Trevlig middag

Det är härligt när mormor lagar middag: Gäddbullar på egenfångad gädda, potatis från landet, kantareller plockade i skogen och så en citronsås och sallad till det (som dock inte är hemodlad för sniglarna har ätit upp det mesta).

Det enda negativa med det hela var att jag först i efterhand kom på att jag ju inte ska äta Östersjöfisk… och jag har redan ätit både abborre och gädda tidigare nu i somras. Hoppas dock att väddö kanal inte är lika illa när det gäller miljögifter.

4 reaktioner på ”Trevlig middag

  1. Ser ju dögott ut!!!!
    Nä, jag tror inte att det är någon fara med att du ätit såm fisk. Det handkar nog kanske mer om att man inte ska överkonsumera, men jag försåtr ju vad du menae. Jag ville inte heller utsätt mig och Matilda för onödigheter.

    Hoppas du hade det trevligt hos mormor.
    Kramar

    • Ja, oj vad det var gott. Jag tror dessutom att det var det godaste E ätit – hon bara kastade i sig! Och jag tror egentligen som du säger att det inte ska vara någon fara – vore det riktigt galet borde ju rekommendationen vara att inte äta alls istället som det är nu 1-2 ggr per år för gravida. Men det är ju så lätt att bli lite nojig.

  2. Det är så himla deppigt tycker jag. Och det gäller ju inte bara om man är gravid utan oavsett ”i fertil ålder” som åtminstone jag översätter med att man möjligen kan lätta på det när man inte tänker sig fler barn. Och barn ska väl förresten inte heller äta mer va? Abborre och gädda är förstås trist, men mest saknar jag faktiskt strömmingen – så bra vardagsfisk… Hoppas utvecklingen går åt rätt håll iaf… Jag brukar köra på att helt enkelt aldrig välja/köpa/laga själv och då faller de gångerna jag blir bjuden inom okej mängd, men jag blir nästa ledsen bara av att tänka på saken…

    • Ja, jag blir ju ledsen när jag tänker på det, att den fisk som finns i våra vatten och som vi själva fångar inte ska gå att äta, bara för att vi förstör miljön.

      Efter det här blir det allra troligast inga fler barn för oss, så då kanske jag kan äta lite mer i alla fall, men då börjar jag som du skriver tänka på barnen istället. Och E som tyckte att det var så fantastiskt gott!

Kommentera

