v.27 (26+0)

Undrar hur många gånger jag ska skriva att veckorna går snabbt nu? Gissar på att de kommer att rusa iväg efter v.30… Hade det inte varit december som är v.36-40 så hade jag nog sagt att det skulle sega ner sig på slutet, men december är ju som den månaden är så jag gissar på att de sista veckorna kommer att rusa fram.

I veckans information stod det att nu har lila pyret där inne mycket goda chanser att överleva om hen föds. Känns skönt, även om jag vill att hen ska stanna inne där många veckor till (helst till 40+2). Det ska ha allt som behövs för att överleva, även om många funktioner behöver mogna till sig lite.

Om mamman står att nu börjar organen där inne att pressas ihop mer och magens storlek gör att många har ont i ryggen vid det här laget. För mig var det faktiskt första gången idag som jag fick ont i ryggen på jobbet. Det börjar bli svårt att sitta som vanligt utan jag måste dra fram axlarna mer för att nå tangentbordet och jag gissar på att det skapar en ganska opraktisk ställning. Jag försöker att motverka det genom att dels höja upp skrivbordet och stå, och dels få in små ärenden då och då så att jag får resa mig och gå ett varv i lokalen. Hemma är det inga problem då jag oftast sitter med den bärbara datorn i knät i soffan. Det enda är att det gäller att stötta upp ryggen med en kudde för att få lite mer stöd. Jag försöker att göra ryggövningar lite då och då, men troligen alldeles för sällan för det tryck som ryggen utsätts för nu. Måste träna mer!

9 reaktioner på ”v.27 (26+0)

    • Ja, tiden GÅR verkligen fort. Vi gjorde för övrigt fisken idag igen, trots att vi egentligen skulle prova en ny fiskgratäng i veckan… 🙂

  1. Vad fint du ar, och jattefint halsband! Var kopte du det tillslut?

    Vad skont det vore om de sista veckorna rusade ivag! Minns dem som otroligt sega sist.. Men januari som det blir for min del ar val inte direkt kand for en manad da tiden rusar 😉

    • På Aftoart köpte jag halsbandet. Deras butik ligger ganska nära oss, men det finns i deras webbshop också.

      Nej, jag gick ju och väntade i januari förra gången och det var rätt segt som jag minns det… Då hoppades jag på att hon skulle komma lite tidigt, nu hoppas jag tvärtom. 🙂

  2. Magen växer så det knakar, och halsbandet var ju en riktigt 10-poängare 🙂

    Sv: Jag blir bättre på att komma ihåg att stanna upp varje dag och tänka efter hur livet ser ut emellanåt, gissar att all min fritid bidrar till att jag hinner fundera lite extra nu 🙂 Nyss hade man en liten bebis som åt, sov och bajsade, nu har jag en liten tjej här hemma som jag diskuterar med och som förvånar mig dagligen med hur mycket hon egentligen förstår och kan. Helt otroligt!

    Ja, och om inte lättare, så iallafall snabbare. Vi får helt enkelt se 🙂 Aha! Går du på mvc på sjukhuset eller ”genomför” de förlossningar på din vanliga mvc? Jag skulle absolut vilja ha med min barnmorska från mvc, det hade varit fantastiskt!

    • Ja, jag blev väldigt nöjd med halsbandet! 🙂

      Jag går på Södra BB som är en klinik inne på Södersjukhuset i Stockholm och där är mvc och förlossning/bb i samma lokaler och med samma barnmorskor. När vi födde E så blev det igångsättning och då görs det på vanliga förlossningen men efteråt fick vi komma upp till Södra BB för eftervård och då kikade vår barnmorska förbi och sa hej. Supertrevligt! Sen är det ju inte säkert att hon jobbar när lillsyskonet föds, men chansen finns i alla fall.

Kommentera

