Saker jag gjort bra i år

Jag har blivit utmanad av Mindre prylar som skrivit en lista över saker som familjen gjort i hållbarhetens tecken under året som gått. Här kommer därför min egen lista på förändringar som vi gjort under 2012:

1. Gått från att ha matlåda ”oftast”, till att ha matlåda ”alltid”. Sedan jag började jobba efter sommaren har jag inte ätit lunch ute en enda gång. Känns toppen, även om jag kan tänka mig att göra undantag vid speciella tillfällen.

2. Rensat ut plast. Framför allt från köket, men även i övriga hemmet. Dock är det ett pågående projekt så det finns mer att rensa! Kommer förhoppningsvis att synas mer plast på UT-listan snart.

3. Minskat på inköpen. Nu har jag kommit till en punkt där jag helt enkelt inte orkar handla prylar eller kläder och det krävs att jag verkligen behöver eller verkligen vill ha något för att en inköp ska bli av. Det känns riktigt bra faktiskt att ”icke-handlandet” blivit en vana.

4. Rensat bland städmedlen, och har bara behållt såpan och andra miljövänligare medel. Ett mål inför 2013 är dock att mer och mer komma igång med att städa med vanliga hushållsprodukter.

5. Kommit igång med rensningen mer ordentligt. Måste säga att ”IN:UT-listan” sporrar en hel del. Även här planerar jag att fortsätta under 2013. Framför allt är det garderoben som behöver en genomgång när jag väl går tillbaka till att använda mina vanliga kläder.

Det låter som att vi gjort väldigt lite när jag bara listat fem punkter, men vi har också hållt fast vid förändringar som vi gjort innan 2012. Vi använder bara ekologiska hygienprodukter, handlar alltid med tygkasse, försöker att tänka eko i matbutiken, handlar det mesta övriga begagnat, reser i stort sett bara kollektivt eller promenerar. För icke att förglömma så kan det ibland vara lika svårt att hålla fast vid sina goda vanor, som att starta nya.

På bilden syns matlådan jag hade häromdagen, blir mycket matbilder nu…

17 reaktioner på ”Saker jag gjort bra i år

  1. Mums vilken fin matlåda! Jag kör också mkt med det. Har ätit lunch ute ca 1 gång i veckan sedan sept som jag betalat själv uppskattar jag. Har dock därutöver blivit bjuden på lunch/haft lunchmöten minst en gång i veckan också. Det är ju ett ”spartips” för privatekonomin förstås…

    Tänkte på det där att handla i tygkasse. Jag gör det en del men då saknar vi ofta påsar till saker hemma sen. Har dock köpt soppåsar på rulle. De är billiga men frågan är om de är miljövänliga. Hur gör ni?

    • Det finns ju biologiskt nedbrytbara påsar (som inte ens är gjorda av plast).. fast de är inte alltid jättelätta att hitta i affären tyvärr.
      mvh/Anna

    • Bra ändå med en utelunch i veckan bara. Utelunchen som man måste ha i arbetet är en annan sak tycker jag.

      Vi köper soppåsar på rulle. Jag var också osäker på vad som var mest miljövänligt, men det jag hittat när jag läst om det är att dessa tillverkas av mindre plast och därmed bör vara mer miljövänliga än köpepåsar. Ett tag köpte vi komposterbara påsar på rulle, men de var lite för nedbrytningsbara för de klarade inte av kattlådsrenset så nu kör vi på ”vanliga”. Dessutom får vi in en del påsar vid inköp också som vi använder som soppåsar etc. Jag försöker att säga nej när jag handlar, men ibland hinner jag inte och ibland förstår de helt enkelt inte (på vårt bageri är de t ex helt oförstående till att ha med egen påse, det spelar ingen roll hur många gånger jag säger att påse behövs inte).

  2. ..men ville egentligen skriva och fråga om det var paj eller nån slags pirog som var i matlådan och isf finns det nåt recept på det? 🙂 Såg jättegott ut!
    mvh/Anna

    • Det är en filodegspaj med spenat och receptet är ungefär så här:
      300 g hackad spenat
      2-3 vitlöksklyftor
      1pkt fetaost
      1 creme fraiche
      4 ägg
      Kalamataoliver, så många man vill ha
      1 rulle filodeg

      Börja med att fräsa spenaten, pressa i vitlök och salta. låt svalna
      Vispa tre av äggen, blanda med creme fraiche och smula ner fetaosten. Hacka oliverna och ha i dem. Blanda sedan ner spenatfräset.
      Ta fram en paj/kakform med löstagbar kant. Lägg ut filodegsremsor som täcker botten och kanterna. Lägg gärna ganska tjockt lager i botten. Varva sedan spenatröra med filodeg, ca 3-4 varv blir det
      Efter sista varvet ska filodegen vikas över pajen och mellan deglagren penslar du på det sista vispade ägget, så att det blir ett paket av pajen som är penslat med ägg
      In i ugnen 30 min på ca 200 grader

  3. Jag tycker att ni verkar göra väldigt mycket bra i er vardag som man kan inspireras av 🙂 Här kör vi också på miljövänligt i städskåpet, men jag måste fråga vad ni rengör speglar med? Har inte hittat något toppenalternativ :S

    Sv: Det krävs inte så långa stunder av egen aktivitet för att få ny energi mitt i gnället, och kan den kombineras med frisk luft så är det dubbla tummar upp 🙂

    Ni får prova att sätta upp ”fotbilden” och se om det bli bra. Snart har ni ett nytt par att fota och pussa på, så underbart!

    Att vara sjuka samtidigt var tufft, men det gick! Inte en drömhelg direkt, men överlever vi det där så överlever vi allt 😉

    När gnället aldrig tycks ta slut, då tänker jag att hon snart är ett halvår och jag önskar oss tillbaka till bebistiden..Då känns det lite lättare 🙂 Haha, när den ena släpper taget tar den andra vid 😛

    • Jag brukar bara ta en svamp med vatten och ibland lite diskmedel om det är mycket handavtryck på den…

      Någonstans var det någon som sa att det krävs bara fem minuter av glatt barn för att glömma en hel jobbig dag. Stämmer rätt bra tycker jag. Som glömde den jobbiga läggningen direkt när hon började andas djupare. 🙂

      • Jag ville bara inflika..putsa speglar och fönster med handdiskmedel och en fönsterskrapa. Funkar helt perfekt! Skrev även jag om lite miljövänliga tips som är billigare än de ickemiljövänliga originalen nyligen. Kolla gärna det på min blogg! 🙂

  4. Apropå en ämne vi behandlade för länge sen. Har du sett att Ekokul tagit in små bollar i naturgummi (Sophie giraff)? Lite nyfiken blir jag på dem!

    • Jag har inte sett att Ekokul tagit in dem, men jag har sett bollarna och ja, det skulle nog kunna vara något här hemma. Särskilt när vi får en liten till.

    • Kul att du tycker det! Nu har vi hållt på så länge så jag känner ofta att vi inte gör så mycket…men det gäller kanske att klappa sig själv på axeln lite oftare.

    • Det var en kul utmaning tycker jag! Bra att lyfta fram det positiva som vi faktiskt gör!

Kommentera

