>Om vi behöver mer vinterkläder, undrar du?

>

Här kan ni se hela lilla E:s vinterarsenal.

Från vänster:
1. Vindfleeceoverall i strl 74. Fyndad i Po.p Köp/sälj-gruppen på FB. Denna har E börjat att använda nu när det varit lite kallare dagar.
2. Vinteroverall i strl 74. Lån från en vän.
3. Vinteroverall i strl 80. Köpt i ovan nämnda Köp/sälj-grupp när jag insåg att E inte kommer att kunna ha vår lånade overall hela vintern.
4. Skaloverall i strl 86. Present från mormor (men också köpt på loppis). Jag hyser en (inbillad?) förhoppning om att den kanske funkar både för våren och nästa höst.

Till detta har jag en varierande samling vantar, mössor och tossor. Saknas än så länge gör skor och en fuskpolo.

Frågor på det? Eller snarare: Svar på det? Det är ju jag som är novisen i det här sammanhanget. Har jag tänkt helt fel när det gäller overaller?

Som PS vill jag bara avslutningsvis peppa för det här med att köpa begagnat: Alla overallerna ovan har kostat totalt 560 kr – och då är medräknat det som jag vet att mamma betalade. Känns rätt ok för en hel säsong.

11 reaktioner på ”>Om vi behöver mer vinterkläder, undrar du?

  1. >Härligt! Ser bra ut det där tycker jag. Och behöver du skor? Kommer E att gå i vinter kanske? Vi kör på windstopper-tossor från POP i storlek tillräcklig för att få i tjocksockar.Vi har en fleeceoverall för att ha i vagnen (ny – present från mormor), min gamla vinteroverall från 1982, begagnad POP jacka i stl 80 (tradera), skaloverall i stl 80 men den är mer som 86 så den räcker förhoppningsvis hela våren också. Samt två uppsättningar fleeceställ, fuskpolo, windstopper-mössa från POP samt vantar i samma serie.

  2. >Majken/Sigge har ju en exakt likadan skaloverall i strl 86 och Sigge hade den både våren och hösten 2010 (han är född mars 2009), så det kommer säkert funka för E också!

  3. >Jag är lika mycket novis, men vi har en liknande uppsättning minus skaloverallen. Där vindfleecen för all del är ny, men övrigt ärvt. Nu är A ett par månader yngre än E så jag tror inte att vi kommer behöva några skor förrän framåt vårkanten (hon är född i mitten av april). Likaså tror jag att hon oftast kommer vara omgiven av åkpåse (i mörkblå manchester och med fårskinnsfoder från när jag var liten). Jag har dock införskaffat en ullfrottéoverall (alewalds outlet på kungsgatan vid vasagatan, janus) som jag tänker ska kunna funka under det mesta, vindfleecen om det är halvkallt och i de andra om det är tokkallt. Tänker också att den kan vara bra vid bil/tåg-resor om det är lite småkallt och även vid lek på kalla golv. Ska bli spännande och se vad du får för svar här!

  4. >Emve – Vi är faktiskt lite i valet och kvalet gällande skor. Jag gissar på att E kommer att gå innan ettårsdagen i februari i och med att hon står och rör sig lite med stöd. Men gå ute – det är det som är svårt att veta.Anna – Vad bra att höra att Sigge haft overall i strl 86 både vår och höst, hoppas på att E kan ha detsamma.Helena – Vi har faktiskt en åkpåse också, kanske dags att plocka ner den… Och en ulloverall har vi också, den ska bara lagas och noppas av lite…

  5. >Ja, jag tror att det börjar bli åkpåsedags åtminstone om temperaturerna fortsätter att leta sig nedåt. Och med ull under lär varken E eller A behöva frysa i vinter. A har fått nystickad kofta och mössa i mjukaste babyullgarn av sin gammelmormor idag också. Nästan så man blir lite avundsjuk 😉

  6. >Ni kan få vinterskor stl 20 från oss. Milo hade dem när han fyllde ett, men de kommer vara för små för Hanna. 🙂 så nu behöver du inte fundera på den saken mer. De är jättebra och inte ett dugg slitna (ettåringar sliter inte direkt ut skorna).

  7. >Åh vilken arsenal! Fint fixat. Har också handlat begagnat samt ärvt till vår E å hoppas bara storlekarna räcker. Nu är vindfleecejackan i 74 ganska stor å får vikas upp i ärmarna så hoppas den räcker hela säsongen. Snopet det blir om det blir en varm vinter förresten…man räknar ju med en kall nu…

  8. >Motvalls – Ja det är ju svårt att veta hur snabbt barnen växer också, men man kan ju inte köpa hur stort som helst heller. Jag har försökt att beräkna på nåt logiskt/ologiskt sätt och sen hoppas jag att det funkar.

  9. >Du är garderad upp till tänderna ser jag 😉 Just om det har en koppling med immunförsvaret vet jag inte – det är så dåligt forskat runt min sjukdom. Det mesta fakta finns på engelska sidor och jag ids verkligen inte sitta och försöka översätta diagnos och läkarspråk. Men kanske? Man vet ju aldrig! 😀

  10. >Jag tycker mössor är det veliga… phu vad svårt att hitta någon som både är fin och bra.

Kommentera

