>Tre enkla eko

>1. Fått många ljusstumpar över efter jul? Testa att göra egna ljus! Vekar finns att köpa på välsorterade hobbyaffärer, t ex Panduro. Inspiration kan du t ex hitta här.

2. Satsa på en återanvändningsbar disktrasa. Finns t ex hos Växbo Lin, men den pyssliga kan virka en själv. Annars funkar det att koka wettextrasor för att återanvända.

3. Använd en digital kalender. Har du ingen mobil som detta funkar på, testa kalenderfunktionen i mailen.

9 reaktioner på ”>Tre enkla eko

  1. >Wettex och liknande går också alldeles utmärkt att köra i tvättmaskinen och håller mångamånga tvättar.

  2. >Jag fick en trasa från Växbo Lin i present av en kompis, men blev inte så imponerad..Den var betydligt bättre än de jag provade från Spizy, men jag tyckte fortfarande att det blev för blaskigt, eller vad man nu ska kalla det. Har provat en handvirkad trasa hos en kompis, den gillade jag, så jag ska leta efter en sån :)Sv: Haha, jag blir nästan blind utan, har -5.50/-5.75 🙂 Jag blev less på att peta mig i ögonen två gånger om dagen och började använda dygnet runt-linser, väldigt bekvämt! Man byter ut linserna en gång i månaden, men mellan det så kan man använda dem dygnet runt om man så vill. Optikerna rekommenderar dock att man ska vara utan ungefär en dag i veckan. Och så kan man, om man är lite snål, använda dem ännu lite längre 😉

  3. >Vi har en disktrasa i bomull och bambu från Ekelunds med Modesty Blasie-motiv. Den är urfrän!

  4. >Helena – Åh, bra. Jag har bara hört om folk som kokar dem, men det som kan kokas kan väl tvättas. :-)Hanna – Jag förstår hur du menar med blaskigt. Vi har också en handvirkad trasa och den är mer "kompakt". Enda nackdelen är att den är vit och ljusgul så den är rätt solkig nu även om den tvättats.

  5. >Ja, det är himla smidigt (köper man wettex tror jag faktiskt tom att det står tvättråd på förpackningarna, men det funkar med alla typ). Min mamma har gjort det hela uppväxten så för mig är det konstigt att inte göra det. Skönt när miljösmarta saker går av bara farten och att alltid kunna byta till fräsch trasa . Är faktiskt inte heller så förtjust i växbotrasan, men har sett en annan fin på cervera som skulle kunna vara en variant.

  6. >M – Jag börjar också att inse det nu! I år är första året jag har en så pass bra telefon att jag kan ha det!Helena – Vad bra att det står tvättråd på, det visste jag inte. Vi har inte använt Växbotrasan på ett tag nu, men nu måste jag nästan ta fram den och använda för att se vad jag tycker om den, när flera varit skeptiska till den.

  7. Jag gillar wettex, det är den enda som ”torkar upp” tillräckligt tycker jag. Jag brukar både koka och tvätta mina, när de sedan blir för saggiga för att använda i köket så använder jag dem till städ och rengöring eller torka av utemöbler typ…. Efter det åker de i komposthinken! (100% cellulosa)

    Rätt välanvänd trasa om jag får säga det själv…

    Vet flera som använder både trasor av gammla kläder och microfiber trasor i köket. Gillar inte endera!

    • Jag har alltid tyckt att wettex börjar lukta så snabbt, men kanske borde jag bara tvätta dem ofta. Använder man dem som du gör så blir det ju väldigt miljövänligt.

Kommentera

