Potträning pågår

Nu är vi med potta! Efter att ha pratat om saken i ungefär ett halvår slog vi till slut till och beställde en Beco-potta från Litte Bloom. Pottan är tillverkad av en blandning av olika biologiskt nedbrytbara material och ska kunna brytas ner  i en kompost eller liknande på bara några år.

Potträning pågår alltså. Fast jag önskar att vi startade när E var mindre, för just nu verkar hon tycka att pottan är lite läskig och vill absolut inte sitta på den. Hoppas att det ger med sig snart.

16 reaktioner på ”Potträning pågår

  1. Vi började lite tidigare, när A lärt sig sitta själv vid åtta månader. Dessförinnan hade vi hållt henne en del över toan för att bajsa, hon hade rätt jobbigt de första veckorna med hela matportioner och sen hade det blivit en vana. Nu, när hon snart är 11 månader sätter vi henne där efter sömn, när vi kommit in utifrån, innan bad och i samband med blöjbyten samt när hon börjar göra bajsljud ifrån sig. Otippat ofta med gott resultat måste jag säga. Jag tror kanske inte hon förstår, men tänker att det ändå är bra. Varje bajsblöjbyte man slipper är ju en ren vinst! Hon är ofta nöjd med att sitta där, har ofta ngn liten leksak att plocka med, allra helst om någon av oss sitter på toa samtidigt – tja, vad gör man inte ;-). Lycka till till er och E!

    • Ja, jag önskar verkligen att vi också börjat tidigare. Vet att maken sa att han lätt skulle kunna sätta henne på en potta för hon hade vissa mönster, men sen blev det liksom inte av att vi beställde pottan…

      • Jag tror att det löser sig, de är ju rätt ombytliga de små. Kan man göra det lite roligt att sitta där också så blir det ju bara bra. Sen tänker jag att varenda lyckad gång är en bonus! Om ett år tänker jag att det blir mer allvar i själva träningen, till dess är det dock skönt att reducera antalet bajsblöjor…

      • Jag tror också att man har igen att man börjar tidigt och lite ”på lek” sedan när barnet sen ska sluta med blöja på allvar. Vi hoppas på att E ska kunna sluta med blöja ganska tidigt, men vi får se hur det blir med den saken.

      • Vi tänker väl så också och det är ett av huvudargumenten för tygisarna. Jag tror också att man kommer en bit på medvetenheten kring det också…

  2. Det ger nog med sig snart tror jag med. Pottan är det enda stället vår minsta sitter still på. Han kan sitta där i evigheter och leker med små figurer. Jätteskönt sätt att hålla reda på honom och slippa bajsblöjor 🙂
    /Jenny

    • Ja, jag hoppas att hon börjar gilla den snart. Får försöka med lite leksaker och annat kanske.

  3. Vi har haft en potta hemma sedan innan jul. E är dock helt ointresserad. Vill inte ens sitta på den. Försöker ibland använda den att klättra på för att nå saker högre upp (då sjunger jag: hon satte foten i en pooootta…å kunde inte komma loss…).

    Har alltid tänkt att mitt barn ska sluta med blöjor tidigt (för det gjorde jag själv) men jag undrar mer å mer hur mkt vi egentligen kan påverka det där. Ser tyvärr inga mönster i när på dagen det kommer nåt i blöjan heller så känns lite trixigt.

    • Haha, vi sjunger också ”satte foten i en pootta”, för E vill gärna stå i pottan, och inte sitta på.

      E har väldigt tydliga mönster så det vore enkelt för oss att förekomma och sätta henne på pottan, men det känns dumt att försöka på ”rätt” tid för jag vill inte ha en arg unge som inte vill sitta på pottan och som springer iväg när det väl är dags.

Kommentera

