Tre enkla eko

1. Använder du gaständare hemma? Tänk på att det finns påfyllningsbara. Tändstickor är ju också ett alternativ. Jag har försökt hitta info om vad som är miljövänligast – en påfyllningsbar gaständare eller tändstickor, men tyvärr inte hittat annat än gissningar. Någon som vet? Min egen gissning är att tändstickor är mer miljövänliga även om de är en engångsprodukt.

2. Papptetror är mer miljövänliga än konservburkar. Men innehållet spelar större roll än förpackningen, fick jag lära mig i veckans Plus. Välj därför hellre ekologiska tomater på konserv än icke ekologiska i tetra. Bäst är dock att köpa ekologiska i tetra så klart!

3. Undvik att kemtvätta kläder. Precis som det låter så används mycket kemikalier i dessa tvättar och det är ju inte så bra för miljön. Köp hellre kläder så funkar bra att tvätta hemma.

2 reaktioner på ”Tre enkla eko

  1. jag anvander en gas tandare vet inte ad det heter pa svenska me det ar en som bara gnistrar, alltsa det blir ingen laga, ingen eld fran tandaren det blir bara en gnistra
    men sa lite som man anvander spisen (hogst ett par ggr om dagen…att anvanda 2 tandstickor eller en tandare att det ar forsumbart? det finns val storre tjuvar an sa?

    • Det är klart att det finns större tjuvar, men många bäckar små… Köper alla engångständare så blir det ju ett berg till slut även om det dröjer länge innan den tar slut. Då tycker jag att det är ett enkelt val att åtminstone välja en som går att fylla på.

Kommentera

