>Utmaning: Bästa och sämsta köpen 2011

>

Precis lagom till att jag börjat lista in och ut så har jag blivit utmanad av Emmi att skriva om mina bästa och sämsta köp 2011. Det känns verkligen som en bra utmaning för oss som försöker att konsumera medvetet, att gå tillbaka och fundera på vad som var bra respektive dåliga köp.

Bästa köpen:

1. Min iphone. Den sparar tid genom att jag kan göra så mycket mer på språng, jag kan dokumentera E på ett helt annat sätt än tidigare, och jag har dessutom avvecklat min papperskalender. Hurra!

2. Min amningströjor från Boob som jag fyndade på Tradera i våras. Inte trodde jag att det kunde vara sån skillnad att ha särskilda amningskläder mot till exempel en blus som går att knäppa upp, men det var det! Så skönt att slippa känna sig blottad och därmed kunna amma var som helst.

3. Min svarta kavajaktiga kofta jag köpte på Tradera precis innan jul. Jag älskar svarta koftor och förstår inte varför jag köper något annat. Visst kan det se trist ut med en garderob med bara svarta tjocktröjor, men allt som används är bra, och jag köper ju inte kläder för att de ska hänga i garderoben.

4. Serumet från Luxsit som jag recenserade häromdagen – jag har aldrig haft så bra hy (läs: inte torr) någon vinter förut!

5. Den svarta knälånga sidenklänningen jag fyndade på loppis i somras för 30 kr. Passar på jobbet, passar på fest, passar på lekdejt till och med. Den perfekta klänningen helt enkelt.

Sämsta köpen:

1. Schampo och balsam från Body Shop. Hann princip bara hem och läsa INCI så förstod jag att jag inte hade köpt vad jag trodde att jag hade köpt. Så trist.

2. Mina barnklädesbyten på bytarsidan från FB. Jag kände obehagskänslan redan när de som ville byta bara ville byta mot vin (vilket jag egentigen mer tycker är ett köp än ett byte), och sedan det knepiga när det visar sig när man kommer dit att prylarna inte är exakt vad de har sagt vad det ska vara. Här lärde jag mig den hårda vägen att verkligen kolla upp prylarna innan, för att jag inte klarar av där i en främmande hall och säga ”tack men nej tack”.

3. Jeansen jag köpte på en utförsäljning vid jobbet för ett par månader sedan. Jag hade tänkt köpa ett par ekojeans, men de jag tänkt köpa har varit slut länge och tillslut fick jag nog av att bara ha kjol. Tyvärr fäller de, efter upprepade tvättar, fortfarande så mycket att jag inte kan ha dem på mig utan att bli helt blå. Dessutom är det efter uppvikning lite för tighta runt anklarna så jag måste bruka våld för att få av mig dem. Inte ett bra köp alltså för nu saknar jag fortfarande ett par vettiga byxor att ha på mig.

4. En superfin klänning som jag köpte på loppis i somras, men som visade sig ha ganska många småhål runt midjan. Så trist när folk inte bemödar sig att kolla grejerna innan de säljer, eller ännu tristare om de faktiskt gjort just det. Jag brukar vara ganska noga med att kolla skick, men jag var väl inte i min bästa shoppingmode, småstressad över att bebisen i vagnen skulle vakna om vi stannade till för länge. Förhoppningsvis kan jag dock laga klänningen och ha den i sommar, men jag hade inte köpt den om jag vetat att jag skulle få ett lagningsjobb på köpet.

5. Alla dessa knästrumpor som inte håller sig uppe! Just vinterhalvåret använder jag mycket knästrumpor, dels till trekvartlånga leggins (så att det blir som strumpbyxor), dels under byxor för att få lite mer värme på benen. Men hela poängen försvinner ju om de hasar sig ner. Tips om bra knästrumpor mottages tacksamt.

Min första tanke när jag satte mig ner för att skriva ner detta var att det var så svårt, både att komma på bra och dåliga köp. Förhoppningsvis är det ett tecken på att jag inte har så många köp att välja på, snarare än att jag glömmer bort köpen direkt för att jag shoppar så mycket… 😉 Man kan ju tycka att det borde köpts mycket barnsaker 2011, men jag var så nervös för att E skulle komma för tidigt (haha så här i efterhand) att vi hade allt klart redan innan årsskiftet. Sedan levde vi på en föräldralön och ett studiemedel halva året, så förutom viljan att hålla nere konsumtionen av andra skäl, så har ekonomin ”hjälpt till”. Tycker ändå att 2011 känts som ett helt ok ”shoppingår”, ska bli intressant att se hur det blir 2012.

6 reaktioner på ”>Utmaning: Bästa och sämsta köpen 2011

  1. >Kul att vi är flera som tycker det är svårt med anledning av att vi gör både färre och bättre köp, samt att vi är mer medvetna! Förresten kan du rulla på Azerisk på wordfeud på telefonen! 😉

  2. >Jag blir så sugen på serumet från Luxsit..Måste kolla upp det. Jag är också en riktigt torris i ansiktet under vintern!Sv: Skönt att fler är Januari-peppade, vi verkar vara i minoritet ;)Jag var VÄLDIGT nära en seger igår men fick se mig besegrad vid målsnöret. Darlingen och jag hade som uppdrag att förgöra varandra, inte så passande för husfriden.. 🙂

  3. >Pernilla/Ekoenkelt – Hmm, sökte men kunde inte hitta dig. Du kanske kan söka på Ekomamma istället…Hanna – Hoppas att det funkar lika bra på dig som på mig om du bestämmer dig för att testa.

  4. >Mitt bästa tips för att få strumpbyxor att hålla sig uppe är att ha ett par rejäla trosor utanpå! Jag har ett par bikinitrosor som funkar perfekt, det funkar varje gång.

  5. >Köp inte H&M's knästrumpor i bomull! (Men det kanske är det du har gjort…) De har verkligen ingen bra resår, men så har det faktiskt inte alltid varit.Däremot kan jag tipsa om att köpa ullstrumpor (finns både vanliga och knä) från t ex Smartwool, när jag hade såna frös jag aldrig om fötterna och de var inte stickiga över huvud taget! Tyvärr gick en av dem sönder på hälen efter flitigt användande… Men jag rekommenderar dem verkligen. De var randiga och fina dessutom!

  6. >Karolina – Gissar på att du läste "strumpbyxor" istället för knästrumpor. Strumpbyxorna har jag hittat ett par som jag gillar och som håller sig uppe bra!Minna – Tyvärr har jag köpt dessa. Gjorde om misstaget ett par gånger för jag har tidigare köpt superbra knästrumpor där som höll sig uppe superbra och dessutom var ekologiska (fast nu har jag ju sett på "Modets offer-dokumentären" att så troligen inte är fallet…). De måste ha ändrat på dem helt enkelt. Ullstrumpor låter ju superbra på vintern, kan ju vara bra att ha också (förutom vanliga) om inte annat.

Kommentera

