Årets sylt

Nu har jag tagit ännu ett steg i min husmorskarriär. Saft har jag gjort ett par år nu, både fläder och vinbär, men i år är första gången jag gjort sylt. Skåda ovan min hemgjorda drottningsylt! Det var ju superenkelt så varför jag inte gjort det tidigare kan jag ju fråga mig. Det enda som var lite jobbigt var att plocka en liter blåbär i skogen tillsammans med en miljard mygg. Tyvärr känns det som att den blev lite väl lös, men så kan det ju bli på första försöket, nästa gång blir det bättre!

16 reaktioner på ”Årets sylt

  1. Lös eller ej så ser den vansinnigt god ut! Tror jag måste få med med Darlingen och Astrid ner i skogen precis vid oss, jag kan ju hålla hinken om de plockar 😉

    Sv: Det är inte så svårt som jag trodde att njuta av egentiden..Men då har jag visserligen inte haft så mycket till dötid än 🙂 De senaste två dagarna har solen verkligen strålat dessutom, så då är det ju inte fy skam att sitta ute med en bok i lugn och ro 🙂

    • Ja, hellre för lös och supergod än tvärtom – perfekt konsistens och äcklig… 🙂 För god blev den i alla fall.

  2. Blåbär är ju sånt pilljobb att plocka. Tar en mindre evighet och hela jag var sönderbiten av myggen när jag var ute sist. Men vad gör det. Kände ett enormt lugn när jag hick där och strosade själv i skogen och egenplockat är ju godast 🙂

    • Ja, det är ju två jobbiga saker i kombination; att något tar tid samtidigt som man blir biten. Vi har faktiskt en ”bihatt” på landet, nästa gång tar jag nog på mig den så blir huvudet skyddat i alla fall.

  3. Åh! Här blir det drottningsyltskok ikväll också. Men som sagt rätt slitigt att plocka blåbär. Dock blir det faktiskt mest blåbär i min, hallonturen avbröts av regn och sen var det dags att åka hem till stan. Lingonsylt är annars det mest tacksamma tycker jag, smidigare både att plocka och att rensa. Lös sylt är förresten toppen i fil och liknande tycker jag!

    • Hoppas att koket gick bra!

      Lingonsylt har jag aldrig gjort, brukar aldrig plocka lingon men jag tänkte faktiskt tanken när vi var i skogen nu och såg att det börjar mogna så smått.

      • Lingon är SÅ mycket enklare både att plocka och att rensa. Dessutom funkar det himla bra att plocka med bärplockare – kan varmt rekommenderas. Hoppas att vi får tid att komma upp något till landet i lingon- och trattkantarelltid. Lingonsylten börjar sina och lilla A älskar risotto med trattisar.

      • Åh, saker som går att plocka med bärplockare känns som en hit. Då måste det dock bli en sån på in-listan…

      • Det kanske finns någon granne som har en att låna ut mot en burk sylt? Annars skulle jag tro att de går att få tag på rätt enkelt begade, de slits ju inte direkt ut…

  4. Och jag är precis tvärtom, sylt har jag gjort ett tag men saft…! Känns helt oöverstigligt. Jag vet inte ens var jag skulle börja. Iofs dricker vi inte så mkt saft hos oss men det kanske hänger ihop förstås…

    • Vi har Saftmaja och det förenklar ju en hel del. Det jobbigaste är nästan att förbereda flaskorna och att diska majan sen.

Kommentera

