>Mina favoritbloggar

>

Efter en kommentar från Emmi om vilka mina favoritbloggar är har jag nu tagit tag i att strukturera upp min länklista och sorterat upp den på några enkla ämnen. Ibland är det lite knepigt att peta i en blogg i en viss kategori, och vissa bloggar finns med under flera kategorier, men på det stora hela tycker jag att det funkar.

Jag följer framför allt två typer av bloggar – Föräldrabloggar och bloggar om ekologiskt/hållbar livsstil. För att jag ska börja följa en blogg är det tre punkter, förutom själva innehållet, som jag håller hårt på:

1. Att bloggen uppdateras regelbundet, absolut minimum en gång i veckan men gärna flera.

2. Har en läsvänlig layout, gärna med mycket bilder.

3. Att bloggaren är uppmärksam på sina läsare och bemödar sig om att svara på kommentarer.

Givetvis finns det undantag från dessa i mina länklistor, men då har bloggen något annat som gör att jag bara måste följa den ändå.

På bilden visas skärmdumpar från fyra bloggar som uppfyller mina krav med råge – Från vänster: It’s easy beeing green, Baba Babies, Friskhetstecken och Naturligt Snygg.

6 reaktioner på ”>Mina favoritbloggar

  1. >Tack! Jag gillar dina tre punkter, de stämmer väldigt väl in på dig. Men sen har jag även några punkter och uppfylls bara en enda av dem så gör det att jag inte börjar följa den bloggen. Typ de som kallar sina barn, på allvar, för prinsar och prinsessor. Och de som alltid skriver en massa cliffhangers eller om hemlighet men aldrig fullföljer. Trist!

  2. >Jag vet inte, jag… Det finns ju olika anledningar till att man följer en blogg. Vissa (som din) följer jag för att det är en vän till mig som har bloggen och jag tycker om att känna mig lite uppdaterad på dennes liv. Andra bloggare känner jag inte alls, men de skriver kanske väldigt roligt eller med hög igenkänningsfaktor eller om saker som intresserar mig. Så för mig delas bloggarna främst upp i de jag känner och de jag inte känner. :-)Fast du kanske bara följer bloggar av såna du inte känner?

  3. >Anna – Ja, såna "inte följa-punkter" har jag i och för sig också. T ex gravidbloggar som skriver att "jag köpte en sån gullig tröja" men den var rosa så blir det en pojke så får vi ge bort den. Det går bort hos mig.Milo och Hanna – Bloggar av folk man känner står lite utanför det här känner jag, men samtidigt så har jag vänner som inte uppdaterat sin blogg på månader och då känner jag att den åker bort. (Även om jag tycker att det är lättare att följa sällanuppdaterade bloggar nu när jag skaffat bloglovin). Jag tycker nog att jag lättare håller kontakten med vad vänner håller på med via Facebook än genom bloggarna.Emve – Kul att du blir glad!

  4. >Kul. Några bloggar jag inte läst tidigare som jag får kolla in.SV:Nej vi bestämde oss verkligen från en dag till en annan att nu jobbar vi på att testa med rutiner på kvällen. Och det funkade för Miraklet. Kanske kommer det inte funka alls med eventuella syskon.

  5. >Kul med tips, ska kolla in de två av dem som jag inte redan följer 🙂 Själv har jag inte fasta punkter mot vad som ska uppfyllas utan går mer på känsla, men gnälliga "stackars mig"-bloggar går bort på en gång. Sv: Haha, ja, den där busiga minen är jag glad att jag lyckades fånga på kort 🙂 Hoppas att du vinner i Kappis-tävlingen! :)Bloglovin ja, det underlättar så enormt, särksilt som jag följer många sällan uppdaterade bloggar och slipper klicka in mig för att möta samma inlägg gång efter gång. En riktig tidssparare!Tror att lurvet åker av idag, kan inte förstå varför varenda jacka ska ha den där kanten?! Även om det är fejk (använder absolut inte päls av etiska själ) så kanske inte alla gillar det? Nåja, tur som sagt att den går att knäppa lös :)Det är lustigt hur de kan somna lite hur som ibland, och kanska lika lustigt att jag inte märkte att hon kröp upp och lade sig på mig :DVilken mastodontkommentar, till mitt försvar får jag väl säga att bloggandet inte varit prio ett riktigt med allt flängande den senaste tiden :)Hoppas att ni har en bra sista dag på helgen!

Kommentera

