Hud- och hårvård för bebis

Som gravid är det lätt att fundera på vad bebisen behöver och ramla in på massa hud- och hårvårdsprodukter som riktar sig till bebisar. Mitt råd är att inte shoppa i onödan, då en bebis knappast behöver några hud- och hårvårdsprodukter egentligen. E är nu 20 månader och de enda två produkter vi hittills använt till henne är zinksalvan från Weleda och en babyolja från Estelle & Thild. Zinksalvan använder vi för övrigt samma tub som vi köpte när hon föddes så den är riktigt dryg, bilden är tagen idag så det är ju en hel del kvar dessutom.

Zinksalvan har vi använt när hon då och då blivit röd i rumpan, plus att mamman faktiskt använt den runt näsan vid förkylningar. (Funkar superbra.) Babyoljan har vi främst använt för att få bort skorven som E dragits med. I början droppade vi även några droppar i hennes badvatten, men jag tycker faktiskt inte att det har behövts heller. Även oljan har mamman använt, framför allt under graviditeten med E då jag smörjde in magen med den istället för att köpa någon särskild gravidolja.

Trots att E alltså inte använder några produkter utöver detta så luktar hon alltid gott, har supermjuk hud och mjukt och lätthanterligt hår. En enda gång har vi schamponerat henne, och det var när vi hade en liten blöjolycka som sträckte sig långt utöver blöjans gränser. Då fick hon lite av vårat schampo (som självklart är eko). Annars tycker vi att det räcker långt att bara låta henne bada i vanligt vatten, och vi kommer att låta E klara sig utan produkter så länge som vi tycker att det funkar.

9 reaktioner på ”Hud- och hårvård för bebis

  1. Det här gillar jag, få produkter som man kan använda till mycket. Så tänker jag kring allt (är dock inte lika eko-medveten som du). Det blir så mycket billigare, man har bättre överblick och… du är min guru på det här området. Kommer köpa alla dina tips rakt av (nästan ;)). Kram

    • Ja, det är den bästa sortens produkter tycker jag! Jag är inte typen som orkar med att ha massa olika tuber och krämer i skåpet utan vill ha några få som funkar till det mesta. Vad kul att du gillar mina tips. Kram!

  2. Tänk vilken bra produkt. Håller med om att det oftast är väldigt onödigt att hålla på handla massa olika, även om jag gjort det…tyvärr. Man har ju köpt sånt som BVC sköterskan tipsat om för skorv och andra tänkbara utslag.

    Vad vacker du är i föregående inlägg. Tönk vad fort det går. Det är snart dags =).

    Hoppas du kryat på dig. Läste, lite längre ner, att du inte var så kry.
    Många kramar/
    Luiza

  3. När jag väntade Philip köpte jag allt möjligt jag trodde en bebis kunde tänkas behöva. Olja, zinkpasta, schampoo, lotion, speciell duschkräm etc. Föll verkligen som en fura för att man behövde allt detta för det var ju det som såldes. Men efter över 2 år har jag enbart använt olja och zinpasta. Resten gav jag bort till bekanta som faktiskt brukar dessa olika typer av produkter.

  4. Suveränt! Vi har faktiskt inte smörjt As rumpa en enda gång någonsin och det tror jag vi kan tacka tygblöjorna för, men kanske också de faktum att hon bajsat mycket på pottan/toan sen hon var dryga halvåret. När vi varit borta och kört bara engångs har hon varit rödare (även om det blivit bättre sen vi gick över till bara änglamarks på engångs). Oavsett tycker jag luftning av bebisrumpor också är himla bra. Utöver det har lite olja i badvattnet och numera tvål till handtvätt varit vår grundidé också. Sen har hon varit torr på magen så där smörjer vi på inrådan av bvc med miniderm, men jag överväger att prova med någon av weledas.

    • Åh vad bra att ni sluppit smörja rumpan!

      Tvål för händerna glömde jag, för det gör hon mer än gärna här hemma… 🙂 Och så har vi våtservetter också som jag glömde bort.

      För torra bebisar så jag rekommendera Estelle & Thilds body cream som är ganska tjock. Vi har inte använt den till E utan bara till min mage :-), men en kompis som jag gav den till i present sa att den var toppen på hennes barns eksem.

  5. Håller fullständigt med! De behöver inte så mycket, de små. Vår son som är 2 år och 4 månader har vi enbart använt vegetabilisk olja till från mataffären. Vi använder ekologisk kallpressad rapsolja eller olivolja till honom. Både i badet och faktiskt vid röd rumpa. Lite handtvål när det behövts, och vårt schampo när det verkligen har varit nödvändigt vilket inte varit så ofta. Han luktar också jättegott!

    • Vad roligt att höra att ni har använt matolja. Funderade faktiskt på det när jag köpte gravidolja förut, att egentligen kanske jag lika gärna skulle satsat på olivolja…

Kommentera

