Vad jag gör när barnet sover?

Flädersaft! Förutom den vanliga så testar jag i år en kombo med rabarber, som jag hittade i mormors Allers. Jag har inte smakat än, men tänkte att ifall någon är nyfiken så kan jag skriva ner receptet.

40 fläderblommor
500 g rabarber
2 citroner
1 vaniljstång
8 tsh citronsyra
3 liter vatten
3 liter socker
1 krm natriumbensonat

1. Lägg blommorna (ev sköljda) i en spann, kastull eller annat stort kärl.
2. Skölj och skär rabarbern i bitar. Tvätta citronerna väl och skär dem i skivor. Lägg även dessa i spannen.
3. Snitta vaniljstången och lägg både frön och stång i spannen. Häll även på citronsyran.
4. Koka upp socker och vatten och häll sedan den heta blandningen över blommorna.
5. Låt svalna, täck över kärlet och ställ kallt i 3-4 dagar.
6. Sila av saften och häll ned natriumbensonaten. Häll sedan upp på flaska.

2 reaktioner på ”Vad jag gör när barnet sover?

Kommentera

