>Tre enkla eko

>1. En av de största miljöbovarna är köttet. Varför inte haka på ”köttfri måndag”?

2. En annan stor miljöbov är bilen. Fundera gärna på om du verkligen måste ta bilen alla gånger. Kanske skulle det funka lika bra att ta bussen, tunnelbanan, cykeln eller kanske till och med gå.

3. Kolla upp vad du har för elavtal och hur ditt elbolag ser på förnybar energi. Kanske är det läge att byta till ett bolag och elavtal som gör mer för miljön.

9 reaktioner på ”>Tre enkla eko

  1. >Här blir det nästan uteslutande eko-kött, dvs egenjagat :)Sv: Än är det inte för sent för ett husbygge i miniatyr! 🙂

  2. >Jag kan ju låtsas att det faktum att jag inte har körkort beror på att jag värnar så mycket om miljön! 😉

  3. >Jag har tänkt på det där med köttgrejen som många veggisar använder som miljöargument.Det mest korrekta borde väl vara att säga att en av de största miljöbovarna är det "odlade" köttet (haha, kom inte på ordet så det får bli odlat kött) från köttindustrin?Går man ut i skogen och skjuter sitt eget kött (eller får det transporterat av sin syster från Umeå, visserligen med flyg eller bil men ändå…) så kan ju inte det vara en miljöbelastning i det avseende den meningen pekar på, dvs att kött per se är en miljöbov. Eller?Nu är det inte så vanligt att folk äter sitt hemskjutna kött (iaf inte i våra trakter) men det är ändå en grej som jag tänker på när jag hör det argumentet.Nu äter jag ju kött men jag försöker att vara lite selektiv när det gäller vilket kött och vi äter faktiskt inte bara kött. Du har ju provat lite av vår vegetariska kost! 😉

  4. >Hanna – Vad bra! :-)Anna – Alla argument är bra argument.Yevonde – Vad bra! Vi har också el från ett bolag som satsar på förnybara energikällor.Sarpo – Du har absolut rätt, kanske skulle vara lite mer uttömmande i kommentarerna. Men jag skulle ändå säga att de personerna som jagar själva (eller får från någon som jagar) är i minoritet när det gäller den svenska köttkonsumtionen. Det finns ju alltid undantag såklart!

  5. >Jag är lite med sarpo där 🙂 Naturbeteskött är grejen! De producerar bara en bråkdel (och knappt det) av metangasen som ett kraftfoderdjur gör och de har dessutom en positiv inverkan på naturen genom att de håller markerna öppna och gynnar den biologiska mångfalden i så mycket större utsträckning än gå-på-vall-kossorna. (Och bara för att jag inte ska verka så jäkla präktig så ska jag tillägga att en vacker dag ska jag också börja handla naturbeteskött 😉 )Jag gillar din blogg! Det behövs fler ekobloggar som den här, för det är så ofantligt viktigt det där 🙂 /Sofia

  6. >Sofia – Kul att du gillar bloggen! Och jag håller som sagt med om att vilt kött är det bästa köttet, om man ska äta kött.

  7. >fast de där med metanutsläppen är inte vetenskapligt fastställt ännu. de djur som äter kraftfoder lever kortare och släpper på så sätt ut metangas under kortare period än naturbetesdjuren. Viltkött har man ingen data över. Jag håller dock absolut med er! Viltkött bör vara den minst miljöpåverkande köttproducenten. dessutom skaffar den mat själv och får inte soja från ex brasilien i sitt foder = bra!En sak man kan göra är att utgå från kolhydraten i måltiden, dvs. potatisen, pastan, matvetet och tänka på vad för kött man kan ha som TILLBEHÖR – inte huvudingerdiens. Undivk ris då det är en riktig miljöbov! (växer under vatten och släpper ut mängder av metangas)/Linnea

  8. >Linnea – Jag gissar på att du vänder dig till sofia som kommenterat ang metanutsläpp. Tyvärr är jag inte tillräckligt insatt för att bemöta detta. För mig räcker det med att vi använder så fruktansvärt mycket mark till att odla sånt som djuren kan äta, så att vi kan äta upp dem, istället för att använda all den marken till att odla sådant som vi ska äta. Som du säger är ju det ju bättre då att äta vilt som fixar sin egen mat. Sedan var det intressant att höra att ris inte är så bra. Vi äter visserligen nästan alltid aldrig ris, så det känns ju bra i sådana fall.

Kommentera

