Anti-Scampidagen idag!

Nu tar Naturskyddsföreningen ytterligare ett krafttag mot jätteräkan, genom att lansera Anti-Scampidagen idag 24 mars. Klart att en så viktig fråga är värd att uppmärksammas!

Tanken med dagen är att skapa en aktionsdag då vi alla går ut till butiker och restauranger och påminner om att det är en jättedålig idé att sälja jätteräkor.

Några förslag på vad som kan göras idag:

  • Besök thairestauranger, sushirestauranger och butiker (gärna Ica, eftersom Ica-handlarna har egen frihet att bestämma vad de säljer i butiken) och informera om problemen med jätteräkan
  • Mejla och skriva på butikernas och restaurangernas Facebook-sidor.
  • Sprida Naturskyddsföreningens filmer om Anti Scampi, och deras nya film om problemen med fiskmjöl.
  • Skriva en insändare och skicka till lokalpress. Svårt med ideer? Naturskyddsföreningen har förslag på sin Anti-Scampi-sida.
  • Lämna en ”tallrikspratare” om du ätit på ett ställe som serverar jätteräkor. Kan laddas ner här.
  • Är du händigt lagt kan du sy din egen jätteräka-dräkt att ha på dig, finns också på Anti-Scampisidan.

Efter dagen får vill Naturskyddsföreningen gärna veta hur många av de ställen du besökt som sålde eller serverade jätteräkor. Fyll i deras enkät här.

I samband med Anti-Scampidagen har Naturskyddsföreningen tagit  fram broschyrer och flyers med lättläst information att ta med sig till butiker och restauranger. Det är ju lite sent att beställa nu, men dessa går även att få tag på efter den 24 mars. Arbetet mot jätteräkan slutar ju inte med denna dag, så beställ gärna och ta med till restaturanger och butiker.

Själv ska jag printa ut ett antal tallrikspratare att ha med mig framöver. Ett väldigt sätt att påpeka att man inte stödjer deras servering av jätteräkan, om man inte just då orkar ta diskussionen. För visst är det bra att bara ta steget att välja bort jätteräkan, men ändå bättre att uppmärksamma resturangen på att man har gjort det och varför.

Visst hakar du väl på?

6 reaktioner på ”Anti-Scampidagen idag!

  1. Bra initiativ! Det enda stället jag vet som serverar scampi här kring oss är nog en sushirestaurang vi besökt två gånger, men där äter vi inte då sushi inte är någon favorit hos någon av oss. Men jag ska bli mer uppmärksam!

    Sv: Haha, smällar man får ta när man har datatrubbel 😉 Jag var så inställd på att få restskatt då jag hört att FK ofta drar för låg skatt, så jag blev verkligen gladeligen överraskad!

    Ja, tiden med magen har verkligen rusat fram hittills. Hoppas att det inte går så här snabbt hela vägen fram, då kommer jag inte hinna med alls. Frukt är nog bästa jämförelsen, det är lite obegripligt med ett sju centimeter lång foster. Men sen när de blir större så tycker jag att centimeterangivelser funkar lika bra 🙂

    Blöja och vinterskor kanske blir en ny trend, vem vet!

  2. Vilket bra initiativ! Jag bojkottar scampi genom att alltid välja bort den. Idag bidrar jag genom att sprida Anti-Scampifilmen på FB och bloggen. Ska nämligen iväg till jobbet inom kort så mer aktioner från mig blir det inte just idag.

    Ha en fin lördag!

  3. Yes, jag valde bort i fredags på thairestaurang. Utan att ens veta att det var antidagen dan därpå. Lite klurigt dock. Jag tog inte scampi i blabla-sås. Den rätten fanns på menyn. Utan vi valde istället seafood i blabla-sås. På tallriken fanns musslor, bläckfisk, vit fisk…å så räkor som förstås inte var små som konsumräkor men ändå suspekt stora… Jag undrar jag vad det där var å önskar att jag hade frågat…

    F ö var köttet i den andra rätten skumt segt. Jag brukar laga exakt den rätten själv med vanlig lövbiff men det här var inte bra kött…undrar även vad det var.

    • Vad bra!
      Jag känner igen det där, skrev för ganska länge sen om när jag beställde bouillabaisse, framför allt för att undvika en annan rätt med scampi, och så var det _scampi_ i bouillabaissen, helt galet! I efterhand ångrar jag verkligen att jag inte sa något, men nu är chansen förbi eftersom jag aldrig kommer att gå dit igen.

      • Så himla knäppt. Men de tänker säkert att den här kunden beställde alla skaldjur för att den inte ville behöva välja mellan scampi å mussla typ.

Kommentera

