Sju månader sedan jag åt godis!

I dagarna är det sju månader sedan jag bestämde mig för att sluta äta smågodis, och att dra ner på slentrianätandet av kakor och bullar.

Det fanns flera anledningar, men den största var att jag inte kunde se några anledningar att äta godis och kakor. Att det är gott? Nja, inte ens det köpte jag riktigt. Att det däremot innhåller massa onyttligheter, inklusive massa konstiga e-ämnen, talade ju ganska starkt emot. Dessutom ville jag vara en bra förebild för E. Hur ska jag kunna säga nej till att låta henne äta godis, om jag sitter och proppar i mig själv?

Så när jag började jobba igen efter föräldraledigheten bestämde jag mig för att det fick vara nog. Hela hösten, och framför allt tiden innan jul var det väldigt mycket fika på jobbet, och jag kände att jag mest åt av gammal vana och inte för att jag tyckte det var gott, precis som jag gjorde med godis.  Det kändes inte bra helt enkelt.

Sju månader senare känns jag mig supernöjd med mitt beslut. Några enstaka gånger har jag smakat en godisbit när maken har köpt hem, men jag har verkligen inte saknat smågodis. Bullar och kakor har jag ätit då och då, men sådant som jag verkligen varit sugen på.

Istället äter jag sådant som jag tycker är riktigt gott. Ibland blir det glass, ibland en chokladbit (fast mycket mindre sådant än tidigare, och det handlar nästan uteslutande om mörk choklad och inte mjölkchoklad med nonstop i, som maken åt häromdagen) och oftast blir det frukt och bär. Det tycker jag faktiskt är godare än godis.

10 reaktioner på ”Sju månader sedan jag åt godis!

  1. Heja! Ju längre man är utan, desto lättare tycker jag att det blir. Från början sitter vanan kvar, och det är mycket därför jag stoppar i mig karameller. Nu när vi håller godiset till helgen så är jag inte ens sugen först men brukar äta ändå på lördagen, och så är jag fast. Så himla dumt!

    Jag föredrar hembakt fika 9 gånger av 10 framför godis, det har jag svårare att hålla mig från 🙂 Och så är det ju så kul att baka!

    Sv: Ja, precis! Fram för alla storlekar och former!

    • Just sådär var det på jobbet, att stod godisskålen så åt jag till slut och sen kunde jag inte sluta.

      Jag föredrar också hembakt framför godis, fast framför allt glass är min stora last. Hemgjord glass, slår allt.

  2. Nu kanske E är för liten för påskägg men hur har du annars tänkt att göra med sådant?

    mvh/Jenny W

  3. Bra tänkt där! Jag gjorde samma grej som du gjort, men jag har fallit tillbaka. Suck. Dock inte på samma vis som förut, utan nu håller jag mig till utvalda tillfällen. Påsken lär dock bli svår.

    • Utvalda tillfällen är bra det med. Jag tror mer på att sätta rimliga gränser som funkar för en själv än att säga absolut nej. Jag hade aldrig kunnat hålla det om jag hade sagt att mörk choklad också var no-no t ex.

    • Du har absolut rätt!

      Förrförra året fick E:s kusiner visserligen lite godis i ett ägg, men ägget var mestadeles fyllt av fina mockasiner som en påskpresent till de små.

Kommentera

