Klädmärkning och matlistor

Nu har vi kommit till augusti och det är lite mindre än en månad till E börjar förskolan. Jag håller som bäst på att förebereda genom att googla på bästa sättet att märka kläder*, kolla upp vad E behöver och att försöka få in rutinen med veckomatsedel och storhandling igen. Jag tycker att det är lite lättare att komma igång när man fortfarande har tiden och möjligheten att vara lite flexibel. Dessutom kan vi ägna dagarna åt att njuta vänners umgänge och det fina vädret, inte helt fel.

*först hade jag tänkt sy i lappar i åtminstone våra onamnade kläder för att öka livslängden för flera barn utanför familjen, men det är ju ett gigantiskt jobb så vi får se hur det blir, märkpenna/påstrykbara lappar känns enklare. Hur har ni andra gjort?

27 reaktioner på ”Klädmärkning och matlistor

  1. Har sytt i för hand på vissa begagnade/lånade kläder samt satt på klistermärken på andra. Har använt vårt efternamn på strykapålappar för ev syskon. Samt att efternamnet är mer originellt än vårt barns förnamn. Lite jobb har det varit men samtidigt mysigt pyssel att fixa med inför förskolan. Njuter när jag får sätta i ytterligare några nya lappar :-). Har inte märkt alla kläder, började med de absolut mest lekvänliga och mjuka kläderna. Finkläder och ex vita kläder får hon ha här hemma istället.
    Lycka till med fsk starten. Spännande å läskigt på samma gång.

    • Efternamnet tänkte jag också använda så att det funkar för lilla syskonet också. Visserligen är vårt efternamn ju inte särskilt ovanligt, men E:s namn var ändå på namntoppen för sitt år.

      Vi har inga lånade plagg som kommer att följa med till förskolan, men blir det aktuellt så är det ju smart att ha ett antal påsybara lappar för dessa.

      • Namnlappen.se har både påstrykbara lappar och klistermärken som klarar tvätt. Påstrykbara går inte få bort sen men klistermärkena går att dra bort så dessa e perfekt att sätta över gamla namn/ ärvda märkta kläder som ska tillbaka till ägaren 🙂

      • Så klistermärkerna klarar tvätt och sånt också? Då är det ju perfekt! Då kan vi ju sätta såna på de vi hade tänkt sy i för att kunna ta bort sen. 🙂

  2. Först körde vi med namnlappar och tagits. Men sen bytte vi efternamn så då har det blivit märkpenna. På de plagg som de har på förskolan.

      • Ja visst, eftersom det är ett ovanligt efternamn och att det står syskon på tur som ärver kläderna så är ju det smartast tycker jag.

  3. Åh. Vi har inte beställt eller bestämt i namnlappsfrågan. De plagg vi ärvt, som säkert i väldigt hög utsträckning kommer följa med till fsk, är namnade med märkpenna och förnamn (synd att det inte är efternamn då kusinerna de kommer ifrån har samma efternamn som A). Jag tänker att det inte behövs många stygn för att sy fast en lapp (och tänker nog att det får bli syjunta för båda föräldrarna), men landar säkert på en kombo av olika varianter. Tänker man stryklappar så kanske dynmo som fixar sådana vara ett (flexibelt) alternativ, Clas Ohlson har tex.
    Matlistorna är också på intåg här, troligen i kombination med att handla via nätet för att inte behöva tillbringa gnällig efter-dagis-tid i affären.
    I övrigt försöker vi förbereda tygblöjearsenalen för förskolestart den också. Hur tänker ni där?

    • Maken föreslog också dymo men är inte det bara plastklisterlappar som inte funkar på tyg och i tvätten? Eller är det jag som fattat fel?

      Som det ser ut nu kör vi nog en kombo av alla metoder. De ärvda/begagnade plaggen som redan är namnade blir det nog märkpenna eller stryklappar på, och kanske sypålappar på andra.

      Jag har velat lite fram och tillbaka på det här med tygisarna och förskolan, som det ser ut nu kommer vi nog att låta E ha engångs på förskolan för att underlätta för dem. De har ingen egen gård så de är borta i parker varje dag och då känns det som att det blir mer extra jobb för dem att fixa med tygisar också. Så vi kör tygisarna enbart hemma som det ser ut nu i alla fall.

