Fimpa ciggen!

Idag har jag två vänner som oberoende av varandra, skrivit att de firar årsdag för rökfrihet. Jag kan inte säga annat än heja! Är det en hälsofråga som jag brinner för, så är det att människor ska sluta röka. Det luktar äckligt, det är dyrt, och framför allt – det kan döda dig.

Kan man inte motivera sig själv att sluta för sin egen skull, så tycker jag att man ska tänka efter för sin familj, sina vänner och framför allt för sina barns skull. Att oroa sig för en förälder ska få cancer är inte något ett barn ska behöva göra, och tyvärr vet jag av egen erfarenhet hur det är. Precis som jag tyvärr också vet hur det är när en värsta rädsla slår in.

Många gånger har jag varit arg på min pappa för att han själv orsakade att han aldrig får träffa sitt barnbarn, och vållade mamma och oss barn så mycket sorg. Han hann röka i över 40 år innan han till slut lade av, och gissa om jag var glad och stolt då. Jag önskar bara att han gjort det tidigare, så hade det kanske inte behövt sluta som det gjorde nu.

Om du som läser det här röker – sluta nu på direkten! För visst vill du finnas kvar om 20 år för att få uppleva dina barns uppväxt och kanske glädjen med att få barnbarn. Visst är det väl mer värt än en cigarett?

2 reaktioner på ”Fimpa ciggen!

  1. Hurra hurra, önskar att jag kunde skrivit något lika slagkraftigt själv, men så blir jag alltid lika obekväm inför tanken att trampa de närstående som röker på tårna. Att jag säger det ansikte till ansikte åt dem, det känns som en annan sak, men jag orkar verkligen inte diskutera ett blogginlägg som någon av dem blir sur över. Vilket jag vet med största sannolikhet att någon av dem skulle göra..Rökning är jäkla dumheter!

    Sv: Ja, intressant kan man ju kalla det..Frustrerande är nog också ett passande ord 😉 Försöker tänka att så länge jag vet om att jag har kort stubin så är det lättare att undvika att låta bomben brisera 🙂

    Japp, vi har samma bm som med Astrid, jag har henne som ordinarie BM, vi har henne på MVC och på BVC. Underbart att ha samma fantastiska människa att bolla tankar med på alla tre områden.

    • Men vad fantastiskt att ha sin barnmorska på BVC också. Själv har jag precis fått reda på att vår BVC-sköterska ska sluta, fast å andra sidan ska vi ju inte gå särskilt ofta dit längre.

      Trist att dina närstående skulle ta illa upp av ett inlägg om rökning, men jag tycker tyvärr att det är så där ganska ofta, att människor så lätt hamnar i försvarsställning när man har åsikter.

Kommentera

