Namnfrågan

Just nu funderar jag en del på om den lilla i magen är en kille eller tjej, för jag lyckades faktiskt komma på en anledning till att det spelar roll – nämligen för namnet.

Maken och jag har två förslag på flicknamn, och bägge gillar vi båda två så troligen blir det ett av dem om det blir en tjej till. Enda nackdelen med dessa är att bägge dessa namn finns bland E:s kusiners kusiner, men vi träffar dem endast två gånger per år när kusinerna fyller år så det känns ändå ok.

När det gäller pojknamn är det dock etter värre.Vi har några förslag, men inget känns klockrent och mitt favoritnamn gillar inte maken. Vi vill gärna ha ett namn i äldre stil som passar med Elsa, men det är svårt.

Inte blir namnfrågan lättare av att nästan alla våra vänner har barn, och flera av dem namn jag tänkt att ”när jag får barn ska de heta X och X” heter nu redan barn i  i bekantskapskretsen. Så ni får gärna komma med tips på namn, i alla fall pojknam. Kanske kan vi få upp ögonen för något som vi inte tänkt på!

27 reaktioner på ”Namnfrågan

  1. Pojknamn tyckte vi också var svårare när vi väntade A. Sen har jag funderat lite på det där med samma namn hos bekanta, beror nog så mycket på. Jag skulle nog mer känna att min goda smak var hedrad än att någon apade efter om de döpte sitt barn till A. Pojknamn som jag gillar (men där en del ändå finns för nära för att använda): Linus, Edvin, Emil, Sixten, Ludvig (Ludde), Anton, Bertil, Algot, Oskar, Albin, Melker som exempel.

    • När det gäller bekanta så tycker jag att det är svårt att veta vad gränsen går. Släkt och vänner som vi träffar ofta tycker jag att det skulle bli konstigt med samma namn som, men vänners vänner och andra bekanta känns ok.

      Tack för tipsen på namn!

  2. Pojknamn tyckte vi också var väldigt svårt och nu har vi två flickor så vi behövde aldrig bestämma något.

    Mitt absoluta favoritnamn är nog Tage. Elsa & Tage det låter fint 😉

    • Ja, det är ju inte säkert att vi behöver ett pojknamn men vi måste ju ha ett alternativ i alla fall. Tage har vi faktiskt nämnt som förslag, men maken är inte helt säker på vad han tycker…

  3. Det är svårt med namn. Inte blir det lättare när det ska passa ihop med syskonets namn heller. Vi pratade om bland annat Tage, elmer, Sixten, sten, Stig, Otto innan det blev Nils.

    • Tack för tipsen! Nils och Signe är superfint ihop tycker jag.

      Maken och jag är lite olika, han vill inte ha för lika namn medan jag inte vill ha för olika. Svårt då. Mina favoritnamn är namn på E också, men det tycker maken är lite för mycket…

  4. Det är klurigt med namn..Vi hade nästan uteslutande flicknamn med Astrid, nu har vi bara ett som känns ”okej”. Pojknamn har vi däremot två som vi gillar-Alfred och Olle!

    Sv: Ja precis, lite bär är alltid bättre än inga 🙂 Crille traskade upp i skogen hos sina föräldrar när Astrid sov middag, de gjorde ett försök tillsammans några dagar tidigare här hemma, men myggorna var inte nådiga att ha o göra med..

    Jag siktar på att vara frisk som en nötkärna till helgen! Dricker vatten, snyter mig och sover middag hela dagarna. Känner mig som en björn som gått i ide 😉

    Nu hoppas jag att de beviljar min sjukskrivning, skulle verkligen vara en tyngd som släpper från axlarna..Läkaren ringde igår och meddelade att jag nu är sjukskriven fram till BF, så nu är det bara upp till fk!

    • Tack för förslagen! Några går dock tyvärr bort då de finns i vår närmsta krets. Nils är t ex fint, men det heter E:s kusin.