  4. Jag märker allt med märkpenna. Ganska stort och tydligt. När barnen var mindre skrev jag namnen stort ovanpå vantarna längs hela tummen tex. Det är så svårt för personalen att hålla isär alla likadana PoP vantar och mössor. Speciellt hårt gick jag på de plagg som ändå inte ärvs eller skänks. Jag skrev alltid i alla strumpor som tenderar till att försvinna. Personalen har alltid varit oerhört tacksamma för välmärkta kläder och vi har hittat det mesta. Så jag säger: Black pen!
    Kram

    • Ja, plagg som inte ska ärvas eller skänkas (vilka nu det kommer att vara) blir det definitivt märkpenna. Hittills har E inte slitit ut någonting men vissa plagg har tyvärr fått väldigt fula fläckar så att ge vidare dessa känns sådär. Förstår att personalen vill ha välmärkta kläder så det måste vi ju se till hur som helst.

  5. Ajdå – nu fick jag lite prestationsångest. Vi har ju äntligen fått förskoleplats och startdatum, räcker inte det? =) Borde kanske ringa förskolan så vi får reda på hur inskolningen går till…fast borde man inte få brev om sånt?

    • Vi fick hem ett brev om själva inskolningen, men inget om exakt vad vi förväntas ha med så jag har försökt ringa till förskolechefen, men inte fått svar än. Det mesta vet jag ju (typ extrakläder, vantar mm) men det ryktas om att alla barn ska ha sin egen fårfäll och det vill jag veta i god tid. Vi vill nämligen i sådana fall köpa från en fårfarm på lantstället så att vi vet att djuret har haft det bra.

  6. Har precis beställt 100 tyglappar att sy/taggita i kläder. Med efternamn å en nyckelpiga som igenkänning. Köper säkert en märkpenna också. Å så beställde vi 3 nappar med ”Edith Einarsson” på som hon kan ha enbart på dagis.

  7. Ambitionerna har varit höga. Har såväl påstrykningsbara namnlappar, sådana man syr fast och märkpenna. Jag har inte använt en enda påstrykningsbar. De namnlappar man ska sy fast har använts till ytterkläder. Jag som inte alls hade tänkt använda märkpennan använder den allra mest 😉

    • Haha, får se hur det blir för oss. Jag tänker nog beställa en kombo av allt (utom märkpenna som vi redan har) så får vi se vilken som är mest använd sen.

  8. Jag förstår att förskolestarten är speciell o ett stort steg, det jag minns bäst är känslan av att inte veta vad hon gör på dagarna som något oerhört konstigt. Jag tänkte också efternamn först men insåg rätt snabbt att alla vet inte vad barnen heter i efternamn (bara för att man själv tycker det är självklart). Tex vikarier.
    Man kan ju märka kläderna mer eller mindre men då.får man ju inse att saker kommer försvinna…

    • Ja, jag kan tänka mig att det är bättre med förnamn egentligen, men det känns så himla onödigt att märka om alla kläder till nästa barn…

      Och ja, det där med att inte veta vad hon gör på samma sätt kommer att bli jättekonstigt.

  9. Jag har alltid märkt alla kläder med penna och nu är det kläder som år inne på fjärde eller femte barnet i arvcirkeln, och det funkar fortfarande! Finns alltid lite plats kvar nånstans. 🙂

    Som en ”från andra sidan” kan jag säga att det är lättast när barnens kläder är märkta med förnamn och första bokstaven i efternamnet (om det är ett vanligt förnamn). Ibland tas något plagg av ute på gården, sen hamnar det i andra änden av huset där pedagogerna kanske inte har koll på efternamnet. Och som sagt, för vikarier är det ju svårt med efternamn. Samt när barnet är nyinskolat, innan man lärt sig hela namnet.

    Lycka till på förskolan, det ska bli jättekul att höra hur det går!

    • Tack för tipsen från en pedagogs synvinkel. Jag förstår att det är lättare om det är förnamnet, samtidigt som det känns så mycket enklare med efternamnet. Får fundera lite mer helt enkelt, vi har ju ett par veckor kvar. Vi har ju fått plats på en väldigt liten förskola, så kanske det hjälper till lite i alla fall.

Kommentera

