Köp nappflaska i glas istället för i plast!

Ni har väl inte missat studien som visar att även de nappflaskor som tillverkats efter förbudet mot BPA ger ifrån sig farliga kemikalier.

Mitt tips är enkelt – köp en glasflaska istället!

Att glas kan krossas och gå sönder vet jag får många föräldrar att tveka, och även i dagens DN-artikel på ämnet skrivs att det kan vara svårt att komma ifrån plast på grund av risken att barnet slår sönder och skär sig, men glasnappflaskorna är verkligen hållbara. E behandlar sin tämligen vårdslöst och den har hittills klarat många nedslängningar från matbordet. En vän till mig hade också glasflaskor till sina barn och hon berättade att enda gången en flaska gått sönder var när den tappades från vagnen på ett marmorgolv ute. Våra flaskor från Lifefactory har också ett skyddande silikonhölje som både hjälper till att ge E ett bättre grepp, och skyddar flaskan.

Tvekar man ändå gällande glas finns flaskor i rostfritt att köpa. Den flaska vi har från Kleen Kanteen går att byta ut drickpipen mot en dinapp, och även till en sportpip när barnet växer. Vi använder denna flaska när vi är ute (eftersom gatsten trots allt är hårdare än trägolv) och så har vi glasflaskorna för hemmabruk. Funkar superbra!

15 reaktioner på ”Köp nappflaska i glas istället för i plast!

    • Ja, många köper ju plastnappflaskor i tron att de ska vara testade och godkända. Själv är jag väldigt skeptisk till plast genrellt och försöker att fasa ut den så mycket som det går här hemma.

  1. Vi ärvde en hel kasse med nappflaskor och nappar och gud vet allt, innan larmet kom. Idag är jag väldigt glad att jag greps av amningshysteri och aldrig introducerade de där flaskorna.

    • Förstår det! Jag är själv väldigt glad att vi köpte glasflaskor, även om den stora (som vi hade tänkt till välling) aldrig används, men den lilla dricker E vatten ur varje dag.

  2. Vi har funderat på glasflaskor sen innan Astrid ens behövde någon flaska, men det blev att vi köpte plast ”av bara farten”, som jag gissar att det är för många. Nu har vi dock ÄNTLIGEN bestämt oss för att köpa en stor flaska i glas till välling (allt annat dricker hon ur vanliga dricksglas), och en rostfri till vattenflaska att ha med på språng. Tack för sparken i baken!

    Sv: Haha, ja, lite väl tidigt att somna vid 18 för natten..Snart är jag som en pensionär som lägger mig vid 18 och kliver upp 03 😉

    Det är ju en del saker som kommer med hyresrätt som man ”slipper” vid hyresrätt..Men så är det ju vice versa också. Turligt nog har många butiker utkörningsmöjligheter, men vi kunde låna en rymlig bil från Crilles jobb så det behövdes inte för vår del 🙂

    • Alltid kul att få ge någon en spark i baken!

      Vi har en stor och en liten flaska, men använder just nu bara den lilla eftersom E inte dricker välling utan äter gröt innan läggdags. Skulle gärna sålt den till dig om det inte var så att jag känner att jag måste reservera mig för att ett eventuellt syskon blir en vällingdrickare…

      Ang hyresrätt vs bostadsrätt så tror jag också att man anpassar sig i hur man bor. Bor man i hyresrätt är det lätt att säga ”åh så skönt att slippa köpa kylskåp själv”, men bor man i bostadsrätt kanske man säger ”åh vad skönt att själv få välja hur vi ska renovera”. Allting har ju två mynt och man vore ju dum om man inte vände ”sin” fina sida upp, eller hur man ska beskriva det.

  3. Undrar om det bara är nappflaskor, eller egentligen all plast. Vi använder ju plastprylar hela dagarna. Matlådor, plastbunkar vi vispar äggen i, stekspaden, schampooflaskan osv osv..
    Är så himla trött på plast!

    • Nej, det är klart att det är all plast, men just det som vi använder i mat och det som används i mat till små barn borde vi verkligen se upp med! Sedan skulle jag gärna hoppa över plast över huvud taget, försöker fasa ut det mesta här hemma.

  4. Hej!
    Är ny läsare av denna fantastiska blogg och ville bara tacka så mycket för tipset om metallflaskan. Har en i glas sedan innan men deet är ju lite bekymmersamt när man är iväg och inte vill ha den dyra glasflaskan slängd i asfalten. Tänkte bara fråga hur man gör med mängd när man har flaskan i rostfritt? Finns det någon märkning på den eller får man höfta? Och vilken av flaskorna är det ni har (såg att det fanns flera olika på hemsidan…)

    Stort tack på förhand!
    MVH Karin

    • Tack så mycket för bloggberömmet!

      E äter inte välling, så vi använder endast flaskorna till vatten, men jag kan förstå att det blir knepigt med mängd om man behöver mäta upp välling etc. Det går inte att se märkning på den, utan då får man mäta upp innan på något sätt. Vi har denna flaska: http://www.kleankanteen.com/products/kid/kid-kanteen-sippy-classic.php

      Såg nu att det även hade ”baby bottles”, det hade de inte när vi beställde så det verkar vara nytt. 🙂 På dessa tycker jag dessutom att det ser ut som att det är någon form av mått-märkning på sidan. Fördelen med denna verkar vara enkelheten, det är en stor öppning och den är mätbar. Fördelen med den som vi har köpt är att du kan ha drickpip och sedan byta till sport kork, så barnet kan ju ha flaskan i princip till hen är vuxen.

    • Lifefactorys lasflaskor finns bland annat hos ekokul. Klean Kanteen-flaskor finns bland annat på outnet.se och addnature.com.

  5. Skulle bara säga att jag beställde hem en Klean Kanteen-flaska att ha som vattenflaska till mig och till vattenflaska åt min lilla tjej när hon blir större. Addnature kommer att få in de riktiga babyflaskorna senare i vår 🙂

    Stort tack för tipset!
    MVH Karin

    • Kul att du tyckte att tipset var bra! Och bra info att de kommer att få in babyflaskorna senare.

  6. Pingback: Inlägg till tusen! | Ekomamma i stan

Kommentera

