>Tre enkla eko

>1. Dubbelkolla alltid eko-alternativen. Det kanske inte är ett alternativ att köpa just den varan som eko, men ha för vana att kolla för att se om du väljer bort det på grund av en föreställning eller fakta. Till exempel näms det ofta i debatter att ekologiskt är dyrare, och det kan absolut vara så, men häromdagen när jag köpte sylt var det ekologiska alterativet billigare än den vanliga sylten! Det är viktigt att ha tillräcklig fakta för att kunna göra ett medvetet val och inte bara gå på gammal vana.

2. Bra att grunna på kan också vara sina ”dåliga vane-köp” och försöka utesluta dem ur sin shopping. Jag köpte länge kläder med tvättråd handtvätt trots att de låg i tvättkorgen större delen av tiden för att jag inte orkade ta mig tiden att handtvätta. Nu har vi ull/handtvättsprogram på maskinen i tvättstugan så då känns det ok att köpa sådana kläder igen. Istället har jag slutat att köpa kläder som jag tänker att ”jag ska bara sy upp/sy in/göra om…” för risken är stor att plagget blir liggande så länge i sylådan att jag till slut tröttnar och ger det till second hand.

3. Dubbelkolla gärna om ett plagg verkligen behöver tvättas innan du slentrianmässigt slänger det i tvättkorgen. Kanske räcker det med att vädra det över natten för att få unken lukt att försvinna (särskilt ullkläder kan detta funka bra för). För småbarnsföräldrar är kanske frågan mer om ett plagg som bara har en fläck verkligen behöver tvättas… 😉

6 reaktioner på ”>Tre enkla eko

  1. >Ett tips på tre enkla eko, något om blommor?! Eller egentligen är det vad jag vill veta själv, men inte tagit mig tid till att leta upp 🙂

  2. >När det gäller eko-mat som sylt etc så försöker jag tänka lite som så att eftersom jag är ensam så behöver jag inte köpa en jumboburk sylt/inlagda rödbetor/sås bara för att de råkar vara lite billigare i kilopris. En mindre eko-burk täcker mina behov och jag kommer med större sannolikhet äta upp hela och inte slänga hälften för att burken stått för länge i kylskåpet.Tack för tipsen 🙂

  3. >Jag upptäckte också för ett tag sedan att eco-sylten faktiskt var billigare än den vanliga. Dessutom var bärinnehållet högre än i den vanliga sylten. Sånt gör mig glad!

  4. >Hanna – Ska absolut försöka luska fram några enkla eko-tips för blommor. Återkommer!Marilda – Absolut! Det där är ju en vanlig "fälla", att man köper större för att det blir billigare kilovis, men sen blir det ändå dyrare för att man får slänga.Livets underverk – Ja, just sylt har jag sett det på flera gånger!

  5. >Tre enkla eko är verkligen bra, smarta tips som är enkla att använda i vardagen, tack för det!

Kommentera

