Matlistestart

I och med vardagens intåg har jag också satt igång ordentligt med matlistor igen. Det kommer att blir långa dagar för maken i skolan och jag kommer att bli middagsansvarig nästan varje dag så då vill jag ha allt så förberett som möjligt.

Nackdelen är att jag upptäckte att min repetoar av rätter som både är enkla (funkar att laga med en 1,5-åring som sällskap) och bra som matlåda är ca tio stycken. Så nu önskar jag mig era bästa middagstips som uppfyller ovanstående två krav. Dessutom vegetariska eller innehållandes fisk. Är det någon som har en toppenrecept på fiskgratäng så blir jag extra glad. 🙂

Bilden visar veckans matlista. Jag hade lite problem med torsdagen tyvärr men är ändå rätt nöjd med tanke på att listan skrevs när maken var på väg till affären… Lördag söndag vet jag egentligen inte varför vi skrivit upp.


34 reaktioner på ”Matlistestart

  1. Fisk i paket med potatis. Ta en vit fisk, vik ihop den i ett paket av bakplåtspapper tillsammans med en tomat och en klick smör i. (och dill om man vill) Lägg paketet ovanpå potatisen som du kokar som vanligt. (fisken ångkokas ju då) Jätte mumsigt, barnvänligt, enkelt… kanske lite för lite grönsaker dock, men man behöver ju inte ha jääättemycket grönsaker varje måltid! =)

    • Vilken intressant rätt! Man kan ju ha andra grönsaker till också, tycker t ex att ärtor fisk är supergott ihop.

      • Ja, ärtor passar ju super! Ganska Haricot Vert (hur det nu stavas) också. Lärde mig rätten på hemkunskapen på högstadiet hehe 😀

  2. Ajvarfisk i ugn. hur enkelt som helst!
    Ta en vit fisk som ni gillar o lägg i ugnsform. Blanda creme fraiche o ajvar o häll över fisken. Strö över ost (om du vill…) In i ugnen ca 15 min om färsk fisk, lite längre om den är fryst. servera m tillbehör av eget val.

  3. Vi försöker också oss på det där med matlista, känns som helt nödvändigt om man ska lyckas med projektet att få fram mat på bordet med hungrig ett och etthalvtåring i släptåg. Nu äter vi kött också, men oavsett kan ett tips vara att hitta ett mönster som man kan följa. Vi äter t.ex. alltid vegetariskt på måndagar och soppa på torsdagar. Sen försöker vi förbereda så mkt som går innan (det är ju faktiskt enklare att laga mat när barnet väl sover, typ fixa med en lasagne eller koka en ärtsoppa som man sen bara värmer på). Jag lägger med ett gäng länkar till favoriter som gått hem hos hela familjen (vi flyttar undan lite till A innan vi har på allt för starka kryddor):
    http://www.pickipicki.se/2009/10/ibland-begar-jag-misstag-i-mitt-eget-kok/
    http://www.pickipicki.se/2007/09/vegetarisk-favoritratt/
    http://www.pickipicki.se/2010/01/jag-slar-ett-slag-for-svensk-falafel-pa-gula-artor/
    http://www.pickipicki.se/2012/08/mandelfrikadeller/ (gick utmärkt att koka i förväg och sen bara steka på när man ska äta!)
    http://www.pickipicki.se/2008/08/morotssoppa-med-smak-av-fetaost/
    http://www.pickipicki.se/2009/11/visst-kan-vi-ata-soppa-ikvall-okej/
    http://lillamatderiven.blogspot.se/2012/03/vegetarisk-lasagne-med-keso.html (fast jag tyckte det blev bättre med vanliga lasagneplattor)
    http://www.dn.se/mat-dryck/recept/fiskburgare (fast jag brukar ta en bit lax också, blir saftigare så tycker jag, och steka små mer som pannbiffar och servera med typ potatis, grönsaker och sås)
    Här har du ett gäng recept som verkar bra, men som jag inte provat http://onekligen.blogspot.se/search/label/Veckans%20vego

    Grönkålspesto gör jag på lätt förvälld grönkål (från bondens marknad), god ost och valfria nötter/solrosfrön samt olja – himla gott!

