>Att lära av de som kan

>

Nog känner väl de flesta till nidbilden av den sparsamma tanten som vill spara det fina pappret på julafton – för det kan ju användas igen. Kanske lite överdrivet, men helt klart finns det en hel del att lära om hushållande av den äldre generationen.

Min mormor ser till att återanvända det mesta och många av hennes idéer finns kvar hos mig idag. En grundtanke är att helt enkelt tänka sig för innan man slentrianmässigt slänger något. Gummisnoddarna runt sparrisen, påsen du lägger grönsaker i, det fina tygbandet som satt om paketet du fick – varför ska sakerna slängas när de funkar en vända till?

Dessutom gör hon samma sak med mat – det är inte mycket som slängs för även rester kan alltid användas till något annat. Ett tips jag har tagit till mig är att frysa in äggvita om man bara behöver använda gulan. Perfekt nu när vi har glassmaskin och gräddglassen innehåller äggula och sorben äggvita.

Förr i tiden var man tvungen att hushålla på resurserna, idag är inte läget detsamma, men på många sätt borde vi faktiskt leva som förr i tiden.

8 reaktioner på ”>Att lära av de som kan

  1. >Jag håller med till punkt och pricka.Önskar jag vore lite mer medveten och återvinna mer. Lite smart, liksom…Jo, nog har vi mycket att lära av de äldre.Hoppas du får en fin kväll.Kramar/Luiza

  2. >Instämmer, vi kan bli så mycket bättre på att hushålla med våra resurser!Har precis skrivit en uppsats om kylskåp och matförvaring, och i flera intervjuer jag gjorde kom det upp att bäst-före-datum bidrog till mer svinn. Förr hade man inte sådana datum och då hushöll man betydligt bättre med det man hade. Vi har nog blivit väldigt bortskämda idag i slit-och-släng-samhället.

  3. >Funkar det att frysa äggvitorna alltså, vilket bra tips! Så "slipper" jag göra maränger varje gång maken gör gräddglass! =)

  4. >Jag är helt inne på samma linje. Nya presentsnören köpet jag aldrig. Har en burk med alla tänkbara färger. Bara ett exempel på sparande som också är praktiskt!

  5. >Kul att det är så många som håller med! Och extra roligt att se några nya som kommenterat – Varmt välkomna Ingrid, Emmi och Matilda!

Kommentera

