>Gästinlägg: Moon cup

>För första gången blir det ett gästinlägg här på bloggen. Jag fick ett tips från min kompis Minna om att jag som är så miljömedveten borde skriva om menskoppen här på bloggen. Självklart! Jag måste erkänna att jag har tänkt tanken att skaffa en, men eftersom jag först var gravid och det sedan tog väldigt lång tid för kroppen att ställa tillbaka sig till sin naturliga gång (läs: nu) så har jag inte riktigt tänkt på det på ett tag. Även om jag införskaffade en direkt så skulle det ta ett tag innan jag testat och kunnat skriva om det på bloggen, så jag bad istället henne att skriva ett gästinlägg. Tack för det!

Moon Cup

Jag hörde talas om menskopp av en bekant som använder det. När hon berättade att det var en liten gummikopp som man använde ungefär som en tampong var jag först lite skeptisk för jag förstod inte hur det funkade. Men när jag ett tag senare råkade ”springa in i” Moon Cup på en hälsokostaffär på nätet där jag var i ett annat ärende så kikade jag lite närmre på vad det egentligen var och jag tyckte att det verkade vara nåt att prova. Jag har ofta tänkt på hur mycket det måste gå åt av jordens resurser för att tillverka alla bindor, tamponger och trosskydd som vi kvinnor använder varje månad. Och hur mycket pengar vi lägger på sånt, för att vi naturligtvis behöver det, och hur mycket företagen tjänar på det som tillverkar och säljer dessa produkter. Det har ibland gjort mig riktigt förbannad så jag kände ingen tvekan då jag klickade på köp-knappen i nätbutiken.
När den kommit hem på posten inom en vecka var jag ivrig att prova den – låter konstigt kanske att vara det över en sån sak, men det var jag! Efter att ha steriliserat den, precis som man gör med en bebisnapp, så var den klar att använda. I början (under de två första menstruationerna ungefär) så hade jag först lite problem med att jag kände koppen där den stack ut, men jag klippte helt enkelt av ”pinnen” en bit (något som det står i bruksanvisningen om) och så var det klart! När jag använder den nu känner jag inte av den alls! Man kan ha den inne längre tid än en tampong, till och med sova med den på natten (men det kan behövas en extra binda) och framför allt: när den sitter som den ska så läcker den ingenting! Jag har, sedan jag fick barn, haft mer problem med läckage när jag har mens. Jag har varit orolig hela tiden för att det ska gå igenom byxorna och känt mig handikappad om jag inte haft en toalett nära till hands. Men så är det alltså inte längre och det är så skönt!
Jag betalade ca 300 kr för min kopp (som är en Moon Cup), den kan visst hittas billigare också, och det har jag verkligen tjänat in sedan dess!
Menskoppar finns i flera märken och en del har dem även i olika färger. Moon Cup finns i två storlekar – det finns rekommendationer på deras hemsida vilken som kan passa vem.
Jag råder alla kvinnor att i alla fall kolla in detta – det är så bra! Och är man miljömedveten och försöker leva hållbart så tycker jag verkligen att man ska skaffa en menskopp snarast!


Minna

Mer om Moon Cup kan du läsa här.

9 reaktioner på ”>Gästinlägg: Moon cup

  1. >Det är fantastiskt skönt också när man badar t.ex. på semester och på sommaren. Jag har aldrig känt mig bekväm att bada med tampong och dessutom har man varit tvungen att gå och byta den efter varje dopp. En fantastisk frihet med menskopp helt enkelt. Jag älskar den!

  2. >Jag köpte också min menskopp på nätet, men bor man i Göteborg och vill klämma och känna lite så vet jag nu att de finns på Fram (ekologisk livsmedelsbutik i Linnéstan), hade jag vetat det innan jag bestämde mig för att testa så hade jag antagligen gjort slag i saken tidigare.Läckage på natten har jag inte råkat ut för någon gång trots att jag blöder riktigt de två första dagarna, kanske din vän skulle kunna testa en större storlek för att slippa komplettera med binda?Att klippa av "antennen" är ett bra tips, jag kortade den först men efter ett par tre gånger klippte jag av den helt, när jag verkligen hade försäkrat mig om att menskoppen inte skulle bli svår att ta ut. Den sitter ju "ytligare" än en tampong så att få tag på den är inget problem. Efter ett tag hittar man de vinklar som passar en själv bäst att sätta in och ta ut den ur.Jag rekommenderar också ett besök på menskoppen.se. Där finns massa bra information och en webshop.

  3. >Jag kan inte hjälpa att tycka att de där känns rätt så otäcka… Men jag har åtminstone två bloggsystrar som svär på att menskoppen är det bästa som finns!! Så någon gång kanske jag ska våga mig på att prova… Vad kul med ett gästinlägg!

  4. >Åh Moon Cup! Jag har haft min i nästan fyra månader och det har fungerat galant! Även jag har riklig mens men har aldrig haft problem med läckage under natten. Förutom att det är ett ypperligt miljövänligt alternativ är det även bra för kroppen!Det enda som irriterar mig är att ingen har berättat om menskoppen tidigare. Tydligen söktes det första patentet på en menskopp 1932!!?

  5. >Det verkar vara bra.jag har bara testat tygbindor från imse vimse och de är också bra. Har också funderat på menskoppen. Är det svårt att föra in i underlivet och hur ofta behöver man tömma den?

  6. >Carin – Vad kul att du gillar den!Jonna – Bra tips, kan tänka mig att det är bra att få kolla in irl om man är nyfiken. Och bra länk – här fanns ju all info!Mira – Det där med att alla säger att den funkar under natten låter ju himla toppen, det är nämligen något jag fått problem med nu efter graviditeten.Sani – Jag har ju inte testat själv, men efter att ha kollat in Jonnas länk http://www.menskoppen.se kan jag svara! 🙂 Det ska inte alls vara svårt att föra in den, och man tömmer efter 12 timmar.

  7. >Åh, min sambos kusin tipsade mig om menskopp i somras – det var första gången jag hörde talas om det. Det låter onekligen mycket smart, jag kanske skulle våga mig på att testa nu när det blivit aktuellt igen…

  8. Inspirerande inlägg! Jag har två frågor. Vet du möjligtvis vad ska den pinnen egentligen ska vara bra för? Jag har också funderat på att klippa min. Du skriver också att du steriliserade din mooncup innan du använde den. Måste man verkligen det?

    • Pinnen ska väl vara till för att underlätta när en ska ta ut den. I början tycker jag att det var skönt att ha den, men nu när jag fått in snitsen så har jag klippt av den helt.

      När det gäller sterliseringen så tror jag inte riktigt jag är rätt person att svara. Det stod så i instruktionerna, och då följde jag dem. Kan tänka mig att det handlar om att minska på risken för bakterier.

Kommentera

