>Veckans IN:UT

>Jag har alltid varit ett fan av Pernillas IN:UT-listor, och vad är väl bättre timing att haka på än vid ett årsskifte?

Tanken är alltså att jag under året ska lista allt som jag inskaffar, och allt som jag gör mig av med. Några avgränsningar tänkte jag dock ha och det första är barnkläder och barnsaker. Det blir ju en hel sånt eftersom E växer och utvecklas så behöver hon ju nytt hela tiden. Det mesta sparar vi dessutom för ett framtida syskon så därför skulle det bli en hel del obalans i vad som kommer in och vad som åker ut.

Det kan också vara värt att nämna att listan är min och i viss mån hushållets. Om maken rensar ut gamla cd-skivor är det toppen, men inget som hamnar på listan.

Förbrukningsartiklar går också bort eftersom det helt enkelt…förbrukas. Vi köper nytt när det gamla är slut och jag tycker att vi håller oss till våra behov.

Presenter kommer också att undantas från listan. Dels eftersom jag skaffar dessa för någon annans räkning, dels så kan jag ju inte skriva ut vad jag köper då mottagaren kanske läser här. 🙂

Jag vet att det är flera som läser här som har egna in:ut-listor, ni får gärna komma med tips och egna tankar kring uppsättningen av regler.

Det ska blir intressant att se hur mycket som finns kvar att rensa ut. Jag tycker att vi har varit rätt duktiga under det gånga året* men det finns ju en del kvar. Mer spännade tycker jag dock att in-delen av listan ska bli, och om min föreställning att jag inte köper så mycket stämmer.

Så, nu till veckans IN:UT:

IN:
Ingenting

UT:
Ingenting

Resultat: +-0
Det blev helt enkelt ingenting den här första veckan. Först var vi sjuka och sedan har vi prioriterat att umgås med andra lediga istället för att städa och rensa. Känns som en ganska bra start, men det vore ju trevligt att ha något på minussidan ändå.

* Under förra året sålde jag 45 saker på Blocket/Tradera till en summa av 2936 kronor. Känns rätt bra med tanke på att det bara var saker som låg och skräpade här hemma. Sedan har det varit en hel del som vi skänkt bort till vänner eller second hand också men det har jag inte antecknat på samma sätt tidigare.

8 reaktioner på ”>Veckans IN:UT

  1. >men, vilken perfekt start! Tycker dina regler är bra, det är ju svårare när man är flera i hushållet till skillnad från mig då jag är bossen över allt här hemma. Tvåsiffrigt på UT-sidan nästa veckan? 😉

  2. >Åh vad roligt! Jag vill också ha en sån lista. Bra tips för den som vill få koll på sina köpvanor o vardagsekonomi.Vi som ska börja spara för husköp o körkort till sambon måste få koll på vårt pengaflöde tex 🙂

  3. >Välkommen till gänget! =) Jag tar med Ruts saker i mina listor och jag håller med om att det blir en hel del grejer.Du har en bästa/sämsta-köp-utmaning att hämta inne hos mig om du känner dig sugen! =) Jag tänkte att det kanske kunde passa dig nu när du börjat in:ut-lista och allt.

  4. >Det skulle vara intressant att lista åtminstone en månad, ett år tror jag aldrig att jag skulle lyckas. Jag är alldeles för "bra" på att spara saker, och sedan göra en storrensning då och då. Det skulle spara mycket energi att göra det pö om pö istället! Ska jobba på det!Sv: Det är verkligen som att jag fått en energiinjektion sen sömnen började funka igen här hemma. Vi är alla tre så mycket piggare! Underbart, och nu uppskattar jag det nog mer än tidigare, då jag tog ostörd nattsömn för givet.. :)Härligt att det funkar hemma hos er också!

  5. >Pernilla – Trevligt att höra att du tycker att reglerna verkar vettiga. Det var ju en liten avvägning det där med barnsaker och liknande. Tvåsiffrigt? Ja, då får jag sätta fart…Sarpo – Alltid kul att peppa någon annan, haka på! Ska man tänka på det ekonomiska är det nog bra att inkludera alla hushållets kostnader, fast att ha med hygienartiklar och mat blir nog lite mycket ändå.Emmi – Tackar! Ja, jag har sett att du har med barnsaker, men det känns ju som att du rensar ut en hel del också. Här blir det nästan bara in som sagt så det kändes lite fel.Hanna – Men haka på en månad då? :-)Kanske blir du så sporrad att du bara måste fortsätta… 🙂

  6. >Vilken suverän idé! Min sambo är en slängare medan jag hamstrar. Detta kan vara sporren jag behöver för att på allvar börja rensa och göra kloka inköp.

  7. >Jag tycker det blir för mkt att hålla reda på om man tar allt som rör hushållet, då kommer jag ledsna fort. Bättre att köra mina saker plus hushållsaker som jag driver igenom :-)Barnens kläder o dylikt kommer inte med men större dyrare inköp som ex möbler räknas.Nu är bara frågan var jag ska redovisa detta…. 😉

  8. >Ann-Louise – Haka på! Sarpo – Även om du din blogg är mer mammablogg så kan du väl redovisa där?

Kommentera

