Packa pappas kappsäck

Riktigt så illa är det inte att jag packar makens grejer, men det är illa nog att jag packar E:s och ”familjesakerna” saker förutom mina egna. En ganska vanlig fördelning i en kärnfamiljs packningsprocedur, tror jag i alla fall.

Den största anledningen att det blir så i vår familj är att jag gör packningsplaner i excel och börjar gärna packa så smått direkt efter senaste tvätten (så att man inte smutsar ner kläder man vill ha med sig), medan maken gärna slänger ner lite kläder i en väska samma morgon vi ska åka och sedan upptäcker att han glömt tandborsten (hände både till och från lantstället nu senast). Inte det heller ett ovanligt scenario i andra familjer om jag får tro fritt.

Ovan ses min pågående packningsplan som inte är helt komplett. Särskilt inte E:s lista så vi har inte tänkt att hon ska gå i uv-dräkten hela resan :-), men jag håller på att spåna lite på hur mycket vi ska ta med till henne så att vi har nog utan att släpa med oss prylar i onödan. Min plan är att skapa den ultimata packningsplanen och sedan kunna gå tillbaka till den nästa gång vi ska resa, och bara uppdatera för antal dagar och nya behov som kan ha uppstått. Grunden till denna kommer faktiskt från listan jag hade när vi åkte på bröllopsresa för tre år sedan, och så har jag uppdaterat med en helt ny persons behov.

21 reaktioner på ”Packa pappas kappsäck

  1. Jag kom på ett annat tips. Om ni ska ta flera väskor (vilket jag utgår ifrån att ni gör eftersom ni är 3 personer) så tänk på att lägga kläder till alla i varje väska. och blandat så att det inte är bara tröjor i en. visst kan man handla på plats men det är surt att komma ner o en medlem i familjen inte har NÅNTING att sätta på sig.
    Och ett ombyte till E i handbaggaget men det har du nog redan tänkt på 🙂

  2. Under vår Kretavecka gick det åt minst kläder till A, hon åt mest i skuggan på balkongen till vår lägenhet och fick då äta i blöja och haklapp (sack and seaten var dock rejält skitig) och ätandet är helt klart det som kladdar mest, i kombination med ”sandlådebesök” men när havet är sandlådan är det ju badkläder/uvdräkt som gäller där, praktiskt på sitt sätt. Vi tyckte det var bra att ha med en kasta-i-golvettålig skål för henne att äta ur och en uppsättning bestick som hon var van vid. Allra, allra bäst var dock kepsen i baddräktstyg från pop med nedhäng i nacken – helt suveränt att inte behöva bry sig om nacken och öronen med solkrämen. Vi behövde inga värmeplagg alls, utöver ngt tunnt att ha under resan. Eftersom A iaf inte går än så var hon helt barfota hela veckan, oavsett så behöver man nog inte så många skovarianter eller strumpor….

    • En sån keps har vi till vår soldräkt! Tänkte dock ta med vanlig solhatt också för kepsen blir ju blöt vid bad.

      Bestick var en bra idé, åtminstone favoritgaffeln som hon verkligen äter superbra med. När det gäller skål så slänger faktiskt E aldrig sin skål i golvet (hon är för upptagen med att äta) så det lämnar vi hemma.

      Jag tänkte att vi tar med en kofta till E så att hon åtminstone har något, sedan används det troligen inte, men det tar ju sån liten plats. En sak jag funderar över är pyjamasar – tror vi låter henne sova i bara blöjan. Hur gjorde ni?

      • Sant, man behöver absolut vanlig solhatt också! Favoritgaffeln är nog toppen (men kanske inte i handbaggaget, risken är ju alltid att de är kinkiga – allt som med lite god vilja kunde kallas barnmat gick dock bra…). A hade en pyjamas med korta ärmar och ben och filten och kudden från sängen hemma för att det skulle kännas hemtamt. Dagtid sov hon i bara blöjan, men på natten var det bra med pyjamas tycker jag. Det hände ibland att vi behövde köra ACn en stund och då var det skönt att hon inte var alldeles bar! Fast typ en T-shirt hade ju också dugt utmärkt som sovplagg!

      • Nej, kanske packar den i reseväskan då… 🙂 Fast den är mer lik en sked med väldigt trubbiga uddar, fast man vet ju aldrig…

        Vi kommer hur som helst att ta med en pyjamas då vi åker så tidigt att vi inte väcker E om det går så då kan vi ju ha den om det skulle behövas.

      • Toppen, det var så vi tänkte också. Vi kommer dock att ha med en pyjamas, den får hon nämligen åka i eftersom vi flyger så väldans tidigt så är vår plan att bara flytta henne från sängen ut till bilstolen så kanske hon sover vidare resan till flygplatsen.

  3. Just exemplet med att packa för en resa tas upp i boken Familjens projektledare säger upp sig, så nej, ni är nog inte ensamma om den här fördelningen.

  4. Kontrollfreak? HIhi (inget illa menat, bara lite skojj) 😀
    I vår familj är vi alla lite ås där bara slänga ner saker i en väska, vi alla hatar att packa (men älskar att resa) tur för oss att vi inte är så kinkiga och att det mesta finns ju att köpa om man skulle ha glömt nått viktigt 🙂

    • Ja, lite kontrolldrag har jag nog allt. 🙂 Men jag håller med om att det är ju ingen kris om man glömmer något, men jag tycker att det är skönt att slippa leta efter allt sista dagen när det ska packas, och att själva packningen går snabbt.

  5. Haha, du är verkligen en hardcore-packare! 🙂 Jag har just packat färdigt inför morgondagens avfärd till mormorn och morfarn, är mäkta nöjd över att Astrids och mina kläder rymdes i en halv kabinväska..Allt prydligt rullat och pusslat 😉 Dock räknade jag då in att vi har tillgång till tvättmaskin, det blir ju en annan sak när man åker utomlands 🙂 Vi diskuterade under packandet, just vad du skriver om. Darlingen får alltid packa själv (jag är för tusan inte hans morsa), och till Astrid är det olika vem som packar. En av oss blir huvudansvarig, så att inget faller emellan och glöms bort.

    Sv: Jag fattade knappt vad som hände när polisen klev på bussen, hade det varit annars så hade jag säkert blivit betydligt mer nervös 🙂

    • Skönt, jag älskar att packa litet! Vår plan är att packa hela familjens kläder i en kabinväska och en ryggsäck och jag tror inte att det blir problem.

      Vad jag brukar göra när vi reseer utomlands är att ta med lite tvättmedel så kan man alltid tvätta upp för hand om det skulle behövas.

  6. Underbart! Själv har jag ett google-dokument med stående packlista som alltid används. Måste börja lägga till cheetahsaker också…

    Vi har båda rest ensamma med cheetahn å då har ju den som ska åka packat hennes saker. Å om sanningen ska fram har jag ibland även bett solrosen packa åt henne medan jag packat mitt… Så vi har hittills inte varit supertraditionella i alla fall. Men det är ju tydligt att det är jag som börjar planeringstänket. Vi ska till Asien om typ 6 veckor. Å nu börjar jag fundera på att köpa bärsele, uv-dräkt osv. för att helst kunna hitta begagnat å billigt.

Kommentera

