>Ett enkelt argument

>Som ”ekonörd” är det lätt att känna att man måste vara påläst och kunna argumentera för varför man valt att tänka miljövänligt och ekologiskt. Att det är ett måste att veta vad zinkpyrition, triclosan, eller olika E-ämnen, är och varför man vill undvika dessa.

Egentligen finns det ju ett väldigt enkelt argument: Jag väljer att inte ge mig eller mitt barn mat/hudvård/prylar som innehåller ämnen jag inte vet vad det är.

Sedan är det inte det enklaste att leva efter och ibland måste jag göra undantag (och det underlättar ju att ha personer man litar på som kan ge rekommendationer för sådant jag inte vet själv). Men varför är det alltid den som väljer bort något som måste motivera varför, skulle det inte vara trevligt om personen som valt att köpa produkter som till exempel innehåller mineralolja eller parabener som fick argumentera för sina val istället?

16 reaktioner på ”>Ett enkelt argument

  1. >Håller helt med! Och varför är det jag som väljer bort saker som måste känna mig smått paranoid hela tiden?

  2. >När folk säger att "Men vad jag vet är det faktiskt inte bevisat farligt" när man pratar om diverse konstgjorda tillsatsämnen så brukar jag dra till med: Det är inte farligt att äta vaxkritor heller, jag serverar det inte till mina barn ändå.För som du säger, egentligen är det väl snarare valet att ÄTA (använda/göra…osv) något man ska kunna motivera. Och den naturliga utgångsunkten annars att avstå. Det tillför mig inget att äta tex. modifierad stärkelse och då äter jag inte det.

  3. >Håller också med dig! Dock är jag tyvärr väldigt dålig på att tänka på vad saker och ting innehåller, jag önskar jag vore bättre på det. Och ska ge det en ärlig chans när föräldraledigheten för mig och A stundar!Och ja, det är sååå tragiskt med paret i Falun. SÅ jävla orättvist!Kram

  4. >Ja visst är det konstigt att man alltid måste försvara/förklara sig! Jag förstår inte vad det är som är så provocerande… För jag försöker verkligen att inte dela ut pekpinnar till höger och vänster utan bara berätta hur jag tänker och gör när folk frågar.

  5. >Det är nog för att våra argument (vi som köper de där varorna) är så mycket sämre… ;-)För att det är bekvämt, billigt, enkelt att få tag på, funkar bra, luktar gott osv slår inte lika högt som: För att det är bra för vår värld och för att jag vill ge mina barn naturliga ämnen. Så då vill vi nog hellre att ni får argumentera än vi, för vi har ju inga argument som håller när man drämmer till med "jamen visst, du får det bekvämt och enkelt, men är det verkligen något som är lika mycket värt som att världen får må bra och att ditt barn inte blir utsatt för kemikalier???" :-)Fortsätt argumentera, ni gör det ju bra.

  6. >Men vilka ifrågasätter det du gör? Alltså, jag tänker ändå att du tycker att du gör något bra o du utsätter inte ditt barn för någon fara. Så vad är det som ifrågasätts? Och vilka ifrågasätter? Om man ser på tex Idas kommentar så finns det ju faktiskt inga vettiga argument att äta/göra/bruka produkterna du väljer bort. Jag skulle vilja höra någon argumentera för användandet av det och ifrågasätta ditt val, det känns helt enkelt inte rimligt. Eller har jag helt fel? 🙂

  7. >För övrigt tycker jag oftast om jag hamnar i någon typ av diskussion av detta slag, att det faktiskt alltid känns som att jag är boven i dramat (vilket jag ju är också) och att jag måste ursäkta mig till tusen för att jag ger gift till mina barn o inte bryr mig om att världen går under. Vilket ju inte alls är sant, jag bryr mig visst. Det är bara det att jag är kunskapsfattig inom området. Jag kan inte allt om alla farliga/onödiga ämnen. Därför är det ju bra att få tips av tex dig via denna blogg! :)Så jag känner egentligen inte alls igen det du pratar om, utom att jag känner igen det fast från min synvinkel. Dvs jag måste försvara mitt dåliga val.Sen är det väl så också att människor väljer att fokusera på olika frågor? Det jag tycker är viktigt kanske någon annan inte tycker är lika viktigt.

