Jobbplanering inför hösten

Nu har jag äntligen varit på jobbet och skrev på papper att jag kommer att jobba 80% i höst. Jag har lite blandade känslor inför beslutet, men det känns mest bra.

Det som är den trista biten i det hela är ju såklart den ekonomiska, men också jämställdhetsmässigt eftersom det bara är jag (mamman) som går ner i tid. Min önskan har hela tiden varit att vi bägge ska kunna gå ner i tid lite grann istället för att en går ner mycket, men eftersom maken just nu har en termin kvar i skolan så finns det inget som heter deltid för hans del. Eller jo, han skulle väl kunna studera på halvfart eller liknande men eftersom syskonet kommer till årsskiftet så är vi rätt måna om att han ska bli klar med studierna däromkring. Förhoppningsvis kan han ändå vara rätt flexibel med tiderna om det skulle behövas.

Det positiva är ju såklart tiden med E. Att hon inte får så långa dagar på förskolan och att vi kan få lite ”lyxtid” tillsammans på eftermiddagen. Dessutom känner jag att jag troligen kommer att vara en smula trött under hösten och kanske ha ont i ryggen (det hade jag när jag var gravid med E) och då kan det vara skönt för min egen skull också. Jag är dessutom positiv till att jobba mindre generellt (sex timmars arbetsdag vore ju toppen) så varför jag egentligen är kluven är ju en fråga i sig.

6 reaktioner på ”Jobbplanering inför hösten

  1. Fördelen med att plugga är ju att man disponerar mycket av tiden själv vilket är skönt när man har barn! Nu vet ju inte jag exakt vad det är för studier din man gör. Men jag pluggar ju också och vi har ju många schemafria dagar, det underlättar ju mycket. 🙂 jämställdhet behöver ju inte vara att det ska vara exakt lika för båda könen 🙂

    • Nej, du har ju helt rätt. Än vet vi ännu inte makens schema, men jag hoppas på att han kan vara ganska flexibel om det skulle behövas.

  2. Se det som en begränsad tid. Å att du kanske faktiskt också behöver den där extra ”vilan” när du är gravid. Med nästa barn kanske ni kan göra tvärtom att din man tar mer föräldraledighet/går ner mest i tid för att få känslan av att ändå ha delat lika på det stora hela? Å som du skriver är det ändå ganska flexibelt med en som pluggar så jag hejar på er!

    • Ja, som det ser ut nu blir det ca 3,5-4 mån så det är ju inte länge. Och faktum är att vi delade ju exakt lika på föräldraledigheten med E – 9 mån var, även om jag tog ut fler dagar för att täcka upp för makens dåliga inkomst (studielånet), så det är nog mer en känsla att jag känner mig stereotyp… Förhoppningsvis kan maken också går ner i tid efter nästa föräldraledighet så att det blir mer lika då.

  3. Jag har jobbat 80% ända sen jag började jobba igen efter min föräldraledighet och Veras pappa jobbar 75%. Han är hemma med henne på måndagar och jag slutar tidigare de övriga dagarna. Mindre pengar i plånboken men ack så skönt med mer egen tid.

    • Åh, något liknande är det jag skulle vilja ha! Att bägge föräldrarna går ner i tid. Och du har helt rätt, man kan inte värdera den tiden i pengar!

Kommentera

