Planerar inför semestern

Nu är det mindre än en månad tills vi åker på semester – en vecka i Grekland med hela min familj! Ska bli superhärligt.

Idag har jag satt igång med planerandet. Det blir ju en hel del sådant, och särskilt när vi för första gången ska resa med en liten plutt. Sitter precis och beställer solskydd (det blir eco cosmetics i år igen), har beställt sjukförsäkringskort, och i nästa vecka blir det pass för hela familjen.

Som tur är har vi goda vänner (inklusive bloggvänner) som kan komma med råd om att resa med små barn, varav en dessutom lånar ut sin resevagn till oss. Supersmidigt så slipper vi fundera mer över om det är ett onödigt inköp eller inte.

Kommentera gärna med era bästa tips för att resa med barn!

Bilden är från förra gången jag var i Grekland, 2006.

16 reaktioner på ”Planerar inför semestern

      • Hej! Nu har vi kommit hem efter en vecka på Skiathos. Var i Grekland ska ni? För oss var det inga som helst problem att resa med lillan. Vissa saker blir ju så klart lite bökigare än när man är hemma, men det blir det ju alltid när man åker iväg nånstans med en bebis. 🙂 Dom är ju så HIMLA barnkära i grekland så man känner sig ju aldrig ivägen, trots att lillan hade lite svårt att sitta still när vi var på restaurang och kladdade hejvilt och hade sönder en tallrik på ett ställe. Det jobbigaste för oss var att Stella vill ju aldrig sitta still nån längre tid och hon är ju bara 11 månader och går inte ännu, bara kryper och det känns ju inte jätte bra att hon ska krypa runt på gatorna, men E går ju så det problemet får ju inte ni!

        Vi har också sack n seat, men vi behövde bara använda den två gånger, dom hade faktiskt barnstolar nästan överallt, trots att vi var på en väldigt liten ö!

        Flygningen var inte heller några problem (vi har flugit med henne förut) men hon får inte ont i öronen eller så (jag har faktiskt inte hört om nått barn som är så litet som har fått ont i öronen under flygresor, verkar vara större barn och vuxna som får det?) Jobbiga är väl att det är trångt på planet. 🙂

        Hoppas ni kommer få en underbar semester! =)

      • Vad skönt att höra att ni haft det bra och toppen att de hade barnstolar nästan överallt! Och det låter ju lovande med öronen. 🙂

        Vi ska till Karpathos, har aldrig varit på just den ön, men det verkar väldigt härligt.

  1. Vi reste med lovis när hon var 7 mån o det var ganska enkelt men sen reste vi när hon var en 1 år o 2mån-plutt förra året o flygresan på 5 tim var rätt intensiv o jobbig eftersom hon ville röra på sig. Som tur var sov hon nästan 2 tim dock.
    Men här kommer mina bästa tips:
    Ladda med ”underhållning” i massor. gärna böcker med flikar etc så det händer nåt. låt henne inte få leka med sånt ni har hemma så blir det i tressant igen. köp åtminstone en ny sak (trots konsumtionshetsen..)
    Investera i nässpray (om ni inte har efter vårens förkylningar) o spraya när ni taxar ut för att vidga näsgångarna. Fyll en flaska med dricka som hon får suga på vid start o landning (om det inte går att ta med köp en flaska på planet…tänk själv hur ont man kan få vid landning). det är bättre än nappsugande.
    Ta med ett reseapotek med bra plåster, blodstoppande förband, vätskeersättning, febertermometer, alvedon och allt du kan tänka dig. Bättre att vara förutseende än att stå där som ett frågetecken på ett grekiskt apotek.
    Om hon är kinkig med mat, ta med något hon är van vid. och kan vara värt att ta med en burk mat ifall ni landar sent o inte hinner till affär innan läggdags.
    Sandaler med täckt tå. Kläder o sånt vet du nog o solskydd kan du ju bättre än mig 🙂
    Annars: inse att det är annorlunda än att åka själv. Låt henne styra lite vad ni gör istället för tvärtom. Bättre o skönare att alla är nöjda på semestern. Är hon glad är ni glada o tvärtom. Och FRAMFÖRALLT: njuuuut!!!

