Utmanad!

Jag har blivit utmand från tre håll – från Amningshysteri, från MamaBear och nu sist från Luiza. Det har tagit mig lite (läs mycket) tid, men äntligen jag fått ihop det!

Så här går det till:

– Each tagged person must answer the 11 questions given to them by their “tagger” and post it on their blog.

– Then, choose 11 new people to tag and link them in your post.

– Create 11 new questions for the people you tag to answer.

– Go to their page and tell them they’ve been tagged!

– Do not tag back to the person who has already tagged you.

Här är Amningshysteris frågor och mina svar:

1. Vilket är ditt första minne?
Ett minne jag har är att åka vagn ner för backen i vårt hur och tappar min docka, skulle gissa på att jag är cirka två och jag kan tänka mig att det är det tidigaste.

2. Vilka föreningar är du, eller har du varit, medlem i?
Om vi inte räknar alla föreningar jag och min bästis hade när vi var små så kan det nog bli en samling av Djurens rätt, Naturskyddsföreningen, Ladyfest, en massa olika studentföreningar som jag inte minns namnet på, Friskis & Svettis och sen är det säkert ett gäng till som jag inte minns.

3. Vad samlar du på?
Jag försöker mest att undvika samlande här hemma, men vi har faktiskt en Spisa Ribb-servis som vi får tillskott till lite då och då, framför allt av svärmor som är en riktig loppisfyndare.

4. Vilket gymnasieprogram gick du och vilket borde du egentligen ha gått?
Jag gick medieprogrammet med inriktning journalistik och det var precis det rätta valet för mig.

5. Vilket var ditt favoritprogram på tv när du var liten?
Jag tittade knappt på tv när jag var liten, men jag och min bästis såg ibland på film. Då var det Lucky Luke, Candy Candy, filmen om Nadia Comăneci, Who”s that girl eller En fisk som hette Wanda.

6. Om du bara fick äta en sak resten av livet, vad skulle du välja?
Svårt val och jag gör alltid en stor sak genom att ta det på allvar och fundera på hur det skulle fungera. Skulle rent spontant vilja säga Risotto, men sen tänker jag att någon form av sallad är bäst för att det innehåller så mycket olika saker och därmed borde hålla bäst i längden. En räksallad med schyssta räkor kanske.

7. Vilken ministerpost skulle passa dig bäst?
Kan man få vara en kombo av miljö- och jämställdhetsminister?

8. Hur ser din drömsemester ut?
Lugn och ro och lagom mycket stimulans. Jag semestrar gärna hemma eller på lantstället (väldigt bra ur miljösynpunkt) men reser jag bort (vilket jag också gärna gör trots att det inte är så bra ur miljöaspekt) så väljer jag helst ett resmål som innehåller en bra mix av stad, kultur och badande. Av någon anledning som jag inte riktigt kan motivera så jag fått dille på att någon gång besöka Hong Kong. Får se om det blir av i framtiden.

9. Vilken bok önskar du att du hade skrivit?
Det kallas kärlek.

10. Vilken är din värsta ovana?
Har noll tålamod, framför allt när det gäller teknik och att sy saker. Ändå är det två saker som jag pysslar med rätt ofta och som jag ofta får höra att jag gör rätt bra.

11. Pest eller kolera?
Jag såg att Motvalls skrivit att Kolera går att bota, så jag måste väl säga det jag med.

 

Nedan är MamaBears frågor och mina svar:

1. Hur skulle du beskriva dig själv med fem ord?
Strukturerad, omtänksam, mysig, trevlig, engagerad

2. Finns det någon mening med livet?
Att vara lycklig.

3. Tror du på den fria viljan? Utveckla!
Ja, jag tror på fri vilja, men har svårt att utveckla. Mer ”varför inte?”.

4. Ditt mardrömsyrke?
Svårt val. Att jobba med textiltillverkning i fattiga länder verkar ju inte vara någon hit, mycket farliga bekämpningsmedel och färgämnen, långa dagar och dåligt betalt.

5. Vilka materiella ting ligger dig varmast om hjärtat?
Datorn, helt klart, och numera även mobilen. Jag skulle nog klara mig rätt bra utan många saker, men de här två är helt klart centrala i min vardag. Och vigselringarna för den kärlek som de symboliserar.

6. Vad önskar du för ditt/dina barns framtid? (Fri tolkning.)
Att hon blir lycklig, oavsett vad hon väljer att göra, och att hon får möjlighet att förverkliga sina drömmar.

7. Vad sårar dig mest: att bli kallad ful, elak eller korkad?
Det var ju alla sårande ord, men av dessa känns ju elak mest det ord där värderingen faktiskt ligger hos ”betraktaren” så därför skulle nog det vara mest sårade.

8. Vilka egenskaper uppskattar du hos din eller söker hos en partner?
Självständighet, självförtroende, vänlighet, omtanke, en vilja att leva jämställt.

9. Tror du på Gud eller någon annan högre makt? Om ja, hur interagerar tron med ditt övriga liv?
Nej

10. Har du civilkurage?
Nja, skulle jag nog säga. Jag skulle gärna vilja säga ja, men jag har ännu inte varit i en situation där det satts på prov så jag vet faktiskt inte.

