>Saker jag aldrig hade gjort om det inte hade varit för Lilla matdériven:

>

Köpt en sån där lustig pumpa och lagat en puré av den. Med ångkokta grönsaker!

Butternutsquashen (eller ”matpumpa” som den kallas på vår matbutik) är rostad à la Lilla matdériven, annars är det eget recept. Jag känner mig inte lika säker på innehållslära som Ann-Louise, men försöker att tänka på näringsinnehållet i allmänhet och järn och protein i synnerhet. Den här purén innehåller i alla fall förutom pumpan kikärtor (ca 1 dl), potatis (3 st), majs (ca 2 dl) och morot (2 st).

11 reaktioner på ”>Saker jag aldrig hade gjort om det inte hade varit för Lilla matdériven:

  1. >Jag gjorde puré på den till A. Ljuvlig. Hälften fick hon och hälften blandades med grönsaksbuljong och en burk smetana till soppa till mig och mitt lunchsällskap. Nu måste jag mest få tag på fler. Var köpte du din?

  2. >Smarrigt! 🙂 Jag blir sugen på att laga det till mig själv :DSv: Vi har det allt bra som har våra anledningar att vara tacksamma 🙂

  3. >Vilken god kombination! Det här tror jag att Vera hade älskat och ska absolut provas. 🙂

  4. >Ja, den bloggen är en riktig matinspiration. Linssalladen med citronsmak vart väldigt poppis här. Tråkigt nog så är T inte så glatt inställd till mat än, men vi jobbar på det. Det verkar som om det är mer poppis om han får smaka från mitt finger än äta med sked, så det provar jag ett tag nu.

  5. >Britta bloggar – Det här är faktiskt det första jag lagar, men jag köpte en ny redan idag. :-)Helena – Kul att du också lagat. Jag köpte den på vårt lilla Ica.Hanna – Ja, så är fallet med en hel del mat jag lagar till E. :-)Ann-Louise – Vad kul att kunna inspirera dig, när det brukar vara tvärtom. :-)Lisa – Visst är den! Ser så mycket fram emot att kunna prova rätterna för äldre barn (och vuxna). Hoppas att T:s matpepp blir större.

  6. >Sv: Ska försöka njuta och inte bara längta 🙂 Har en oläst bok och en kaka mörk choklad med havssalt, så jag tror nog jag ska klara mig ;)Trevlig helg! kram

  7. >Hej Jenny!Jag följde den IVF-blogg men kommenterade sällan. Jag hade tänkt att skicka ett mail och få adressen hit men det var så mycket annat då så det blev aldrig av. Jag uppskattade din blogg jättemycket, dels för att du skriver bra och dels för att jag har lite liknande värderingar och intressen som du. Därför blev jag nu jätteglad när jag råkade komma hit och listade ut att det måste vara din andra blogg. Nu ska jag lägga in dig på blogglovin och lovar att kommentera lite mer än jag gjorde förut.

  8. >Ser gott ut ;)sv:Programmen väcker både minnen och tankar. Fungerar väldigt bra som bearbetning för mig 🙂 Trodde jag hade bearbetat färdigt men tankarna och frågorna cirkulerar länge efter varje program.

  9. >Vi brukar göra pumpasoppa varje år när de dyker upp i affären. Typisk halloween-mat :)Gjorde också pumpapure till lovis, hon var skeptisk dock.

  10. Pingback: Packat väskan full med mat | Ekomamma i stan

Kommentera