    • Bra tips!

      Jag tänkte nog dels ta med kritor och block till resan, ladda mobilen med några nya barnappar och sedan fundera lite mer på vad som är smarta leksaker att ta med.

      Reseapotek måste införskaffas!

      Flaska ska tas med, och jag tänkte även bunkra upp med Ellas som är hennes favvo. Vill hon inte dricka vid start tänkte jag sticka till henne en sån, det går alltid ner. 🙂 Jag har hört att de är generösa med att ta med barnmat (trots flytande) på planen.

      Annars gällande mat så äter hon i stort sett allt, framför allt grönsaker, så grekisk sallad kommer nog vara ett säkert kort. 🙂 Vi landar vid lunch, men då är det ju också smart att ta med om planet blir försenat eller liknande så kan hon få den.

      Visst ska vi njuta! Lyxigt är det ju också att mormor är med som gärna leker lite när mamma och pappa är trötta. 🙂

      • Jag menade iofs att om ni inte får ta med extra dricka ombord så köp en flaska vatten på planet o fyll på er flaska inför landningen. men det blev lite otydligt inser jag. ofta har man allt planerat för starten men glömmer landningen (som jag upplever som värre).

      • Aha, då förstår jag hur du menar. Jag håller absolut med om att landningen är värre. Glömmer inte min första flygresa när vi var tvungen att cirka runt och vänta på att få landa och jag hade sååå ont i öronen (hade tyvärr det när jag var liten, hoppas verkligen inte att E ärvt mina öron för jag tror inte att maken upplevt samma sak).

  2. Jag tyckte in the pocket baby seat är super. Har den i skötväskan. Visst, den kostar lite men när vi var i Italien förra året var det mycket sparsamt med barnstolar. Å om man t ex vill mata på hotellrummet/terass eller så är det super. Åtminstone för cheetahn som verkligen inte sitter still (äta sittande i vuxens knä funkar absolut inte). Sandaler i material som kan bli blött å torkar snabbt är bra. Å sim-ärmpuffar eller nån bra simring för småttingar. Å ipad med hörlurar å grenuttag för två hörlursset (om ni har, inte så att ni ska köpa en enbart för en resa förstås…) så att barnet kan underhållas på resan å så att vuxna kan kolla på nån tv-serie/spela spel på kvällen när det måste vara mörkt i rummet för att barnet ska sova (beror på hur ni bor förstås).

    Tar tacksamt emot dina tips också – vi åker till Sydostasien i augusti å behöver säkert uppdaterade tips.

    • Vi har en sack’n’seat – den tar vi med!

      När jag köpte badbyxor fick jag simring med så den tänkte jag att hon kan ha där.

      Tyvärr har vi ingen ipad, men jag tar med mobilen så får hon spela spel på den. Vi är båda lite lockade av att skaffa en (eller alla tre ska jag nog säga för E har tyckt det var superkul med makens kompis padda) men det kommer inte att bli av innan semestern. Vi reser dessutom med min familj så jag tror att det blir kortspel och altanhäng på kvällen när E somnat. 🙂

      Klart att jag skriver ett inlägg sen om hur det gått på resan!

  3. Vi hade faktiskt med en stol-på-bord när vi reste till Frankrike. Det hade jag glömt men kom på det nu när jag såg sista inlägget. Det var väldigt skönt för vi bodde i lägenhet o där fanns ingen stol. När vi åkte till Lanzarote tror jag vi ”lånade” en från restaurangen. Om man bor i lägenhet äter man ju några måltider på rummet så då måste man ju ha med nånting. En sån där i tyg är ju skitbra för resor, det kanske man borde investera i till lillpojken….

    • Vi har som sagt en sack’n’seat som alltid ligger i vagnen, superbra framför allt när vi är hemma hos vänner som inte har barnstol eller att den är upptagen av deras eget barn.

      Ni kan få låna vår om ni ska resa något senare, men samtidigt är det rätt billigt att införskaffa (brukar dessutom alltid finnas någon i bytesgruppen på FB som har…) och den är som sagt smidig att ha med sig lite då och då.

Kommentera

