Tur att vi har sele

För ett par veckor sedan gick bromsvajern på vår vagn av, och i helgen tyckte vi att det var perfekt läge att lämna in den. Eller perfekt och perfekt, det var väl mest på grund och sjukdommar och annat inbokat som gjort att vi inte hunnit med.

Planen var att vi bara skulle vara hemma och fixa grejer och därför inte ha några problem att vara utan vagn, men verkligheten ville annorlunda så det dröjde inte länge förrän vi var på språng ändå.

Gissa om jag varit tacksam för att vi har en sele de här dagarna!

När E föddes fick vi låna en Ergo Baby av en vän och den har vi använt en hel del. Jag hade tänkt lämna vidare den till en vän som fick barn när E var sex månader, men hon fick en egen sele och det var tur för oss.

Vi fick även låna en Babybjörn, men den funkade inte alls för min rygg. Egon funkar fortfarande, trots att E nu väger 10,5 kilo och jag är väldigt liten. Lite tungt börjar det dock bli, så det känns som att det snart kanske är dags att lämna vidare till vännen som fick barn nu.

20120227-161913.jpg
Så här såg det ut när jag kom hem till min mamma i söndags. E somnade i selen ganska direkt och sov hela vägen.

11 reaktioner på ”Tur att vi har sele

  1. vi har ju också en Ergo och den använder vi nästan dagligen till sonen… Dock bara på magen än så länge… Jag har aldrig provat nån annan sele men jag vet att om vi hade haft en babybjörn tex hade jag inte kunnat bära sonen lika lättvindigt och ofta/länge som nu…

    • Vi hade också bara på magen tills precis nu när E är ett år och jag kände att ska jag orka bära henne en längre stund så orkar jag inte ha henne på magen.

  2. Toppen med sele, vi har en Babybjörn (men en av de flashigaste varianterna som faktiskt gick bra att bära i) som vi använde parallellt med sjal rätt länge, men sen A blev tyngre så är vi nöjda ägare av en manduca. I julklapp fick hon (eller kanske snarare vi) en bärstol vilket känns som ett bra komplement framgent, det är rätt skönt att inte alltid ha vagnen och hon blir himla lycklig när hon får komma upp och se så mkt!

    • Manducan verkar superbra, påminner om Ergon tycker jag men har inte testat den så jag kan inte uttala mig egentligen.

      Det där med bärstol är intressant, min svägerska har det och verkar nöjd. Jag har dock inbillat mig att den skulle bli klumpig på mig, men jag borde kanske testa.

  3. Jag använde sjal, det var fantastiskt 🙂 hade fått låna en nyare variant av bb, med jag fick också ont i ryggen. Sen är de ju inte ergonomiska för bebisen heller. Köpte en bärstol begagnat som jag sålde vidare för samma pris, jag fick ont i ryggen av den med. B är ju rätt stor, han vägde 12,5 på ettårskontrollen, jag är glad i vår sittvagn 🙂

    • Vi hade sjal också i början, men jag fick aldrig in snitsen på att kyta den snabbt och selen var så himla enkel.

      Härligt att det funkar bra med sittvagnen! 🙂

  4. Vi (eller särskilt maken) är långa och då är manducan bättre än ergon, men i övrigt är den och Ergon väldigt lika. Bärstol har vi fått i present av mina föräldrar (som nog tänker att den ska kunna användas till alla kommande barnbarn) och även där är det ju viktigt att det är anpassat till längd. Vaudes jolly comfort finns i två varianter av just den anledningen. Med rätt längd på ryggen och ordentligt avbärarbälte är det en fröjd att bära och jag ser redan fram emot sommarens och höstens skogsturer – mkt lättare att plocka svamp med ett barn på ryggen än på magen som gällde i höstas.

    • Bra att veta! Ergon har ju funkat väldigt bra för mig, men maken är väldigt lång och har t ex inte kunnat haft selen utanpå jackan som jag har kunnat.

      • Jag kan tänka mig att det blir krångligt när man är väldigt olika långa, det skiljer för all del nästan två dm på oss, men bärstolen går att reglera i ryggen så den funkar för båda. Och manducan funkar ok även för maken som nästan är två meter…

Kommentera

