Skulle du ge halva förmögenheten till din partner?

Medan E sover eftermiddagsluren läser jag artikeln om BP:s styrelseordförande Carl-Henric Svanberg och om oljekatastrofen 2010 i DN:s Söndagsbilaga. (Finns tyvärr inte på nätet.)

Det finns nog en hel del att skriva om artikeln ur en miljöaspekt, men jag fastnar för det han säger om sin skilsmässa, där frun fick halva förmögenheten på en miljard eftersom de inte hade äktenskapsförord.

”Vi hade varit tillsammans så många år, vi delade på allt rakt av. Vi hade skapat det tillsammans, det var inget svårt beslut./…/Vi har mer än vi behöver. Dessutom var det rätt och rimligt. Jag hade inte kunnat göra det jag gjorde utan min förra fru. Man kan inte ha ett så stort företagsledarjobb utan att den andra drar det stora lasset hemma, säger han.”

Så rätt sagt!

Det finns vissa saker jag går igång på lite extra när det gäller jämställdhet, och delningen av ekonomin är en av dem. Jag förstår inte riktigt hur man resonerar när en part i hushållet har mycket pengar och den andra lite, ofta i kombination med att den som tjänar lite jobbar deltid för att det ska funka med hämtningar och lämningar av förskolebarn.

Det är väl inte omöjligt för bägge parter att göra karriär, men ofta blir det så att en part får prioritera familjen om den andra prioriterar karriären. Är det då rätt att den första personen ska stå tillbaka ekonomiskt för att den ”backar upp” den andra? Man är väl en familj som vill ha lika levnadsstandard livet ut?

Det går ju att organisera på olika sätt, men huvudsaken tycker jag är att familjen är ett genemsamt projekt och att ingen blir lidande ekonomiskt. Jag och maken har helt gemensam ekonomi (dvs inga egna pengar alls) och det är helt rätt för oss.

Vi försöker också att tänka framåt, för även om vi delar lika nu, så är det viktigt att ens pension inte blir mycket större än den andras. Mina föräldrar betalade in extra pensionsspar till min mamma för att hon jobbat deltid för att ta hand om oss barn, och det är ju ett alternativ att kompensera ekonomiskt för den som gått ner i tid för att ta hand om hem och barn.

Hur tänker ni andra kring fördelningen av familjens ekonomi?

12 reaktioner på ”Skulle du ge halva förmögenheten till din partner?

  1. Jag håller helt med! Men tyvärr är det inte alla som tänker på det när de lever under sambolagen och inte är gifta. Då måste separata papper skrivas. Det finns därför fördelar med äktenskapet för båda parter. De flesta tänker nog inte på det förrän det kan vara för sent.

    Det är en av alla viktiga orsaker att kämpa för samma rättigheter för homosexuella. Det är orimligt att man ska leva utan samma rättigheter bara för att man har en annan sexuell läggning.

    Här finns det mycket kvar att göra ute i världen och på hemmaplan.

    • Du har helt rätt! Jag propagerar också för att gifta sig eftersom det är bättre rent juridiskt. Jag kan förstå att man vill ha sin valfrihet och kanske inte vara gift, men det kan som du säger bli så att rätt var det är står man där ensam och har inte rätt att ärva någonting. Eller vid en skilsmässa. Vill man inte ha ett bröllop etc så kan man ju vigas i stadshuset utan att göra en stor grej av det.

      Och det är ju helt rätt att rättigheter ska gälla oavsett sexuell läggning!

  2. Jag tycker att det är skitviktigt att ha ordning på det juridiska – antingen genom giftermål eller genom skrivna papper. Man måste tänka framåt och skydda sig. Tänker t ex på Stig larssons sambo som inte hade någon som helst rätt till det gemensamma, som de byggt upp, för att inget fanns på pränt… Eller som du säger, att inte en part står utan ekonomisk trygghet för att man haft olika ekonomi (olika lön, deltidsjobb osv) under de gemensamma åren.

    Jag ligger på alla mina sambovänner att de ska ha koll på sina papper! För tänk om?

    • Jag tror att många inte vill tänka på det där ”tänk om”, men det är ju superviktigt att göra det. Jag tänker bara på en konversation som utspelade sig på jobbet för ett litet tag sen. En kollega beklagar sig lite över kostanden för deras livförsäkringar och säger lite ursäktande ”men det är ju frun som vill ha det så…”, varpå en annan kollega säger ”det är superviktigt att ha, och jag vet vad jag talar om” för att hon själv blivit änka. Då tänkte den andra kollegan till, kan jag säga.

  3. Jag tycker det var stort av han att tänka som han gjorde om sin fd fru, för alla hade inte gjort det. Vi har inte skrivit några papper på någontin [äktenskapsförord, som det så fint heter] och även om jag är låginkomsttagare, min man är också det , även om han tjänar mer än jag, så har min man aldrig problem att rätta mig med att säga ” det är våra pengar, inte mina” om vi t ex ska köpa en stor gemensam grej till huset, eller bil…

    Alltså , jag håller med dig till punkt och pricka.