    Inkokt lax har vi ätit borta (och det uppskattades mkt av A) och jag tror att det borde finnas några bra recept som går att förbereda, har inte hunnit leta än bara.

    Jag återkommer när vi hittar nya favoriter!

    • Oj vad många tips, ska gå igenom dessa när jag har lite mer tid…

      Soppa på tordagar är det många som har, men för oss blir det svårt för maken att ha soppa med sig som matlåda till skolan så det äter vi mest på helgen i sådana fall. Men idéen med att koppla vissa rätter till vissa dagar är ju ett smart knep.

      • Soppa som skolmatlåda är lite klurigt (pluggar ju själv), men om man inte vill ha plast så är ju en lägre, men ändå ganska stor (säg typ en liter), glasburk (sån som det typ varit smörgåsgurka eller liknande i) inte så dumt till soppa. Lycka till med matsedlarna!

      • Åh, mattermos! Det har vi skaffat nu till E faktiskt som hon har med sig på utflykterna på förskolan. Varje torsdag. 🙂

      • Ett tips angående att ha soppa med sig osm matlåda. Frys in soppan och ta med den fryst på morgonen och strunta i att ha en i kylskåpet på förmiddagen så är den lagom att micra sen vid lunchen, så brukar jag göra! 🙂

      • Smart! Dock hjälper det inte riktigt maken, som måste bära på matlådan i sin väska. Skulle dock kunna avhjälpas genom en bättre väska där man kan se till att matlådan är stående (och bättre matlådor som inte läcker…).

  4. Fisk med frasigt täcke.

    4 personer

    400 g vit fisk tinas och kryddas med lite salt, vitpeppar och pressad citron sen in i ugnen på 200 grader i 15 min

    under tiden gör du det som ska bli det frasiga täcket (kan förberedas innan också och bara täckas över i kylen)
    smula 4 brödskivor i små smulor (brukar ta något osötat toastaktigt med fibrer)
    smält 75 g smör
    hacka 1-2 vitlöksklyftor
    hacka upp ca 1 dl persilja
    rör i ca 2 dl riven ost
    blanda upp ordentligt

    Ta ut fisken ur ugnen, strö över röran

    halvera 3-4 tomater och lägg runt – garnera med lite riven ost.

    In i ugnen med formen i 15-20 min. Gyllenbrunt ska det bli 🙂

    Servera med lämpligt tillbehör (ris, potatis, bulgur el dyl.)

    Detta är nog Arvids absoluta favoriträtt. Är enkel och god och passar bra i matlådan. Brukar servera lite gröna ärtor och kokta morötter till också 🙂

  5. Jag har verkligen tänkt och försökt att komma igång med matlistor, men kört fast..Fick en del bra förslag och har tillsammans med Crille kategoriserat alla rätter vi kunde komma på. Men där tog det stopp! Måste hitta lite inspiration..Er lista lät ju då smarrig! Mitt bästa tips blir den här lasagnen: http://www.recept.nu/henrik_norstrom/huvudratter/gronsakeroch_184_potatis_och_andra_rotfrukter/vegetarisk_lasagne/ , fast vi byter ut chevrén mot fetaost 🙂

    Sv: Ja, visst var de fina? Så roligt var det att vi letat efter en fin flaska i annat material än plast, och så har hon köpt en..Telepati!

