Miljöappar

Har de senaste dagarna fått flera tips på appar med miljötanke, som jag tänkte tipsa vidare om:

Via Rosella Eco Beauty kom jag kontakt med appen ”Ingredient watch” som innehåller information om över 150 000 hudvårdsingredienser. Bara att söka och se om ämnet är sådant att det bör undvikas eller ej. Supersmidigt att kunna hitta information direkt när man står i butik.

I samma blogg fick jag även tips om en app för e-nummer, ”E number” som är liknande den ovan, men för e-nummer.

Shopgun är en app där man ska kunna scanna en vara och få veta mer om innehållet, uppdelat i miljö, hälsa, etik och ”visste du att”. Appen är ett samarbete med bland annat  Naturskyddsföreningen, WWF, Greenpeace, Bra Miljöval och Fairtrade. Hittills är appen endast lanserad för android, men den ska finnas tillgänglig även för Iphone inom kort och då kan ni gissa att jag tänker ladda hem den!

Från Fairtrade kommer en app som ger information om Fairtrade-produkter i butik eller hjälper dig med att hitta ett café, restaurang eller liknande som serverar Fairtrademärkta produkter.

Sist med inte minst – Naturskyddsföreningens app Grön Guide, som hjälper dig att göra miljösmarta val i vardagen.

Bilden visar Shopgun, och är lånad från hemsidan.

5 reaktioner på ”Miljöappar

  1. Kul och bra att såna appar finns.

    Nu har jag skrivit inlägget om att resa med småbarn. Hoppas det kan vara till nytta. Hör av dig om det är något jag missat.

  2. Jag tänkte rensa ur badrummet på farliga/miljöovänliga ämnen så det där måste jag kolla upp! Jag är ju en novis på det här området så jag tänkte kolla med dig om du har tips på bra märken som du vet är ”okej”.

    • Absolut, kan skriva ihop något och återkomma! Rent generellt kan jag tipsa om Salivderm Naturligtvis som finns på Ica, och Weleda som också är lätt att få tag på.

Kommentera