11. Hur får man trygga, lyckliga barn? Vad ska föräldrar göra och vad ska de inte göra?
Jag tror att det viktigaste är att älska sin barn, och att ständigt visa det. Att själv kunna förklara, förstå och be om ursäkt. Jag tycker att Petra Kranz Lingren som bloggar på ”En annan du” beskriver det så bra när hon säger att barnet alltid har ett  behov som hen försöker tillgodose genom sitt (i våra ögon många gånger jobbiga) beteende. Genom att försöka förstå vad det handlar om för behov och hjälpa barnet att tillfredställa det, istället för att bara försöka få barnet att göra som vi vill, möter vi barnet och kan därmed hjälpa barnet att ”slippa” trotsa. Här är ett fantastiskt inlägg som handlar om just detta.

Luizas 11 frågor:
1.Vilken är din favoritstad i världen att besöka?
Jag tycker väldigt mycket om Paris och kan nog åka dit hur många gånger som helst.

2.Om du skulle vinna 50 miljoner, vad är det första du skulle göra/köpa med pengarna?

Som det ser ut idag så är mitt tråkiga svar att jag direkt skulle köpa en lägenhet. 😦 Det är ett ganska stort behov hos oss just nu…

3.Vad är det läskigaste du gjort i ditt liv?
Att göra en ivf-behandling var sjukt läskigt eftersom så mycket stod på spel.

4.Om du fick vara en kändis för en dag, vem skulle du vilja vara?
Jag skulle nog inte vilja vara en kändis för en dag…

5.Vilket är ditt drömyrke?
Ett arbete som kombinerar mitt intresse för medier med mitt miljöintresse, t ex att jobba med webben hos någon miljöorganisation.

6.Om du skulle bli erbjuden att lära dig ett nytt språk, vilket språk skulle du så välja?
Helst skulle jag vilja bli bättre på franskan, men ett helt nytt språk så vore det häftigt att kunna japanska eller kinesiska.

7.Hur ser din drömsemester ut?
Se fråga 8 av Amningshysteris frågor.

8.Vad lyssnar du helst på för musik?
Jag lyssnar mest på pop, och gärna Säkert eller Sterolab.

9.Vilken är din favoritblomma?
Jag älskar liljor, trots att de inte är så miljövänliga, men de luktar så gott!

10.Vad är ditt bästa minne från barndomen?
När jag fick min lillebror!

11.Har du gjort något du ångrar, i ditt liv?
Jag har gjort några saker där jag tyvärr inte varit en så bra vän som jag hade önskat, och de sakerna ångrar jag idag.

Så till mina egna frågor:

1. Hur ser en perfekt dag ut för dig?
2. Har du en favoritfilm, och i sådana fall vilken?
3. Varför började du blogga och vad har fått dig att fortsätta?
4. Vilka är dina tre största intressen?
5. Har du någon rätt som du absolut inte kan äta?
6. Vilka egenskaper uppskattar du hos en vän?
7. Vilken ”superkraft” skulle du vilja ha?
8. Har du något husdjur, om inte, skulle du vilja ha?
9. Vilket är ditt bästa miljötips?
10. Om du skulle bjuda på den ultimata trerättersmiddagen, vilka rätter skulle du bjuda på då?
11. Om du får välja hur och var du skulle bo, hur/var skulle du bo då?

Och så till sist elva personer som jag ska lämna vidare den här utmaningen till:
Motvalls, Britta, Feministmorsan, Friskhetstecken, Hannovsky, Sara, Tea, Jag vill jag kan, Like Woha, Peppen, My cup of tea

Jag vet att några av er redan gjort den här utmaningen, men hoppas att ni är peppade på fler frågor. 🙂

10 reaktioner på ”Utmanad!

    • Kanske dags då… 😉

      Ärligt så tycker jag att det är svårt att få tiden till sådana här utmaningar, men samtidigt är det kul och jag känner mig hedrad att någon valt att utmana mig så jag försökter få till dem till slut. Bättre sent än aldrig kanske man kan säga. 🙂

  1. Så roligt att läsa dina svar, och tack för utmaningen 🙂 Det här blir tredje omgången med frågor som jag har på lut..Kanske hinner imorgon 🙂

    Sv: Tyvärr var jag tvungen att kliva upp till sist, jobbet kallade. Men det var väldigt skönt att få ligga kvar länge, länge och prata, bläddra i tidningar och drömma om framtiden 🙂

    Tror att alla resebolag har vagn som tillval då man bokar, det kostade inte alls särskilt mycket. Ni får klura och försöka komma fram till vad som passar er bäst 🙂

    Möhippan (och svensexan enligt de som deltog där) blev väldigt roliga och lyckade 🙂 Vi har turen att få gå på två bröllop iår!

    • Ja, det är ju det här med tiden…

      Ang vagn så kom jag på en sak och det är att vi ännu inte bestämt hur vi ska ta oss ut till flygplatsen. Ska vi åka Arlanda Express så måste vi ju ha vagn med oss, men får vi åka med i mammas bil (så får brorsan och hans tjej ta tåget) så behöver vi ju ingen vagn… Ska prata lite om saken helt enkelt…

  2. Behöver ni en resevagn? Kan låna vår om ni vill. beroende på när det är förstås, om vi behöver den just d.

  3. vi ska inte iväg då så det går bra!
    Vi använder den ibland när vi är lediga båda två men nu ska vi försöka hitta en tvillingvariant så att vi kan ha med på sommaren och ha båda barnen i.

    • Toppen!

      Hoppas att ni hittar någon, såg någon i bytesgruppen häromdagen, kom på nu att jag kanske borde taggat dig…

Kommentera

