Recension tygblöja från Alvehamn

pocketblöja

I början av sommaren fick vi hem en tygblöja från Alvehamn för att prova på E. Tyvärr har det inte blivit så mycket av en tygblöjssommar då jag först mått gravidilla och maken fått ta alla byten (och då har det blivit engångs) och sedan har vi varit på landet och varit mycket på språng och då har det varit enkelt med engångs. Men nu är vi tillbaka i rutinerna och tygblöjorna är åter i rullning, så nu kan jag skriva lite mer om denna blöja.

Jag är ju generellt väldigt förtjust i pocketblöjor, och detta är inget undantag. Först var jag lite fundersamt till vikbara inlägg, snarare än ett passformat, men dessa är så himla lätta att vika och så himla mjuka att det extra vikandet inte är så störande ändå. Det finns både ett daginlägg och ett nattinlägg, men vi har framför allt använt daginlägget.

Mjukt är för övrigt bara förnamnet på hela blöjan. Yttertyget är sydd i mjukt minkytyg som jag blir glad av bara att se på E, och innertyget är mjuk bambuvelour. Vi har tvättat blöjan ett antal gånger och den är lika mjuk fortfarande.

Blöjan är lätt att knäppa på, och viktigast av allt – den har hållt torrt! Det här är helt klart en blöja som jag kan tänka mig att ha fler av!

8 reaktioner på ”Recension tygblöja från Alvehamn

  1. Jag gillar också den! Dock har den ibland läckt (vilket mycket väl kan bero på klåparmamman) samt att jag tycker det är lite synd att hela blöjan måste bytas 🙂

    • Attans att den har läckt för er…

      Ja, det där med byte är ju delat, jag förstår poängen med blöjbyxa och vikblöja, men tycker att pocketblöjorna är så himla smidiga ändå.

  2. Den har jag INTE testat på vår storkissare till son. Vi har kört stenhårt med BumGenious, den variant som går att knäppa för att reglera storleken och som man kan använda från typ 5 kg till 15 kg enligt tillverkaren. Väldigt bra. Den läcker nästan aldrig, och när den gör det är det i princip självförvållat för att vi har missat att pysen har druckit mycket och att vi inte har bytt så tätt som vi borde. Och även om vi köpte till extra inlägg, en praktisk tvättpåse och en ”ta med smutsiga blöjor hem”-påse, så har våra 25 blöjor betalat igen sig flerfaldigt om man jämför med priset ifall vi hade använt engångs.

    Testade även Imse Vimse, men de fungerade inte alls utan läckte typ för jämnan.

    • BumGenious har jag också hört bra om! Vi har dock inte testat denna själva.

      Vad lusigt att ni tyckte att Imse Vimse läckte, för oss har de i princip aldrig läckt (i alla fall inte aio-varianten som är den vi använt mest).

      • Vi testade Imse Vimse formsydda blöjor med tillhörande blöjbyxor, aio var inget alternativ eftersom det skulle behövas så himla många i takt med att barnet växer. BumGenious rekommenderar jag verkligen – just för att de går att använda hela vägen från litet barn till blöjfri, samma modell hela tiden, alltså. Man bara bygger ut med fler inlägg om det behövs.

        Vi kör för övrigt med tygisar även på förskolan. På båda ställena sonen har varit (vi bytte stad i mars) har det gått bra. Mycket tror jag beror på att vi har pocketblöjor och har sagt till personalen att de bara kan lägga dem i en påse, så tar vi hand om dem när vi kommer hem. Då blir det ungefär som engångsblöjor för dem, och inte så krångligt.

      • Smidigt. Jag funderar mer och mer på om vi inte också borde, särskilt sen jag idag fick veta att vi förväntas ha med blöjor och inte att förskolan står för detta. Då kan vi lika gärna få välja vad vi vill ha tänker jag. Det som är knepigt är bara att de är ute halva dagarna på utflykter (de har ingen egen gård) och då känns det som att vi måste skicka med engångs, och eftersom vi hämtar tidigt så blir det nog bara ett par blöjor per dag. Men å andra sidan är bara en tygis om dan en sparad engångsblöja om dan… Jaja, vi får nog fundera lite mer på det där. Då känns det dock som vi måste uppgradera tygblöjsgarderoben för de vi har nu är de flesta så himla slitna att de inte håller särskilt länge så vi måste byta himla ofta.

  3. Skoj med recension, har inte kommit mig för att köpa en och prova, men kan mycket väl tänka mig att den är bra. Ekorondellerna från alvehamn är ljuvliga. BumGenius one size pocket finns med knappar numera vilket gör den till en helt suverän blöja, lagom till det letar jag dock trots allt efter blöjor med kardborre att ha till fsk (som sa ja, vilket känns skoj!) och har beställt en muksut för att prova. Experimenterar rätt mycket med olika inlägg också, klurigt med en storkissare…

Kommentera

