Lästips om gore-tex

Karins miljöblogg har skrivit ett gäng inlägg om gore-tex som jag verkligen tycker att fler bör läsa! Kolla in Karins blogg innan du planerar barnens vinterkläder.

8 reaktioner på ”Lästips om gore-tex

  1. jamen precis, min gamla kemilärare sa till oss att undvika goretex i synnerhet på våra barn och det har hängt med. därför jag köpte kavat-skor, de ska iaf vara fria från fluorerande kolväten

    • Bra sagt av kemiläraren! Vi har också satsat på Kavat till E, köpte ju på outleten efter tips av dig. 🙂 Och ett par på Tradera eftersom jag var så sent ute att vinterskorna var slut i E:s storlek.

  2. Men åh. Detta hade jag ingen aning om. Vad dumt. Och typ alla våra vinterskor är ju gore tex. Hur är det med polarns skaljackor? Det är väl ok material? Fast det är ju inte eko förstås. Men om man ärver så är väl det ett sorts eko…

    • Att ärva är ju alltid bra, och som Karin skrev senast så verkar miljöpåverkan vara värst vid tillverkning och när de slängs så då är det ju bra ur den synpunkten. Vi köpte skaloverall från POP på loppis och jag har faktiskt inte tänkt på själva materialet måste erkännas…

  3. Jag måste bara tipsa om Gneis, ett svenskt företag som gör funktionskläder till barn till bra priser. Jag har som bekant inte köpt vinteroverall än men det lutar åt att jag köper en därifrån. De för ett aktivt miljöarbete och har bl.a. fluorkarbonfri DWR i sina ytterplagg. Läs mer på http://www.gneis.se.

Kommentera

