>Rädda mannen!

>Tyvärr jobbar jag på fredag, men annars skulle jag passat på att försöka Rädda mannen! Naturskyddsföreningen ordnar en heldagskonferens med temat hur du kan hantera den viktiga frågan om hormonstörande miljögifter och kemikalier i vardagen.

För oss som rört oss i IVF-svängen känns det i allra högsta grad aktuellt med frågor som rör nedsatt fertilitet på grund av kemikalier i vår omgivning. Man kan ju fundera på hur många par som gör IVF idag som behöver det på grund av vår miljö, och hur många som kommer att behöva det i framtiden.

5 reaktioner på ”>Rädda mannen!

  1. >Ojojoj, det tror jag är den största boven!!!! Alla dessa kemikalier ooch tillsatser i maten…bara en sån sak…Jag är inte djupt insatt i miljöfrågor, mer "bas" insatt, men jag har alltid hävdat att människan skapar sin egen undergång, samtidigt är vi ju den smartaste varelsen på planeten , och uppfinner gång på gång tillfälliga "lösningar" på problemen…På bara de 11 åren vi försökt bli gravida med hjälp av IVF, har paren blivit , procentuellt fler, än när vi började. Det är skrämmande.Jag har ofta funderat på det där med min PCOS. Lkarna säger att det är genetiskt, och att min mamma, hennes syster, deras mamma osv, har haft det. Men var kommer det ifrån, och varför har det blivit så mycket svårare för mig att bli gravid än det var för min mamma som fick 2 barn utan problem?Jag är helt övertygad om att det hade med hennes livsstil att göra. Hon rörde sig mer än jag. Hon åt kanske bättre råvaror…vad vet jag.Hoppla, nu blev det ett helt inlägg till kommentar…Men det tål att diskuteras. Jag är helt inne på din bana.Ha en bra dag.Kramar/Luiza

  2. >Usch ja…jag skulle tycka det var intressant (men hemskt) att få någon slags facit på vilka av alla vanliga hälsotillstånd som miljögifter leder till, påverkar eller förvärrar. Har själv allergier, exem, migrän och jobbar emd autistiska barn som bara tycks öka och öka i antal. Det är säkert många saker som samspelar men alla dessa gifter…någon roll kan jag inte låta bli att tro att de spelar.Bra blogg du har…själv kör jag lite blandad kompott men ganska mycket ekoprofil blir det. Här tex: http://regnavdagar.blogspot.com/2011/11/om-du-fick-kopa-bara-tre-saker.html

  3. >Luiza – Tycker absolut att det är intressant att diskutera. Som du säger, även om det är genetiskt kan man fundera på varför det blir svårare och svårare.Det goda livet/Tove – Vad kul att läsa om dina tre saker! Och jag håller med dig, klart att alla gifter måste spela någon roll i hur vi mår.

  4. >Vi VET att det finns hormonstörande ämnen som gör att fler får svårare att få barn. Det finns bra forskning på det, från bla Karlstads universitet. Det vi alla kan göra idag är att undvika så mycket kemikalier som möjligt för att barnen inte skall få dessa problem. Köp tex giftfria leksaker från EkoLeko.se, giftfria textilier från Alvehamn.se eller giftfri mat från din lokala affär.

  5. >Madeleine Limé – Det låter som väldigt intressant forskning, du får gärna länka till denna för jag skulle hemskt gärna läsa på om detta!

Kommentera

