Att välja bort något gott

Om du hade frågat mig för två år sedan vilken min favoritfrukt var hade jag nog utan tvekan sagt vindruvor. I början när jag blev gravid med E blev det mycket vindruvor, jag mådde illa så fort jag inte smååt, och vindruvor kändes som det perfekta snackset att ha i en skål på jobbet eller hemma.

Allt eftersom graviditeten fortlöpte blev jag dock medveten om hur mycket bekämpningsmedel vindruvor innehåller, och ganska snart bytte jag ut dem mot andra typer av snacks. På den tiden (vilket låter som att det en halv evighet sen men det var det ju inte) köpte vi redan mycket ekologiskt, men när ekologiskt inte fanns som alternativ så köpte vi den ”vanliga” varianten.

Så gör vi idag med, men nu gör vi även så att vi i större utsträckning så att vi även väljer bort varor om det inte finns ekovarianter. Paprika och just vindruvor är exempel på två sådana livsmedel, och just därför äter jag dessa väldigt sällan. Och trots att jag som sagt tycker att vindruvor är supergott, så känns det inte som att jag saknar att köpa det varje helg som det kunde bli tidigare.

Vad är det egentligen som säger att vi ska ha tillgång till alla livsmedel hela tiden? Vissa varor kanske gör sig bättre som ”lyxprodukter” som äts lite då och då. Är det inte trevligare att njuta av något när det är säsong, än att köpa en vara som har skeppats över halva jordklotet och tappat lukt och smak på vägen?

Ostfatet ovan med ekovindruvor förtärdes med ett gott glas vin på min födelsedag, ett utmärkt tillfälle att lyxa till det lite.

2 reaktioner på ”Att välja bort något gott

  1. Jag har aldrig tänkt på att vindruvor inte är så bra. Däremot har jag sett att det finns ekologiska russin för barn. Jag antar att det är lika dåligt att äta oekologiska russin som oekologiska vindruvor.

    • Fördelen med russin är att det nästan alltid finns ekologiska alternativ på butiken, till skillnad från vindruvorna. Jag köper alltid ekorussin till muslin, och till E. De är godare också tycker jag.

Kommentera