  5. jag tyckte det var ursvårt med namn, tjejnamn finns ju massor men vi visste ju att det var en gosse som skulle komma. det som kändes minst fel var Elis, så det hade vi typ bestämt. men det var ingen elis som tittade ut så han hette ”knutet grunkidonarsson” i nån vecka innan min man krävde att vi skulle ha ett riktigt namn. provade med olle men det var inte heller rätt. så nämnde min mamma att bebisen var född på holgernamnsdagen och då blev det helt klockrent att det var det han skulle heta. och vi har inte ångrat oss en sekund. så det kanske löser sig när bebben kommer!

    • Vad roligt, Elis hade vi också bestämt som pojknamn när vi väntade E, men nu denna gång så tycker maken att det är för likt Elsa. Jag vet inte om jag har tålamodet att vänta och testa olika namn, höll på att få krupp redan på BB när barnmorskorna frågade ”och vad heter den här lilla krabaten” och vi inte hade bestämt!

  6. Det enda vi var ganska så säkra på i namnväg om bebisen i magen skulle vara pojke var namnet Isak, som jag tycker är så fint och har lika många bokstäver som Irma och börjar ju på I det med. Så namnen skulle passa bra ihop.

    Men nu väntar vi ju en flicka till så det är fritt fram att ”ta” det namnet ifall det skulle falla er i smaken. 🙂

    /S

    • Det passar verkligen med Irma tycker jag. Isak heter dock fler barn i vår närmsta krets så vi har inte ens funderat på det…

  7. Sv: Ja, nu i ”på tjocken-tider” så blir det ju ännu mer som ska förvaras..Jag har inte bara vinter/sommarlådor utan även en för överdelar och en för underdelar som inte riktigt passar med magen. Få se när de får komma fram från sina gömmor, och om jag återupptäcker några gamla favoriter 🙂

    Det är ju så delat, gissar att du kan känna likadant. Man vill vara gravid, men samtidigt ha det lilla knytet i sina armar helst igår 😉

  8. Vi hade verkligen svårt att hitta tjejnamn men killnamn hade vi två:Max o Otis. Nu blev det ju ingen Otis eftersom storasyster heter Lovis. Jag är inget fan av att döpa barnen till ”likadana” namn, de är ju olika personer o ska väl få ha sin egen historia. Däremot får det ju gärna passa med varandra, föräldrarnas namn o efternamnet… 🙂
    mitt förslag är Ture eller Svante!

    • Tack för förslagen! Ja, det ska vara lika utan att vara för lika, eller hur man nu ska uttrycka det…

  9. Mina förslag: Emil, Henrik, Samuel, Algot, August.

    Jag skulle även säga Jakob men med tanke på bokstaven ert efternamn börjar på kan det låta lite konstigt kanske. Det är min hangup vad gäller namn – att förnamnet måste klinga snyggt med början på efternamnet.

  10. Givetvis beror namnvalet också mycket på efternamnet, men generellt sett tycker jag ett namn som börjar på en annan vokal, såsom:

    Elsa & Alvar
    Elsa & Oskar
    Elsa & Ivar
    Elsa & Otto
    Elsa & Axel

    • Jag håller med om att ett namn på en annan vokal känns lockande, men vi har några andra förslag också som vi gillar. Skönt att det är lite tid kvar att fundera…

  11. Jag måste säga att Love är lite av en favorit (självklart med svenskt uttal) men även Einar som är ett äldre svenskt namn är väldigt fint, det där med namn är verkligen en djungel!

  12. såhär går det när man slarvat med bloggläsningen länge – hade helt missat den här nyheten! Grattis! 🙂 Superkul!

    Det här med namn är ju verkligen jättesvårt, själv hittar jag alltid på väldigt ovanliga namn när det ska tipsas och det känns rätt långt ifrån de klassiska och gammelmodiga namnen som nämnts ovan! Så om jag ska lägga mig i tipsningen lär total förvirring uppstå! 🙂

    • Tack!

      Ovanliga namn är ju bra för många och hade det inte varit så att det ska passa med Elsa så hade jag nog absolut kunnat vara på! Hör ibland om ovanliga och häftliga namn och tänker att det där hade E kunnat få heta ändå, särskilt när det gäller sådana som också är relativt könsneutrala tycker jag är lite roligt.

Kommentera

