Vår egen ergo-sele

Så har vi blivit med ergo!

När E var liten fick vi låna en ergo-sele av en god vän. Vi (framför allt min rygg) var verkligen supernöjda och det var med lite vemod som vi lånade den vidare till nästa barn i bekantskapskretsen när E blivit runt året. Även om E är rätt tung för mig att bära nu (hon väger nästan tolv kilo och jag är ju rätt liten) så har det funnits tillfällen då vi saknat selen. När maken fick bära henne hela vägen hem från en av våra vänner för att hon bara klättrade ur vagnen (och vi gick längs en väldigt trafikerad väg) är ett exempel.

När det gäller lillsyskonet, så skulle vi säkert kunna få låna selen igen då barnet vi lånade vidare den till blivit lite större, men via en kompis fick vi upp ögonen för Ergos sportsele. Maken, som tyckt att standardselens remmar var lite väl i minsta laget för honom (han kunde t ex inte använda selen med jacka på) tyckte att vi skulle slå till när vi hittade denna på rea. Sagt och gjort, nu har vi fått hem den!

Ett tips för den som blir lockad är att sportselen (och flera andra Ergos) fortfarande reas i många webbutiker. Och ett sista ps, det finns ju även en stor begagnatmarknad, men innan du handlar där – läs My Favorites utmärkta inlägg om fejkade Ergoselar så att du slipper gå på en nit. Dels för att det är trist med kopior, men också för att den riktiga ergo-selen är så mycket bättre, skönare och enklare.

10 reaktioner på ”Vår egen ergo-sele

  1. Grattis till tillskottet! Hade vi haft syskon på gång någorlunda tätt hade vi nog fått skaffa en sele av den typen till. Vi använder den om man bara ska ner och köpa en liter mjölk, som komplement till cykelsitsen och nu senast åkte jag och A kollektivt hem från landet utan att behöva fundera på plats för vagnen (som kom med bil dagen efter). Suveränt!

    • Tack! Hade inte ens tänkt på alternativet två selar, men jag hoppas att det inte behövs.

  2. Attans att du inte frågade mig, ni kunde fått vår sele som nu ligger alldeles i sin ensamhet efter lång och trogen tjänst. Ergo är verkligen fantastisk!

    • Tack för erbjudandet, men det blir bra med denna som som sagt har lite längre band så att maken har lättare för att använda den också. Och förhoppningsvis räcker det med en sele.

  3. Min sambo älskar också Ergon, för mig var den alltid lite för stor och jag föredrag en enkel bärsjal. Men att bära barn oavsett bärdon är ju verkligen oslagbart!

    • Vi hade en trikåsjal när E var riktigt liten, men jag tyckte aldrig att jag fick till snitsen att knyta den. Och E blev alltid så himla otålig medan jag försökte krångla mig ur den, men Ergon gick det så snabbt att både ta på och av så vi skaffade ingen vävd sjal sen.

  4. Och där lärde jag mig att vår Ergo är en kopia. Loggan var ”äkta” men spännena och dragkedjorna har inte tryck. Jaja, den var billig och vi har hela tiden varit nöjda så jag väljer att låta bli att gräma mig.

    • Jag fattade inte ens att det fanns kopior (naiv) innan jag läste hos My Favorite, och kopiorna är ju verkligen lika orginalet, fast jag tycker att man märker skillnad i användningen. Skönt att ni inte grämer er i alla fall!

Kommentera

