Tre sätt att vara miljövänlig och ekonomisk

Ett av de vanligaste frågorna och argumentet mot att handla ekologiskt och miljömedvetet är att det är dyrt. Och ja, det är ofta dyrare med ekologisk mat och kläder som tillverkats på ett hållbart sätt, men min erfarenhet är att priset kompenseras genom att man handlar mer medvetet och därmed mindre. Här kommer tre av mina tips för att spara pengar och samtidigt tänka på miljön.

1. Handla begagnat
Vi köper det mesta på Blocket, Tradera, på loppisar eller second hand-butiker och ofta är besparingen ungefär halva priset eller mer. Fråga gärna dig själv varför du måste ha något nytt, för många begagnade varor är i så pass bra skick att det inte syns att de använts. Däremot har kemikalierna ofta hunnit mattas av, vilket är ett plus för andrahandsköparen.

2. Tänk på säsongen
Det som är i säsong matmässigt är ofta både billigt och miljövänligt. Dessutom brukar det vara lätt att få inspiration kring vad som kan lagas av ingredienserna då många handlar samma saker vilket kan ge avspeglingar i bloggposter, receptblad etc.
När det gäller övriga saker är mitt spartips att tänka tvärtom. Har du möjlighet att planera barnens vinterkläder ett par månader tidigare än brukligt så går det att hitta en hel del fynd på t ex Tradera, än om du ska försöka köpa vinterskor samtidigt som alla andra.

3. Ha matlåda
Nästan det absolut bästa spartipset. Det är både billigare, ofta godare, och mer miljövänligt med matlåda än utelunch. ”En lunch kostar inte så mycket”, är vanligt att tänka, men äter du ute varje vardag hela året så blir det en stor summa i slutändan. Matlådan på bilden kostade ca 20 kronor och var supergod! Motsvarande utelunch hade kanske kostat minst 80 kr. En besparing på 60 kronor låter inte så mycket, men gör samma sak en hel månad så blir summan 1 200 kr istället, och på ett år blir det ca 13 000 kronor enligt mina beräkningar. Den summan kan man göra rätt mycket annat för!

6 reaktioner på ”Tre sätt att vara miljövänlig och ekonomisk

  1. Förutom att jag nu fick lite tips på hur man spar pengar, gav du mig inspiration till en middag.
    A jobbar kväll, så jag äter själv. Trist men så är det. Matilda är inte så mycket till sällskap vid bordet än, men bättre sällskap än inget alls =).

    Du är jättefin, och jag är så glad att det går så bra för er med allt. Magen är förvisso i vägen, men det är det ju värt =).

    Många kramar

    • Vad kul att inspirera till middagen!

      Jag och E åt också middag själva ikväll, det funkar det med även om hon inte konverserar så mycket och gärna försöker att sno mat från ens tallrik. 🙂

      Tack för komplimangen, jag tycker också att det är fantastiskt att det gått så bra hittills. Hoppas på att det fortsätter samma väg.

      Kram!

  2. Tycker det är riktigt smart med ditt tips om att äta efter säsong. Själv har jag aldrig fattat nöjet i att äta samma mat året om, det är ju varitionen som förnöjer; att sätta tänderna i svenska äpplen på hösten och smaka den första krispiga salladen lagom till sommarvärmen.

    • Ja, och ett utlänskt odlat äpple som fraktats långt tycker jag heller inte smakar alls lika gott som ett svenskt närodlat. Att äta enligt säsong ger helt enkelt de bästa smakerna precis som du skriver!

  3. Jag handlar förvisso mer nytt än vad som kanske vore det allra bästa till A, men det blandas upp med väldigt mycket ärvt också. (och nu ska jag som sagt se om jag inte kan sälja lite på tradera). Ingen är ju gladare än jag över att hon kunde ha en klänning som min mamma sydde till min första jul på sin namngivning, kör runt med min och min systers gamla duplo i vår gamla gåvagn och kan ha koftor som min mormor (som för all del är still going strong och stickar även direkt till A) stickade till mig för snart 30 år sen.

    Och prisargument med ekologisk mat tycker jag man kan köra om man verkligen verkligen kör supertajt matbudget och handlar effektivt och välplanerat. Alla som då och då trillar in i närbutiken en halvtimme efter att middagen borde börjat lagas och således haffar något dyrt halvfabrikat har ju redan valt dyrare grejer hur som helst. Man kan köpa väldigt fint och dyrt ekologiskt & fair trade kaffe/te om man brygger/kokar hemma på morgonen jämfört med kostnaden för vilken ta-med-mugg som helst påväg till jobbet…

    Ett av mina huvudargument för matlåda är faktiskt att det oftast blir godare (självgod matlagare kanske, men ändå) och mer välbalanserat än köpemat/restaurangmat, sånt blir ju lätt väldigt enformigt.

    • Vi har tyvärr inte särskilt mycket ärvt, utan det är mer begagnatshopping som gäller för oss (i alla fall till E, lillasyskonet får ärva så det skriker om det :-)).

      Ja, det är ju lite mitt argument också, att det inte bara handlar om att köpa eko på samma sätt som man shoppat tidigare, utan att det gäller att passa på att lägga om hela sin livvstil till en grönare sådan. Då kan man verkligen spara pengar också. 🙂

Kommentera

