>Mer om att sluta amma

>Hade tänkt skriva ett fint inlägg om det här med att sluta amma, och om hur bra det gått. Istället sitt jag här med mjölkstockningen från helvetet och har återigen ammat barnet för första gången på fem dagar. Jaja, nya tag helt enkelt.

Innan E föddes hade jag tänkt att jag skulle amma någonstans mellan nio månader och ett år, men kanske mer eller mindre beroende på hur det kändes. Vid åtta månder ammade jag bara på natten, och när E fick sin första tand vid nio månader så började hon äta lite annorlunda vilket gjorde att amningen började bli påfrestande för mig som mamma. Det kändes som att alternativen var att försöka skapa nya ätmönster eller vänja av amningen. I och med att hon ändå åt så himla bra på dagarna (och var ointresserad av att amma dagtid) och jag ändå ammat relativt länge så kändes det som att det var dags att börja fasa ut amningen.

Efter att ha haft flera bra nätter i helgen och med en vecka framför oss som bara innehöll tre arbetsdagar så kändes det som ett bra läge. Så jag slutade helt enkelt. På nätterna har maken tagit E (även om jag också sovit i sovrummet) och har hon verkat hungrig så har hon fått dricka ur en flaska välling. Det har funkat hur bra som helst. E verkar faktiskt sova bättre på nätterna. Hon sover längre perioder och somnar lättare om när hon inte ligger och ”långsnuttar”. Däremot har det alltså inte gått så bra för mig. Förutom att det känns lite vemodigt att ”bebiseran” plötsligt är över, så har jag alltså nu fått mjölkstockning. Gissar på att jag var en smula övermodig när jag tänkte att jag skulle kunna sluta tvärt, och inte behöva pumpa ut. Jag hade hört att man skulle vara sparsam med det för att inte stimulera mjölkproduktionen, och bara pumpa ut när det är nödvändigt. Det var bara lite svårt att veta vad som var ”nödvändigt” – förutom när det blev helt uppenbart att nu var det verkligen dags! Så nu börjar vi om igen, med en mer långsam utfasning.

8 reaktioner på ”>Mer om att sluta amma

  1. >Stackare! Jag har nästan förskonats. Men varm dusch lättar upp, eller hur det nu ska beskrivas :/ Heja dig!

  2. >L8 – Vad skönt att du har förskonats nästan. Och peppar peppar så har vi bara behövt den där enda gången nu. Kanske kroppen har hajat att det är slutmatat. :-)Anonym – Förklara gärna hur du menar. Om din fråga syftar på att det är miljövänligare att barnet ammar än äter vanlig mat som ju måste produceras precis som allt annat, så är mitt svar att vid den här åldern (10,5 mån) så ersätter inte amningen maten på det sättet utan amning är i sådana fall mer av ett komplement.

  3. >Här har vi också slutat den här veckan. A är iofs två månader yngre än E, men tänderna kom för en dryg månad sen och så blev hon en hejare på att nypas i samma veva… Sista månaden har jag iofs bara ammat henne ca 10 min per dag på ett till två tillfällen, men nu var vi inte tillräckligt intresserade någon av oss. Peppar, peppar verkar det gått bra både för A och för mina bröst, skönt. Hoppas slutet blir smärtfritt nu!

  4. >Helena – Vad skönt att det gått bra och att A inte verkar intresserad. Är ju skönast när barnet själv får bestämma.

  5. >Hoppas det går bättre med avvänjningen nästa vända. Har du tid, ork och möjlighet är en långsammare utfasning alltid skonsammare för både bröst och barn.Jag vet inte vilka mängder det har handlat om den sista tiden då E ammat (vem vet det? Jag har ingen aning om hur mycket min unge får i sig), så det kan ju röra sig om en hel del. Hur som helst, jag förstår att det är svårt att veta när det är "nödvändigt", men om du får känslan att brösten "tycker att det är dags att amma", om du vet vilken känsla jag menar, eller om de till och med blir spända så tycker jag absolut att du kan lätta lite på trycket. Det behöver inte vara mer än att utdrivningsreflexen kommer igång och du känner att det "värsta" släpper. Kan du handmjölka, så du slipper dra fram en pump? (På http://ammehjelpen.no/handmelking?id=907 finns en video som visar hur man kan göra.(Sen vill jag bara göra dig beredd på att det kan finnas lite mjölk kvar i brösten i flera månader eller till och med år efter att du slutat amma, inte så att det ställer till några problem som mjölkstockning eller så, men bara så du vet och inte blir chockad :))

  6. >Jonna – Tack för din kommentar! Jag tycker att det pratas väldigt lite om det här med att sluta amma på ett bra sätt. Även om jag känner att jag har bra koll på själva amningen och E:s behov, så har jag inte haft koll alls på hur det funkar att sluta och det är ju inte som att det följs upp på Bvc nu när det är maken som går dit med E. Andra vändan har det gått mycket bättre i alla fall så det är jätteskönt. Vad spännande att höra att mjölken kan finnas kvar så länge i brösten!

  7. >Jag håller med. Normen är ju att sluta amma någon gång mellan sex månader och ett års ålder, men ingen berättar hur det i så fall ska gå till. Precis som man får höra hur viktigt det är att amma de där första sex månaderna utan att någon talar om HUR ifall man inte är en av dem som bara lägger barnet till bröstet och får det att funka på en gång.

Kommentera