    Hoppas du får en god natt.
    Kramar

    • Vad bra att ni tänker gemensamt om er ekonomi! Och nej, jag tror att många i hans sits hade varit giriga och velat behålla hela kakan själv. Det är en tråkig inställning att tänka så tycker jag, när man ändå har delat ett liv tillsammans.

      Hoppas att du också får en god natt! Kram.

  4. Så rätt tänkt av honom, det är så sant, men precis som du skriver så är det säkert många som inte tänker så vid en eventuell skilsmässa. Vi har sagt att vi vill gifta oss ”någon gång”, men nu när Massen finns så känns det ännu viktigare att få ordning på pappersarbetet. Jag skjuter alltid upp allt som känns svårt och obegripligt, dumt nog, vi får nog ta gemensamma tag jag och Darlingen så det blir gjort.

    Jag har en deltidstjänst, och ingen möjlighet att gå upp i tid. Därför så kommer jag vara tvungen att söka nytt jobb den dagen jag vill ha fler timmar och högre lön. Vi har gemensamt sagt att jag jobbar kvar tills vi känner att vi landat i familjeplanerandet, vill t.ex inte komma tillbaka till arbetslivet som arbetssökande efter en föräldraledighet. Skulle jag sen känna att jag vill vara kvar på mina 25 timmar/vecka, då får vi fördela pengarna och spara så att jag inte förlorar på det ur bl.a pensions-synpunkt.

    När lön och FP trillar in så betalar vi alla räkningar/autogiron gemensamt, och delar sedan på det som blir kvar. På så vis delar vi 50/50, men har fortfarande våra egna pengar att disponera. Det kändes viktigt för oss båda två, vi prioriterar väldigt olika, Darlingen äter t.ex ofta lunch ute, medan jag tycker att det är en sjukt onödig utgift. Och så finns det ungefär tusen exempel till 🙂

    Sv: Det jag ser minst fram emot med hela den här graviditeten och förlossningen är om jag får lika ont i ryggen vid förlossningen och tiden efter som med Astrid. Kunde inte sitta eller gå ordentligt på länge efteråt, svanskotan höll på att ta kål på mig!

    Illamåendet gick över kring vecka 14 med Astrid, jag tar sikte ditåt och hoppas att det blir likadant den här gången 🙂

    • Det låter ju bra att ni ändå tänker på att planera så att du inte förlorar pension etc för att du jobbar deltid och att ni delar på ekonomin.

      Jag tror som du skriver att om man vill ha egna pengar eller inte beror på hur lika/olika man är. Jag och maken har bägge samma prioriteringar (t ex alltid matlåda) och då var det lätt för oss att välja att ha allt helt gemensamt. Jag kan tänka mig att det inte går om t ex den ena har en dyr hobby eller liknande. Det viktiga tycker jag är att det inte blir så att den som tjänar mest automatiskt får mycket mer. För oss skulle det kännas galet eftersom jag har heltidsjobb och maken är student, det blir ju väldigt ojämnt.

  5. Helt rätt, klart man måste göra så. Vi har inte heller ngt äktenskapsförord och har pratat om att kompensera den part som jobbar deltid (om det nu blir så) ur just pensionssynpunkt i framtiden (vi är inte ens 30 än). Jag kan bli lite upprörd när Aftonbladet basunerar ut: ”deltidsfällan – du får mindre pension” Ja, när man arbetar mindre får man mindre pension, vet inte vuxna människor det?!

    • Det låter ju helt galet att inte veta om att man får mindre pension när man jobbar deltid! Fast jag tycker att man kan förvånas över mycket som människor inte vet när det gäller ekonomi, också när det gäller det mest grundläggande. Jag tycker att det vore toppen om hushållsekonomi blev ett ämne på schemat som det har diskuteras lite då och då.

  6. Vi har det mesta gemensamt men inte allt. T ex har var å en sina sparpengar som vi hade innan vi träffades å disponerar som den vill. Å en har mkt högre studielån än den andra pga att den andra en gång betalade av mycket genom att låna mer på en f d bostad. Så när vi lagt ihop alla pengar vi får in ser vi till att var å en har ungefär lika mkt kvar på det egna ”nöjeskontot”. Från det betalar man sitt csn, väljer hur mkt man sparar för egen del samt konsumerar.

    En av oss äger en del i ett fritidshus, den andra hade mkt mer pengar att lägga in som kontantinsats i vår lägenhet. Då har vi skrivit papper som gör att fritidshuset ej ska ärvas av oss utan gå direkt till cheetahn. Å papper på att vi äger halva lägenheten var men att den ena fått låna av den andra till kontantinsatsen som ska återbetalas när lägenheten säljs så att den som hade de pengarna ska ha kvar dem i händelse av separation.

    Tror inte att nån av oss vill jobba deltid i längden å rör det sig om kortare perioder får vi kolla på nån utjämning samt se om vi behöver kompensera pensionsrätter.

    • Det låter ju som att ni verkligen har tänkt igenom och diskuterat hur ni ska ha det. Det är nyckeln tror jag, att man inte bara går på och tänker att ”det löser sig” utan verkligen har klart för sig hur man vill ha det.

Kommentera

