Barnmorskebesök

Igår var jag hos barnmorskan igen, nu har jag börjat gå varannan vecka vilket känns ganska bra för det gör att jag börjar inse att det börjar närma sig. Så här såg värdena ut den här gången:

Hb 120
glukos 5,2
Blodtryck 105/70
Magmått 31
Hjärtljud 134

Järnvärdet hade gått upp lite sen förra gången vilket kändes bra. Dessutom lugnade barnmorskan mig med att bebisen säkert kommer att vända på sig. Dels är det fortfarande tidigt, och sen sa hon även att det kan vara en annan sak om de ”gosat ner sig” med rumpan först, men när de ligger på tvären sådär så brukar de vända sig. Att maken sedan när jag kom hem hade exempel på bebisar som legat på tvären hela tiden och då det blivit snitt var ju en helt annan sak…ibland borde vissa personer veta när de ska hålla tyst…;-)

8 reaktioner på ”Barnmorskebesök

  1. Min barnmorska sa att det är inte alltid barnen vänder o fixerar sig så lång tid innan, när man väntar andra barnet. Det är mycket större plats där inne så de kan lixom sväva runt lite längre än första barnet.
    Försök att inte oroa dig för det så mycket. Det blir bra i slutändan, ska du se.

    • Det har jag hört också, så jag får väl tro på det…Gäller kanske att tänka lite positiv affirmation, så att om jag tänker att hen kommer att vända sig, så gör hen det också. 🙂

  2. Lite sen kommentar, har varit för trött för att läsa bloggar på sista tiden… Min lillpys vände på sig i en natt i vecka 32+0 efter att envist ha legat på tvären i några veckor. Ett j-kla bökande. Borrade sig ner i bäckenet (dock ej fixerad) veckan därpå, och i fredags (34+1) var han ruckbar. Barnmorskan var förvånad – det är som sagt var inte så vanligt att andra barnet hamnar rätt så här tidigt, men det förklarade det avtagande SF-måttet (28 cm sist). Sparkar mest åt höger, så tydligen var han ganska vänstervänd och verkar ligga med raka ben. Hickar din bebis? I så fall är det ganska lätt att känna hur den ligger…
    Kram!

    • Vad trevligt att din lilla vände sig efter att ha legat så ett par veckor. Min lilla har nog legat ett par veckor minst, det känns ganska tydligt hur den ligger efter att de förklarade på ultraljudet, fast det jag trodde varit rumpan var huvudet och tvärtom. Jag hade nog varit mer lugn om den lilla mest roterat runt, nu kändes det som att den hade lagt sig tillrätta, men din kommentar kändes väldigt positiv, tack!

  3. Hej Jenny,
    min ”tvåa” låg också på tvären, magen var bananformad åt fel håll.
    Jag fick åka till KS och sen bokstavligen knådade de runt honom. Jag var livrädd och uppskrämd men det var inte alls farligt visade det sig. Som tur var valde han att stanna i ”rätt” läge sen.

    Kram på dig
    Eva

    • Vad skönt att höra att det gick bra att vända. Har också hört flera som sagt att vändningsförsöket inte var så illa som det låtit, så jag får väl hoppas på det om det skulle bli aktuellt.

      Kram!

Kommentera