  8. >Det håller jag med om till fullo! Även om vi inte alltid är så bra på att tänka ekologiskt och göra "rätt" val", så märker man det ändå på omgivningen. Att de som väljer miljövänligt och ekologiskt ständigt får försvara sig alltså.Igår på kursen kom vi att prata om sopsortering och dyl. En tjej menade att hon är så dålig på att tänka på miljön. "-Jag kastade ut godispapper genom bilrutan, och sen såg jag att OJ, det fanns ju en papperskorg en bit bort. HAHA" Jag påpekade då att jag blivit en militant sopsorterare, och fick frågan "-Varför då?". Visste inte riktigt vad jag skulle svara där..Trodde att folk i dag har mer innanför pannbenet än så. Även om inte alla t.ex sopsorterar så tror man att alla vet om att det vore det bästa.Sv: Egentligen skulle jag vara "bäst", men någon tjuvade mina brickor medans jag ställde upp kameran.. ;)Trevlig helg på er! Kram

  9. >Sv:Burkarna kommer nog väl till pass. Vi har bara inte riktigt kommit in i att man ska göra mat till Miraklet…

  10. >Jag tror att man har olika saker man engagerar sig i. Någon tycker att det är viktigt att inte äta kött, någon annan att träna varje dag, någon annan att läsa mycket böcker och vara allmänbildad osv osv. När det handlar om ens barn är det så mycket man kan göra rätt och fel så man blir snurrig och det går inte att ha koll på allt och göra allt. Jag tycker t ex att det är viktigt med skillnaden mellan förskola och dagis, att man fattar att det barnen gör på dagarna ska hålla en viss pedagogisk kvalité och att man VET vad skillnaden är från för femton år sen. Detta får jag också "försvara" då de flesta inte alls är insatta utan tycker att jag är jobbig och överambitiös. Så visst kan man känna att det är trist när man hela tiden måste försvara sina värderingar, men samtidigt är det ju så folk förändras, genom att lyssna på någon annan som har andra åsikter och tankar.Eller så förändras man inte alls och då måste vi förstå att det man gör och säger inte är det man ÄR. Man är inte dum i huvet bara för att man säger något som låter dumt.

  11. >Så sant! Ofta känns det som om folk tror att man är utbildad kemist och borde kunna förklara i detalj vilka ämnen man bör undvika och varför.

  12. >Anna/Fru C – Ja, det är lätt att få den känslan…Det goda livet/Tove – Det var ju bra sagt! Ska ta till mig det. :-)Sara – Ja, gör det! Det är ju många som börjar tänka mer eko när de får barn och det är ju bra om något att börja då!

  13. >Emmi – Nej, man kan ju tänka att det borde vara mindre provocerande att bara säga "så här jag gör jag, sen får ni göra som ni vill" men så är inte alltid fallet. Eller, det beror väl mer på dem som blir provocerade kanske.Milo och Hanna – Ja, det var ju sant kanske. Och kul att du gillar min argumentation. :-)Sarpo – Det kan dyka upp lite olika sammanhang, nu kommer jag inte på något konkret exempel mer än i BVC-sammanhang. Där det också diskuterats en del om det "genetiska i att killar gillar bilar"… hrrm. Kul att du gillar mina tips!

  14. >Hanna – Ja, visst finns det folk som menar att det här med miljön är överdrivet tyvärr. Men vad bra du är som frågade varför!Milo och Hanna – Visst är det så att folk prioriterar olika, man kan inte var bäst på alla områden. 😉 Och visst lär man sig mer genom att diskutera, bara personen verkligen är intresserad och inte bara att den vill ifrågasätta (som vissa vill).Ekokul-Anna – Jag önskar att jag vore utbildad kemist, tänk vad mycket lättare allt vore då. 😉

  15. >Va, det låter ju jättejobbigt att bli ifrågasatt på bvc! Men det kanske är en "traditionell" bvc-tant ni har? Haha, hur fördomsfullt låter inte det..Hoppas inga traditionella bvc-tanter tar illa upp om någon läser här!Det bara känns konstigt att bli ifrågasatt i såna sammanhang. Iofs har jag en kompis som har en hemsk bvc-tant som kallade barnet för tjockt o gav elaka kommentarer om hur sakta barnet utvecklades. Så det finns väl puckon även inom detta arbetsområde…

  16. >Sarpo – Måste faktiskt försvara min bvc-tant, hon är faktiskt bra på det sättet att hon inte lägger sig i (men lite väl lite ibland, som när exemplet att pojkar och bilar kom upp i föräldragruppen önskar jag att hon hade kunnat säga något). Det är mer i föräldragruppen jag känt att jag stuckit ut och inte riktigt vetat vad jag ska säga när det raljerats bland de andra om vilka galna mammor som gör egen barnmat…

Kommentera