  6. Åh, jag önskar jag vore lite mer organiserad. Som du!Det är inte en gång jag stått hemma och svurit över att jag inte har någon middagsplan…

    Förra året gjorde jag en fiskgratäng som blev otroligt god. Här är länken till den =). Eget recept.
    http://mellanhoppochfortvivlan.blogspot.se/2011/10/det-blev-fiskgratang.html

    Tack för din kommentar.
    Ja, det var lite marigt med allt , men det var det värt. Det är så mycket godare att göra allt själv =)-

    Kram på dig

    • Kan säga att det är inte alltid vi är så här organiserade. Men nu känns det som att vi måste, med en make som kommer att ha skola till 17-18 nästan varje dag och en fru som börjar tycka att magen är mer och mer ivägen, och en ett och ett halvtåring som ”kan själv” och blir tokarg om hon inte får göra som hon vill.

      Ska kolla in din fiskgratäng! Undrar om maken blir trött på fiskgratäng om vi kör en i veckan av era recept under 1-2 månaders tid? 🙂

  7. Jag är ju då rätt så insnöad på kikärtssoppa…. Lättlagat, billigt och lättransporterat! Framförallt om man gör den lite tjockare, så rinner den inte iväg ngnstans.

    Ovan fisk i ugn med ajvar låter ju superspännande! Brukar ta fisken och lägga på creme fraiche med lite vad som helst nedblandat i, enkelt och gott har dock aldrig provat ajvar 😀

    kram

    • Kikärtssoppa låter ju spännande. Får bara ignorera att det slutar på ”ärtsoppa” som jag inte gillar alls, om den inte är grön förstås.

      • Jag tycker att den är JÄTTEgod och framförallt så himla enkel!

        Och jag ser ärligt talt ingen större likhet mellann ärtor och kikärtor, annat än att båda är runda 😉

  8. Sv: Jag tyckte det var ett kreativt förslag jag kom med till FK 😉

    Det är för mig, om möjligt, ännu mer spännande den här gången..Eller så har jag bara glömt hur jag kände inför Astrids ankomst. Hur, vart och framförallt NÄR ska det starta den här gången? Jag längtar och är supertaggad 🙂

  9. Mitt tips är fiskbiffar, kan varieras i det oändliga! Fiskfärs är superenkelt att göra, fisk + ägg + ev. ströbröd. Sen är det bara fantasin som sätter gränser. Tillsätt dill och ärtor till färsen, forma biffar och stek och ät till potatis och örtsås. Eller asiatisk färs med citrongräs, chili och en skvätt kokosmjölk – paneras med sesamfrön.

    Kikärtsbiffar är annars en klassiker här hemma. Liksom raggmunk.

  10. Hehe, det där med att laga mat med en 1,5-åring vid fötterna är inget enkelt kriterium. Här kommer ett gäng rätter som ofta dyker upp hemma hos oss. Precis som Helena brukar jag lägga undan en port. Till Vera innan jag går loss med kryddorna.

    Räk-& kesopaj
    http://lillamatderiven.blogspot.se/2011/11/angelicas-rak-kesopaj.html

    Sesamfiskbiffar med pumpa- & sötpotatispuré
    http://lillamatderiven.blogspot.se/2011/09/sesamfiskbiffar-med-pumpa-och.html

    Lat lyxlax
    http://lillamatderiven.blogspot.se/2011/05/lat-lyxlax.html

    Belugalinser med ugnsrostad sötpotatis & pistaschnötter
    http://lillamatderiven.blogspot.se/2012/09/en-flort-med-mellanostern.html

    Mexikansk kikärtssallad med mangodressing
    http://lillamatderiven.blogspot.se/2011/10/mexican-madness-med-my-new-roots.html

    Quinoasallad med dill, citron & belugalinser
    http://lillamatderiven.blogspot.se/2012/06/den-basta-iden-nagonsin.html

    Bon apétit!

    • Tack för alla tipsen!

      Jag har faktiskt funderat på att laga en variant av din italienska fiskgryta till hela familjen. Brukade laga den till E när hon var liten och både jag och maken tyckte att den var sååå god när vi provsmakade den.

  11. Pingback: Era bästa linstips, tack | Ekomamma i stan

Kommentera

