En av varje?

Det har bara hänt några gånger, men jag är redan trött på kommentarerna om det inte vore roligt om vi fick en pojke den här gången så vi får ”en av varje”.

Varför det? undrar jag. Vad är det som vi kommer att kunna göra då som vi inte kan om vi får en flicka till? För jag gissar på att det roliga med två olika kön inte är att det är något annat att titta på när man byter blöja…

23 reaktioner på ”En av varje?

  1. Jag har ”en av varje” och det har verkligen ingen betydelse. De är olika personer men inte pga sitt kön. Men av nån anledning SKA man vilja ha olika kön på sina barn.

    Min mamma berättade att när hon födde mig (fjärde dottern!!) fick hon en medlidande blick av barnmorskan som meddelade att det blev en flicka till… Min mamma och pappa tyckte att det var fantastiskt med en dotter till men de möttes ständigt av folk som klappade dem på axeln i sympati. Sjukt…

  2. När vi väntade vårat tredje barn hoppades alla andra att det var en flicka eftersom vi hade 2 pojkar. När det visade sig vara en flicka fick vi höra kommentarer som ”Äntligen en tjej!”, ”Så ni lyckades på tredje försöket”, ”Men det var väl kul!”. Det blir alltid en lika konstig situation, jag är självklart överlycklig över vår dotter men hade varit lika glad över en son och vill inte riktigt hålla med dem eftersom det vore som att bekräfta att könet är viktigt. Jag trodde förresten att hon var en pojke för en av sköterskorna sa att jag kunde lyfta upp honom. ”Åh en pojke!” utbrast jag, men så var det en tjej ”Åh en tjej!” blev det då. Lyckan är total vilket som…

    • ”Så ni lyckades på tredje försöket” – vad är det för kommentar!? Ibland känns det som att folk talar först och tänker sen…

  3. Vi har vänner med två pojkar som nu väntar nr 3. Jag kan inte annat än häpna över de FB-kommentarer (och säkerligen en hel del irl också) de fått längs vägen… Själva är de duktigt tydliga med att de ser fram emot ett tredje BARN.

    • Det är helt galet att det ska vara så. Vad ska det spela för roll, ett friskt barn är ju huvudsaken tycker jag.

      • Ja, visst finns förstås önskan om ett friskt barn, men jag skulle vilja sträck mig så långt att könet är klart underordnat även det. I de allra fler fall älskar man ju sitt barn, kön och sjukdommar till trots.

  4. Jag har också en av varje men tycker det är fånigt att förväntas vara glad för det. Farfars kommentar var ju ”äntligen en pojk i familjen” eftersom alla kusinerna är tjejer.
    Jag hade varit precis lika glad o nöjd oavsett.

    Det där med friska barn tycker jag är svårt. Jag kan förstås inte veta men jag tror att jag skulle ha svårt att ta bort ett barn pga sjukdom. Just därför valde vi att inte göra nupp/kub-test, för att vi inte var säkra på vad vi skulle göra med ett negativt resultat.
    I min värld var det ett levande barn som var drömmen o blev det ngn sjukdom så skulle vi få anpassa oss. Men det är klart att när båda våra barn visat sig vara friska o välmående så är det en lättnad. sen finns det tusen och en saker som kan komma på vägen förstås….

    • Ja, det där med ”friskt barn” kan ju vara en känslig formulering. Självklart älskar man även ett barn som är sjukt, men jag jag önskar gärna bort operationer, smärta och svårigheter för barnet och tycker inte riktigt att ”önska sig ett friskt barn” är samma sak som att vi skulle välja bort ett barn med sjukdom. Vill bara förtydliga att det inte var så jag menade. Läser ibland i en blogg där barnet har en hjärtsjukdom som kräver många operationer och det verkar väldigt tufft. Visar det sig sedan att lilla syskonet har någon sjukdom så får vi väl klara det med.

      • Jag menade alltså inte att ni skulle ta bort ett ev sjukt barn, spann mest vidare på tråden. Det jag egentligen menade var att kommer ett levande barn till världen är det skit samma vad det är för kön, eventuella sjukdomar, etc eftersom barnet i sig är fantastiskt.

  5. Hög igenkänningsfaktor! Visst skulle det vara roligt med en lillebror, men det skulle vara lika roligt om det visade sig vara en lillasyster. Kan verkligen inte förstå varför könet är så viktigt för en del?

    Sv: Ni får fortsätta med lyssnandet, kanske hörs det snart! 🙂

    Dagens sovstund hade blivit sömnlös för Astrid som istället ville krypa runt och busa med de andra barnen, skalla huvudet i väggen och prata för sig själv..Efter en halvtimme hade en förskollärare viskat att det var okej om de ville gå ut 😉

    Vi frågade om det räckte med efternamn i kläderna, och det gjorde det. Härligt med ett ovanligt efternamn 😉 Tänker precis som du att det blir betydligt enklare att ärva mellan syskonen då och slippa märka om 🙂 De lapparna jag beställde visades i ”instruktionen” hur de satt en lapp i nacketiketten på plagget, så jag har provat det. Får se om de sitter kvar efter några vändor i tvättmaskinen 🙂

    • Tack för svaren! Jag tänker att vill de att kläderna ska namnas på ett särskilt sätt så borde de ange det i inskolningsbrevet, de flesta förbereder ju sånt innan. Ska få ändan ur vagnen och beställa ikväll har jag tänkt!

  6. Så att man kan döpa dem till Peter och Petra 😉 skojja bara. Tycker alltid det är sån hets om vilket kön barnet är innan det är fött. Tråkigt att det är så! Men folk talar nog utan att tänka ibland….

    • Ja, det fälls ju även en del kommentarer om det är en ”pojkmage” eller ”flickmage” och så vidare…

  7. Fast iofs är det ju skillnad när man tittar i blöjan faktiskt. haha, en liten snopp kissar ju åt alla håll! Men jag gissar också att det inte är det folk menar 🙂

  8. åh alla såna där kommentarer är så konstiga. jag fick massor med frågor om jag ”hoppades på en tjej till” eftersom jag och min syster är så tighta och efteråt har folk uttryckt sympati för min man som är ”enda killen i familjen”. Vuxna människor alltså….

  9. Usch vad provocerad jag blir. Själv vill jag faktiskt helst få döttrar, om jag skulle få fler barn. Blogga gärna om vad du brukar svara för bra saker!

    • Hittills har jag mest blivit ställd, men jag ska nog fundera ut några bra svar… när jag har dem så återkommer jag!

Kommentera

