänka kring en säkning i arbetstiden om barnen måste dra ner på sina aktiviteter, som de ju tycker är så roliga?

Generellt väcker boken tankar hos mig om tid och konsumtion och om hur jag vill leva mitt liv tillsammans med min familj. Kvar dröjer sig också en obehagskänsla, som grundar sig i en maktlöshet. Hur ska jag kunna ”rädda” mitt barn från alla dessa konsumtionspåtryckningar?

5 reaktioner på ”>Vill ha mer

  1. >Jag tror att det är viktigt att inte "slentrianköpa" saker till sina barn. Självklart finns det saker som barnen behöver (tex behöver Lovis just nu en vanlig säng, en toainsats, en matstol etc) som främjar deras utveckling osv och det är väl något man får prioritera.Många är så inne i konsumtionstanken att de inte ens reflekterar över att de handlar i "onödan".Men jag vill att det ska vara roligt att få presenter och inte att det ska vara nåt barnen bara räknar med ska komma, att det blir lite mer speciellt.Har du lånat boken eller köpt den? Annars lånar jag den gärna av dig om du har köpt den, verkar intressant!

  2. >Tea – Ja, säkert.Sarpo – Det tror jag absolut att du har rätt i! Boken har jag lånat på bibblan, låna den gärna du med.

  3. >Jag har köpstopp just nu (fram till jul sådär) och det är sååå skönt. Vi behöver verkligen inte handla något. När jag kommer på något som jag skulle vilja köpa till mig eller barnen så skriver jag upp det på en komihåglista inför att skriva önskelistor till jul. 🙂 Skulle det vara nåt akut, att skorna går sönder eller nåt sånt så är det klart att jag skulle "få" köpa nya men just det där slentrianmässiga handlandet är skönt att komma ifrån. Vi har alldeles för mycket saker redan. 🙂

  4. >Hej, Katarina Bjärvall här, som har skrivit Vill ha mer-boken. Kul att den väcker tankar. Ser att Sarpo som har kommenterat behöver en säng till sin dotter, vi har en Växasäng som sonen har vuxt ur. Säljes för 100 kr inkl madrasser och överdragslakan. Hämtas i Hägerstensåsen.

Kommentera

