Nu har vi vänt!

De senaste gångerna vi har varit ute med vagnen har E suttit och lutat sig ut åt sidan för att kolla omgivningen, så när vi skulle ut idag så slog vi slag i saken och vände sittdelen på vagnen framåt.

Jag vet att många gör det redan innan eller vid den här åldern (15 månader), men för mig kändes det jättestort och jag skulle gärna ha henne mot mig länge länge till. Det smidiga med vår vagn är dock att det är superlätt att vända så det går ju bra att anpassa efter dagsformen. Sitter hon och försöker att snurra för att se framåt, ja då får hon sitta så, försöker hon titta bakåt och kommunicera med mig, ja då kan hon lätt vändas tillbaka.

Idag kändes det i alla fall som att lilla E helt plötsligt blev stora E!

20 reaktioner på ”Nu har vi vänt!

  1. Åh, jag vill inte vända alls. Nu har vi en klassisk sits på vår vagn, så A sitter faktiskt ofta lite på tvären. Sen blir det iaf framåt när hon är ute med sin pappa i löparvagnen och i paraplysulkyn på semestern. Får se om hon kan tänka sig att åka bakåt alls efter det…

    • Att kunna sitta lite på tvären låter ju bra. 🙂 Jag känner som sagt som du, var inte alls sugen på att vända för egen del, men det måste ju vara E som bestämmer… (eller måste och måste, men du förstår säkert hur jag menar…)

      • Jo, jag tror att vi hade fått vända A mer snart med en sådan ergonomisk sits som krävt att hon satt mer still i själva sitsen. Vi får väl se hur det utvecklar sig, men jag tror som du säger att man kan vända lite fram och tillbaka också. A är 13 månader nu, men iom förskolestarten i augusti kommer det ju också bli betydligt mycket mindre vagnåkande – lite konstigt att tänka sig faktiskt!

  2. När det är lagom att vända barn framåt har alla så mycket åsikter om så det behöver jag inte kommentera 🙂 Men. Det jag tyckt varit jobbigast med framåtvänd vagn är att jag inte hört ordentligt om och när min unge pratat. Stup i kvarten har jag varit tvungen att stanna, gå fram och böja mig ner för att kunna lyssna. Ingen bra grej i kombination med mitt dåliga tålamod.

    (Nu har vi dock sålt vagnen och använder bara sele då vi ska gå lite längre sträckor. Yay!)

    • Ja, det kan jag tänka mig är en av de svåra sakerna med framåtvändheten. Men jag tänker mig att eftersom det som sagt är väldigt lätt att vända sitsen på vår vagn så skulle nog mitt tålamod få mig att vända tillbaka ungen istället för att ideligen stanna. Nu var vi ute hela familjen och då kan ju en förälder gå lite framför och snacka.

  3. Jag har vänt Eila först nu i veckan och hon är ju nästan 18 månader. Tycker det är jobbigt! Upplever att vi tappar kontakten så mycket. Jag är ju alltid ensam ute med henne också.

  4. Visst är det konstigt att barnet känns stort för att man vänder på sitsen. Men det känns verkligen så. Vi har en sulky som är vänd och den har vi använt ett tag. Jag tycker att det funkar ok i förorten, men när vi åker in till stan känns det som det är så mycket folk och alla kommer så nära. Nu är vi inte i stan så ofta så det blir så stort problem. Vi har storvagnen också,när vi går i skogen, den är inte vänd.men om om han är på humör så ställer han sig gärna på knä för att få koll framåt. Jag tror han är mer pepp på framåt än jag.

    Vad svamligt det blev. Det är tidigt…

  5. Vi vände på lovis när hon var ett år o det var så skönt! Hon var mycket lugnare i vagnen eftersom hon fick åka så hon såg. det var ju inte särskilt jobbigt för henne att vända upp huvudet o prata med oss.
    Varför ska man inte vända på barnen om de visar tydligt att de vill?

    • Skönt att hon blev lugnare och att det inte var några problem för henne att vända sig om för att prata med er.

  6. Det känns så stort när man vänder sitsen på barnvagnen 🙂

    Jag har fortfarande Philip (2 år i juli) vänd mot mig. Nån enstaka gång har jag haft honom utåt. Men nu när Julia i princip växt ur liggdelen och vi ska byta till sittdelen kommer han nog sitta utåt ännu mer så barnen kan titta på varandra (vi har en babyjogger city select)

      • Japp jag tänkte att Julia skulle få se både mig och Philip och Philip får åtminstone se Julia. En lösning jag hoppas och tror kommer ge båda barnen glädje. Får hoppas barnen inte kivas allt för mycket bara 😉 Då får båda barnen vara vända mot mig 🙂

        För mig var just valet att kunna vända barnen åt var sitt håll eller att ha båda mot mig det absolut viktigaste. Många syskonvagnar får tyvärr inte att vända bakåt och för mig är det väldigt viktigt att mitt barn inte vänds framåt för tidigt.

  7. Vår vagn går också att vända väldigt lätt, det är toppen med en sån vagn! Vår Stella är bara 10,5 månader men vi vänder henne utåt ibland bara för att hon blir så himla sur av att åka mot oss ibland! Hon är inget stort fan av att åka vagn direkt och ibland om man är ute på promenad så blir hon helt omöjlig och då brukar vi vända henne utåt. Innan jag fick barn, eller när hon var väldigt liten, så tyckte jag absolut inte att man skulle vända framåt förräns typ…ja vid 1,5 år kanske….men som med så mycket annat så har man ju fått ändra åsikt. 😉 Tycker bäst om att se henne, men vad ska man göra om hon bara skriker och skriker då liksom..:)

  8. Sittdelen är lätt att vända för oss också, och vi vände när Astrid var kring 15 månader precis som ni gjort med E. Dock har hon suttit framåt tidigare ibland i vår sulky (som bara är vänd framåt), och trivt bra hela tiden. Tror att det är individuellt från barn till barn, men jag vill verkligen inte vända för tidigt.

    Sv: Jobbdagen susade fram, och kvällen blev ju en riktigt härlig förkväll inför bröllopet. Bara roligheter runt omkring oss just nu känns det som 🙂

    Tack, det är så sällan vi klär upp oss ”ordentligt”, så vi kände oss som två filmstjärnor 🙂

    • Jag tänker om sagt att det är lagomt att vända när barnet vänder sig själv och tittar framåt. Sedan tänker jag att det är bra med vändbart för det kan ju vara olika ibland. Precis som det är när E är lite förkyld och går från att vara pappaglad till att vara totalt mammig.

  9. Vändbart är bra så kvinna kan skifta. Vi kör en del framåt men Edith verkar precis lika nöjd bakåtvänd å jag föredrar det, framför allt på stan bland en massa folk.

Kommentera

