>Vän med chefen?

>Apropå sociala medier, så har jag hamnat i flera samtal den senaste tiden angående kontaktnät. Vilka vill och vill man inte ha som kontakter? Bara sådana man känner väl, eller tvärtom, och är det olika för olika forum?

En fråga som dök upp är bland annat det här med att vara vän med chefen på Facebook. Jag hade inte reflekterat över saker så mycket innan, men en kollega berättade att hon tagit bort chefen från sina kontakter när han blev just hennes chef. Inget konstigt med det, men det hade bara inte fallit mig in.

Hur resonerar ni andra kring liknande ämnen? Är ni vänner med chefen på FB? (Eller tvärtom om du är chef). Styr ni medvetet vilka som ni ger adressen till bloggen/twitterflödet?

6 reaktioner på ”>Vän med chefen?

  1. >Tror inte det nånsin skulle falla min chef in att ha någon anställd som vän på fb. Förresten vet jag inte ens om hon har fb… ;-)I skolan för ett par veckor sen, när en kurs tog slut, sa läraren: "Jag vill följa er, snart är ni klara med utbildningen och då finns jag på facebook!" Så alltså, ingen fb-kontakt med lärare (även om man inte har dem just då) förrän utbildningen är slut.

  2. >Jag använder FB privat, för bloggkontakter (som du vet!), vänner o bekanta. Och en del personer jag träffar på via nätverkande. Arbetskamrater, chefer (nuvarande och fd) men även en del vänner har jag på LinkedIn. Lätta att nå om jag behöver kolla något eller få en referens. Nu har jag visserligen länkat in bloggen på LinkedIn, annars håller jag allt privat till FB.

  3. >Milo och Hanna – Intressant hur det är på ditt jobb och på utbildningen!Anna/Fru C – Smart uppdelning. Har precis skaffat Linkedin, och har inte riktigt fattat hur jag ska använda det, men det kommer nog.Jag har ju tidigare bara haft bloggen och FB, och då har jag snarare gjort så att jag har haft både vänner, bekanta, fd och nuvarande kollegor på FB, men varit mer restriktiv kring vilka jag gett bloggadressen till. Men nu när jagg känner att bloggen funnit sin form och flyter på så är det snarare tvärtom.

  4. >Jag har tidigare inte tyckt att det spelar så stor roll, jag har haft den relationen till mina chefer att vi ändå pratat om det mesta. Det har varit små arbetslag, öppna diskussioner, och det jag vill hålla privat skriver jag inte på facebook/bloggen. Men nu, den senaste tiden känner jag att en "rensning" av facebookvänner kanske vore på sin plats. Är lite kluven faktiskt..Som när det gäller så mycket annat :)Sv: Har försökt hitta en bild på kanan utan vidare framgång, får fortsätta leta 🙂 Ja, jag har då inte blivit utskrattad en enda gång idag, så läppstiftet får fortsätta hänga med 🙂

  5. >Njae, jag skulle aldrig vara vän med en chef på FB – eller med kunder. Kanske kollegor, men det är avhängigt i vilken mån jag har privat kontakt med deme. Det beror förstås på hur man använder fb, men jag skriver ju rätt mkt privata eller nonsens saker som jag inte tycker att någon i mitt yrkesliv behöver veta :o) Sen har jag i det senaste rensat min fb rätt hårt. Tagit bort alla "kanske"-kontakterna, typ gamla klasskamrater som jag ändå aldrig pratar med…

  6. >Hanna – Visst är det lätt att vara kluven! Och jag håller med om att det jag vill hålla privat skriver jag inte på nätet nu för tiden. Det var annorlunda när jad hade anonym blogg. Och även om jag inte skulle vara vän med chefen, så är jag vän med andra kollegor som är vän med chefen.Jagvilljagkan – Ja, visst handlar det om hur man använder FB, och för de flesta så är ju detta ett privat forum. Problemet uppstår väl när man inte har bestämt hur man vill använda det… som jag då…

Kommentera

