Logistikfrågor

Så var föräldraledigheten slut för den här gången, och på måndag börjar vardagen: Jag ska till jobbet, maken till skolan och E till förskolan.

Jag har funderat mycket på hur logistiken ska lösas här hemma på smidigast sätt. Maken ska lämna och jag hämta, så mycket är klart, men för min del har funderingarna också handlat om hur jag ska ta mig till och från jobbet. Vanligtvis cyklar jag den här årstiden och det finns ju två stora fördelar med det – jag får daglig motion och det är ju trevligt ekonomiskt att slippa utlägget för sl-kort. Nackdelen är tidsmässig. Tar jag bussen så åker den förbi E:s förskola vilket gör att jag kan hämta ca 15 minuter efter jag slutat jobba. Ska jag cykla så tar det visserligen lika lång tid som bussen hem, men eftersom maken lämnar med vagn så måste jag först hem med cykeln och sen promenera upp till förskolan, vilket gör att jag kan hämta tidigast 40 minuter efter jobbslut. Ja, ni hör ju problematiken.

Nästa problematiska fråga är vagnsfrågan. Det är nästan ett inlägg för sig men jag kan bara nämna att efter att ha övervägt möjligheterna till vagnsförvaring på förskolan så tillbringar jag numera en ansenlig tid om dagen med att hänga i barnvagnsforum, kolla Blocket och fundera på bästa lösningen. Tänk om maken hade kunnat cykla också, det har ju onekligen slagit två flugor i en smäll, men tyvärr blir det lite väl långt för honom.

9 reaktioner på ”Logistikfrågor

    • Nu gick jag och köpte ett busskort i alla fall… Kom på att cykeldäcket (innerslangen) är trasig och då blev det lite övermäktigt att fixa till morgondagen.

  1. Är inskolningen redan slut? Började hon inte nyss?
    Kan inte maken lämna med sele? Eller börjar hon bli för stor för sånt kanske… Det finns väl cykelvagnar som även funkar som vanlig vagn men som man sen kan koppla på cykeln?

    Jag har liknande problem. Jag vill cykla till jobbet (10 min högst), men eftersom jag lämnar barnen på morgonen måste jag nu ta bilen då den äldsta inte kan cykla själv än och det finns inget bra sätt att transportera två barn på en cykel (när det ena barnet är en lång femåring). Känns verkligen inte motiverat att ta bilen den extremt korta sträckan det handlar om (typ en km) men vad ska man göra??

    • Det var en vecka! Nästa vecka är lite ”standby” och tanken var att hon skulle ha kortare dagar också men då det gått riktigt bra med inskolningen så tyckte personalen att vi kör på nästa vecka. 🙂

      Cykelvagn vore ett alternativ om det inte vore så att jag säkert nu cyklar max två månader (sen blir det kallt och jag blir ännu tjockare) och sen efter jul så är jag ju hemma igen och då blir det promenader dit och hem. Känns som en onödig investering att köpa och använda i två månader och sen får den stå. Däremot så kom vi på att maken ju kunde ta bussen upp till förskolan (tar ca fem min) och sedan kunde jag hämta med min cykel, men det var ju lite sent påtänkt eftersom jag börjar ju jobba imorrn och har ingen barnsits på cykeln… Så nu blir det bussen ändå. Jag får hoppas på så uselt väder att jag inte hade velat cykla ändå…

      Svårt dilemma du har. Gissar på att den sån där cykelkärra för två barn är för liten för din femåring. Kanske till nästa år att han cyklar själv helt enkelt.

  2. Kan han inte ta E i selen och du henne på cykeln på väg hem? Vi kommer nog förvisso cykla båda två och då lämna barnsitsen på fsk, men jag tycker selen är ett bra komplement. Hoppas ni hittar ngn lösning som kan funka!

    • Svarade på samma sak i inlägget nedan, att vi nu kom på att maken skulle kunna ta bussen/selen upp och jag sen hämta med cykeln, men då skulle vi vara behövt lite mer förutseende och införskaffat en barnstol till cykeln… Att jag har funderat på det här hela sommaren och inte kommit på det?

      Jag tycker också att det känns läskigt med trafiken, men som tur är har vi lugna bakgator mellan oss och förskolan. Dessutom en parkväg som går över stora vägen så om E får som hon vill så promenerar hon nog hela vägen själv. Det gjorde hon i fredags i alla fall.

  3. Jag läste visst inte kommentarerna innan så noga. Här vänner som kör med cykelvagn sådär, men jag tycker det känns lite läskigt i stadstrafik.

  4. Såg att du redan bestämt och köpt busskort. Vill du ändå ha lite vardagsmotion kan du ju gå några stationer istället för att ta bussen hela vägen om du har tid/ork!

    Vi har 200m till dagis och pga vagnförvaringen (eller kanske snarare bristen på densamma) funderar vi på att gå eller ta bärstolen så ofta som möjligt.

    • Ja, det var tvungen att bli ett snabbt beslut och då blev det bussen. Men gissa om jag sneglade på cyklisterna i cykelbanan…

      Idag promenerade vi hem från förskolan, och lite segt var det att det som brukar ta 15 minuter nu tog 65. Mest jobbigt för att E stundvis ville springa ut i gatan, stundvis vände och sprang tillbaka. Att det går långsamt är inga problem, men att ständigt vara på helspänn och hindra utsprång var lite tröttande. Hade jag inte haft den här stora magen hade det blivit mer sele tror jag.

Kommentera

